• Anonym (frustrerad)

Vill det omöjliga: kärnfamilj

Jag vill det omöjliga - ha min älskade man och vårt älskade barn ifred. Jag vill att vi ska vara en riktig familj, en kärnfamilj. Jag vill kunna planera med MIN familj, utan att min man ska kolla av med en annan familj om jag/vi får/kan först. Jag vill kunna tänka att hela året är MITT, VÅRT och inte hela tiden kolla vilken det vecka det är, ställa om när det byts dagar och veckor (JÄMT!). Allt är PERFEKT när det bara är vi tre. Vi har det så mysigt, lugnt, underbart, roligt.

Men...varannan vecka är vi fyra st och jag har ingen familj längre, jag mår dåligt, känner mig bortstött, bortvald. Allt kretsar kring den fjärde personen (bl.a. ska tre olika sporter utövas i annan kommun). Jag visste inte vad jag gav mig in på. Det var mycket enklare när barnet var yngre och mamman inte flyttat längre bort. Nu hänger min man i den andra kommunen varannan vecka, på kvällar och helger (alla sporter och kompisar finns ju där). 

Jag vill ha en egen familj, men jag kommer ALDRIG att få en. Det är en sorg jag inte kommer över. Det bara växer och växer i mig. Det gror en sorg, en saknad, en längtan som aldrig kommer att uppfyllas. Det värsta är att jag ju har VALT detta. Det är mitt eget fel. Jag har förstört mitt liv. Jag kommer aldrig att få en (kärn)familj, jag kommer aldrig att bli lycklig. Jag hatar mitt liv, jag hatar min framtid. Jag är så djupt olycklig och vet knappt varför. varför mår jag så här fruktansvärt dåligt? Barnet är jättefint, omtänksam, snäll och go. Inte bortskämd, inte stökig, fantastisk mot sitt halvsyskon. Barnets mamma har jag aldrig sett röken av, inga konflikter eller problem där heller.

Jag är nog bara sjuk  i huvudet helt enkelt. som mår så här djävulskt dåligt. Det blir värre för varje dag och jag klarar det knappt mer.

• Svar på tråden Vill det omöjliga: kärnfamilj
  • Leona987

TS-Hur länge har du känt så här nu?
    Hinner inte skriva så mycket men tänkte på att jag också känt/känner exakt samma som dig. Har levt i situationen i nu lite över 5 år och har ganska nyligen börjat acceptera situationen, hittat mitt mellanläge och försöker tänka positivt. Fortfarande kan ångesten komma krypande vissa dagar där jag känner att jag borde valt bättre åt mig själv, valt min egen familj osv osv men jag blir inte lika ledsen i hjärtat längre när jag är åsidosatt helt till barnens vilja, när jag blir överkörd med redan fattade beslut, när man köper barnens kärlek med pengar, när han gör mer för sina barn än vad har 'orkar' med vårt gemensamma. Jag fokuserar på mig själv och vårt barn, sen får han göra vad han vill. Låter inte så kärleksfullt kanske men jag måste överleva, läka och stärka mitt psyke. Sen får framtiden visa vad som händer.

• Anonym (ensam)

Synd när man blir äldre och inte längre har möjlighet att få sin egen kärnfamilj. Hur ska man egentligen resonera när man börjar vara 40 år, ännu är osäker på om man vill ha barn eller inte eller i alla fall med en partner som de fakto har barn sedan innan. Skulle vara helt annan situation med en barnfri man - inga utomstående med i relationen och familjen.

Fortsättningsvis ser jag inte det som det ultimata att ge sig in i en relation där det finns barn sedan innan. Är lotten då att leva ensam i sitt liv? Ja....julen gör att det känns extra ensamt. Borde man ändå ha tvingat sig att leva med andras barn?

• nymedlem
    Anonym (ensam) skrev 2014-01-07 11:40:50 följande:
    Synd när man blir äldre och inte längre har möjlighet att få sin egen kärnfamilj. Hur ska man egentligen resonera när man börjar vara 40 år, ännu är osäker på om man vill ha barn eller inte eller i alla fall med en partner som de fakto har barn sedan innan. Skulle vara helt annan situation med en barnfri man - inga utomstående med i relationen och familjen.

