• Marr33e

Sköldkörtelhormorn - Medecin i tablett

Jag mår betydligt sämre av att äta Levaxin när jag fick det blev jag inte särskilt glad över det. Det är medicin man äter livet ut, jag fick det i samband med en annan medicin som jag fick samtidigt men som jag inte behöver ta nu. Jag tycker inte om Levaxin överhuvudtaget och känner ett stort tvång till att ta den, innan Levaxinet mådde jag bra. Nu mera går jag omkring och oroar mig "tänk om jag glömmer ett piller" och dör. Jag känner mig betydligt mer döende nu än förut, jag avskyr att ta piller räckte med p-piller tyckte jag men icke. Åkte på blodprov och testades för det, de såg att jag hade problem med det. Jag blir bara sur på att ta medecinen, jag vill inte äta medecin tills jag dör. Åt mycket medecin som liten, åkte på medecin igen. Jag har ingen större lust till det, känner att det är sämre nu än förut. Jag trivs inte alls med det, de andra säger att det är ett måste annars dör du, finns det inte på något sätt att man kan operera bort det.? Jag mår inte särskilt bra av att känna mig döende, dör jag så dör jag men. Vill inte dö av piller, jag vägrar egentligen att äta medecinen, jag har inte ätit den särskilt länge men börjar få nog redan nu. Den gör så jag mår sämre inuti. Jag vill inte äta medecinen, sluta ta piller och må bra som en normal människa inuti utan piller som förut. Jag är mer sagt sur över att ha fått tvångs äta denna medecin.Jobbigt att inte få bestämma själv. Mådde bättre utan den, ni som äter Levaxin hur fungerar det för er i dagens nu läge.? Ni som fick samma som mig aldrig ätit den förut men åkte på den ändå, hur är det för er.? före och efter. Kan man operera bort det?, vad tycker ni om Levaxin.? Bra eller dåligt?

• Svar på tråden Sköldkörtelhormorn - Medecin i tablett
  • Jacqueline

Tror ju inte att du dör om du inte tar levaxinet men för många blir ju symtomen från hypon värre och värre ju längre man går utan medicinering.

Jag har inga problem med att ta levaxin för för mig tog de bort symtom såsom trötthet ,håravfall ,frusenhet,huvudvärk och stillastående vikt...plus att jag är gravid nu och förhöjda värden på sköldkörteln kan orsaka missfall och nervskador/missbildningar på bebisen.

Man kan inte operera bort hypo ,opererar du bort sköldkörteln måste du ändå använda levaxin för att få stabilt TSH annars blir du ist hyper och går på konstant högvarv.

• plussa
    Jacqueline skrev 2013-12-07 23:32:43 följande:
    Tror ju inte att du dör om du inte tar levaxinet men för många blir ju symtomen från hypon värre och värre ju längre man går utan medicinering.

Jag har inga problem med att ta levaxin för för mig tog de bort symtom såsom trötthet ,håravfall ,frusenhet,huvudvärk och stillastående vikt...plus att jag är gravid nu och förhöjda värden på sköldkörteln kan orsaka missfall och nervskador/missbildningar på bebisen.

Man kan inte operera bort hypo ,opererar du bort sköldkörteln måste du ändå använda levaxin för att få stabilt TSH annars blir du ist hyper och går på konstant högvarv.

Om man opererar bort sköldkörteln blir man hypo, inte hyper.

Annars håller jag med.

Skulle råda dig att läsa på om din sjukdom ts. Det verkar inte som du vet nånting om det!
  • Marr33e
    plussa skrev 2013-12-07 23:36:14 följande:

Annars håller jag med.

Skulle råda dig att läsa på om din sjukdom ts. Det verkar inte som du vet nånting om det!
    Jo. Jag har läst. Men vill inte ta den, känns som tvång. 
  • Jacqueline
    plussa skrev 2013-12-07 23:36:14 följande:

Annars håller jag med.

Ah just det haha ;-P är ny på detta med ,har bara haft diagnosen sedan september månad...känns bakvänt att ens värden blir högre vid underfunktion och lägre vid hyper haha.Tack för rättelsen
  • Marr33e
    Jacqueline skrev 2013-12-07 23:32:43 följande:
    Eftersom andra säger att "man kan dö" får man väl bara ta o hålla med de äldre.? Nja jag har aldrig tidigare ätit medecinen innan den kom, jag tycker jag mår sämre av den. Till exempel mer ont i hjärtat än tidigare som hjärtopererad. Ser ingen direkt förändring på mitt mående häller, enligt mig själv tycker jag att jag inte behöver den iof. Men... aa. jag kan ha gått upp en del i vikt på grund av de tabletterna ja, min trötthet har inte försvunnit, okej, är icke gravid men måste ändå ta den :P, okej ville operera om de gick. Istället för tablett jämt o ständigt. 
  • plussa
    Marr33e skrev 2013-12-07 23:39:17 följande:

Det är väl ingen som tvingar dig. Skit i o ta den bara!

O om du ställer frågan "går det att operera bort?" Så har man inte läst på något vidare!
  • plussa
    Jacqueline skrev 2013-12-07 23:42:31 följande:
    Ah just det haha ;-P är ny på detta med ,har bara haft diagnosen sedan september månad...känns bakvänt att ens värden blir högre vid underfunktion och lägre vid hyper haha.Tack för rättelsen

Ja, man får tänka bakvänt! :)
  • Jacqueline
    Marr33e skrev 2013-12-07 23:39:17 följande:
    Prata med din husläkare och fråga vilka konsekvenser det skulle få om du slutar eller bara tar tabletterna ibland då?