Fortsättningsvis ser jag inte det som det ultimata att ge sig in i en relation där det finns barn sedan innan. Är lotten då att leva ensam i sitt liv? Ja....julen gör att det känns extra ensamt. Borde man ändå ha tvingat sig att leva med andras barn?
    Man kan börja med att försöka ändra inställning och istället se en ny kärleks barn som en extra bonus!

Det gjorde jag när jag träffade sambon och jag älskar hans fina barn, dom var en stor tillgång i vårt förhållande, i vår familj.
  • Anonym (Tyvärr)

Haha, detta är ju otroligt! En man utan stake har jag, livrädd för att säga ifrån till sina barn, han har aldrig gett dom ett nej, minsta motgång de får så börjar de gråta och får precis som dom vill!!!! Nu är de färdigt, jag ska bort! Over and out👎!

• Iam

TS, tankens kraft är sanslöst stark. Vilket du redan vet eftersom den påverkar dig så negativt. 
    Tänk hur den skulle kunna påverka dig om du medvetet försökte styra om den? 

Jag har själv jobbat mycket med detta, att styra om mina tankar, och med hårt jobb fungerar det. 

För det första ska du inte använda ordet INTE i dina tankar. Ditt omedvetna uppfattar nämligen inte ordet INTE. 

Exempel: 

Du tänker: Jag vill INTE känna så här. 

Du ska tänka: Jag VILL känna så här
    och sen tänka hur du skulle vilja känna.

Detta är en medveten handling och inte något som kommer att gå av sig självt. Det betyder att du kommer omedvetet att tänka på första sättet, och då måste du medvetet styra om till det andra. 
    Exempel: 

Du tänker: Jag vill inte känna mig utanför. 

Styr om tanken och omformulera dina ord till: Jag vill känna mig delaktig. 

Det låter som fånigheter, men det funkar om man verkligen jobbar engagerat med det. 

För det andra; dra dig inte undan. Det får dig inte att må bättre. 

När din man åker iväg med sonen på helgförmiddagen så går du helt emot känslan inom dig och säger: Jag och syskonet följer med idag. Förmodligen kommer både din man och sonen bli glada, och den glädjen ska du suga i dig och känna dig delaktig i. 

När dom tittar på film, poppar du lite popcorn, slår dig ner bredvid din man, kryper upp i hans famn och säger "så mysigt vi har det" 

Så länge du självmant sätter dig utanför familjen är det ju där du hamnar.

Du har tre val. 

1: lämna. 
    2: fortsätta må dåligt
    3: Aktivt arbeta med att förändra dig själv och din syn. 

Och eftersom du älskar din man och inte vill må dåligt är det bara alternativ 3 kvar. 
    I den processen tycker jag att du ska vara väldigt ärlig med din man. Förklara hur dåligt du mår och att du är väl medveten om att det sitter inom dig.. men att du behöver hans hjälp. Kanske kan han vara lite extra mån om att bjuda in dig i gemenskapen? Kanske kan han vara extra driven i att hitta på saker ni kan göra tillsammans. Det är lite upp till dig att komma fram till vad du behöver. 

Men tro inte att allt bara sker av sig själv, och tro inte att det blir bra över en natt. 
    MEN, när ditt arbete ger resultat och du börjar må bättre och känna dig tillfreds i ditt liv så kommer det vara värt varenda blod- och svettdroppe, och varenda tår. 

• Vethurdetkänns

Gud vad jag kände igen mig i den här tråden, trots att jag inte har några egna barn - än. Jobbigt att inse att man fortfarande "har ett val att göra" - om detta är det liv man önskar för sig själv, eller om man ska försöka hitta sig en barnlös man innan man blir för gammal. Under 30 än så länge så har väl chansen antar jag.. Önskar att det bara vore jag och han. Den underbara mannen/pappan jag träffat i 3 års tid nu.