Jag gissar på att du kommer börja må dåligt för symtomen för hypotyreos är inte så jätte sköna att leva med...speciellt inte när man är småbarnsförälder (vet jag iofs inte om du är),eller vill leva ett normalt liv med arbete,socialt osv.
  • Jacqueline
    Marr33e skrev 2013-12-07 23:43:04 följande:
    Eftersom andra säger att "man kan dö" får man väl bara ta o hålla med de äldre.? Nja jag har aldrig tidigare ätit medecinen innan den kom, jag tycker jag mår sämre av den. Till exempel mer ont i hjärtat än tidigare som hjärtopererad. Ser ingen direkt förändring på mitt mående häller, enligt mig själv tycker jag att jag inte behöver den iof. Men... aa. jag kan ha gått upp en del i vikt på grund av de tabletterna ja, min trötthet har inte försvunnit, okej, är icke gravid men måste ändå ta den :P, okej ville operera om de gick. Istället för tablett jämt o ständigt. 
    Fast risken är större att dö av hypertyreos som är obehandlad eftersom det påverkar hjärtat.

Hur länge hade du tagit levaxinet sa du?Ett utav symtomen på hypo är ju viktuppgång/stillastående vikt trots motion och hälsosam kost så att du gått upp av levaxinet tror jag inte men det kan ta tid innan kroppen justerats om och fungerar normalt igen.
  • Marr33e
    Jacqueline skrev 2013-12-07 23:44:52 följande:
    Prata med din husläkare och fråga vilka konsekvenser det skulle få om du slutar eller bara tar tabletterna ibland då?
    Jag gissar på att du kommer börja må dåligt för symtomen för hypotyreos är inte så jätte sköna att leva med...speciellt inte när man är småbarnsförälder (vet jag iofs inte om du är),eller vill leva ett normalt liv med arbete,socialt osv.
    Jag behöde inte ta min förra medecin o pratade med honom om det, vi strök den medecinen. 
    Ja, det är nog bäst. Mådde som sagt betydligt bättre utan den förut. Kände ingenting i hjärtat då eller något sånt.
  • mainda

Jag har ätit levaxin sen jag va...3 dagar gammal tror jag. Föddes utan sköldkörtel. 

medicinen har sina upp och nedgångar för alla. Och jag förstår att du känner att du inte vill ta den (hade en period i tonåren då jag ville vägra) 

Och ja du KAN dö. Men då ska det gå flera år utan medicin. för mig strulade det när jag blev 18 då vc inte tog ansvaret och såg till att jag fick rätt dos. så gick på en betydligt för liten dos i 3 år och därför fick jag livshotande problem med binjurarna. dock va den ända biverkningen att jag sov i 18 timmar/dag.

Mitt råd är att du pratar med din läkare på medicinmottagningen där du bor. Han/hon kan fixa så du får prata med någon om att du fått börja ta en medicin som du måste ta livet ut samt det finns det andra mediciner men levaxin är den med minst biverkningar.

• Marr33e
    mainda skrev 2013-12-08 01:21:21 följande:
    Jag har ätit levaxin sen jag va...3 dagar gammal tror jag. Föddes utan sköldkörtel. 

medicinen har sina upp och nedgångar för alla. Och jag förstår att du känner att du inte vill ta den (hade en period i tonåren då jag ville vägra) 

Och ja du KAN dö. Men då ska det gå flera år utan medicin. för mig strulade det när jag blev 18 då vc inte tog ansvaret och såg till att jag fick rätt dos. så gick på en betydligt för liten dos i 3 år och därför fick jag livshotande problem med binjurarna. dock va den ända biverkningen att jag sov i 18 timmar/dag.

Mitt råd är att du pratar med din läkare på medicinmottagningen där du bor. Han/hon kan fixa så du får prata med någon om att du fått börja ta en medicin som du måste ta livet ut samt det finns det andra mediciner men levaxin är den med minst biverkningar.
    Mm.Aa. Jag fick den för nått år sedan bara har inte ätit den lika länge, därför känner jag si sådär att jag inte har större lust till att äta medecinen. Aldrig behövt den förut. Den känns obekväm i sig. =/
  • mainda
    Marr33e skrev 2013-12-08 14:57:50 följande:
    Mm.Aa. Jag fick den för nått år sedan bara har inte ätit den lika länge, därför känner jag si sådär att jag inte har större lust till att äta medecinen. Aldrig behövt den förut. Den känns obekväm i sig. =/

det förstår jag verkligen! försök få prata med någon om det :)
  • mainda
    Marr33e skrev 2013-12-08 14:57:50 följande:

tänkte på en sak, om du vill ha kontakt och stöttning kan jag ställa upp. pma mig så kan vi prata lite där :)
  • Marr33e
    mainda skrev 2013-12-11 05:56:36 följande:

tänkte på en sak, om du vill ha kontakt och stöttning kan jag ställa upp. pma mig så kan vi prata lite där :)
    Tack men det klarar jag isåfalll själv. =)
Svar på tråden Sköldkörtelhormorn - Medecin i tablett