Vad gör man när man vet att man aldrig kommer vänja sig helt vid tanken på ett liv i en styvfamilj, men vet nästan lika säkert att man aldrig kommer träffa någon som gör en såhär lycklig igen? :(

• Anonym (eftertanke)

Jag misstänker så här i efterhand att jag borde varit tacksam när min exfästman dumpade och kastade ut mig. Efter lite läsande här inser jag att han hade alla förutsättningar för att bli en "mina barn är mycket viktigare än du"-pappa.l

• Levande
    Anonym (frustrerad) skrev 2013-12-08 15:18:31 följande:
    Jag vill det omöjliga - ha min älskade man och vårt älskade barn ifred. Jag vill att vi ska vara en riktig familj, en kärnfamilj. Jag vill kunna planera med MIN familj, utan att min man ska kolla av med en annan familj om jag/vi får/kan först. Jag vill kunna tänka att hela året är MITT, VÅRT och inte hela tiden kolla vilken det vecka det är, ställa om när det byts dagar och veckor (JÄMT!). Allt är PERFEKT när det bara är vi tre. Vi har det så mysigt, lugnt, underbart, roligt.

Men...varannan vecka är vi fyra st och jag har ingen familj längre, jag mår dåligt, känner mig bortstött, bortvald. Allt kretsar kring den fjärde personen (bl.a. ska tre olika sporter utövas i annan kommun). Jag visste inte vad jag gav mig in på. Det var mycket enklare när barnet var yngre och mamman inte flyttat längre bort. Nu hänger min man i den andra kommunen varannan vecka, på kvällar och helger (alla sporter och kompisar finns ju där). 

Jag vill ha en egen familj, men jag kommer ALDRIG att få en. Det är en sorg jag inte kommer över. Det bara växer och växer i mig. Det gror en sorg, en saknad, en längtan som aldrig kommer att uppfyllas. Det värsta är att jag ju har VALT detta. Det är mitt eget fel. Jag har förstört mitt liv. Jag kommer aldrig att få en (kärn)familj, jag kommer aldrig att bli lycklig. Jag hatar mitt liv, jag hatar min framtid. Jag är så djupt olycklig och vet knappt varför. varför mår jag så här fruktansvärt dåligt? Barnet är jättefint, omtänksam, snäll och go. Inte bortskämd, inte stökig, fantastisk mot sitt halvsyskon. Barnets mamma har jag aldrig sett röken av, inga konflikter eller problem där heller.

Jag är nog bara sjuk  i huvudet helt enkelt. som mår så här djävulskt dåligt. Det blir värre för varje dag och jag klarar det knappt mer.
    Har bara läst TS.

Nej, tror det är helt naturligt att man vill ha det så och känner som du gör. Människan är inte alltid skapt för det samhälle hon skapar. Tror de flesta barn och vuxna mår bäst i en kärnfamilj, med förutsättning att det inte är en dysfunktionell familj förstås. 

Det är väl som du säger, en omöjlighet - att få en "styvfamilj" att bli en kärnfamilj helt och fullt. Kanske en samtalskontakt kan hjälpa dig att acceptera hur det är och att försöka göra det bästa av situationen, få ro och kunna uppskatta den familj du har även om det inte är det du allra helst vill ha? Och kanske det är så att man ibland inte inser fullt ut vad man ger sig in på förrän man är mitt uppe i det?

Viktigt att prata med din sambo också om att du känner så, kanske du har gjort också, har som sagt inte hunnit läsa tråden.
  • Levande
    Anonym (eftertanke) skrev 2014-04-10 16:50:22 följande:
    Jag misstänker så här i efterhand att jag borde varit tacksam när min exfästman dumpade och kastade ut mig. Efter lite läsande här inser jag att han hade alla förutsättningar för att bli en "mina barn är mycket viktigare än du"-pappa.l
    Det är svårt för den som är bonusförälder men tror också det är väldigt svårt för den som har barn sedan tidigare. Ofta lider de av konstant dåligt samvete för den situation de satt sitt/sina barn i och är lätt att de hamnar i att försöka kompensera allt detta de dagar/veckor när de har sina barn hos sig. Det kan göra att de omedvetet avskärmas något från sin övriga familj som de lever med. Inte bra, men kanske delvis förståeligt, och tror att det är lätt att det kan bli så. 

Kanske man kan få mannen att förstå att det kanske är så han gör, att man förstår honom, men att man kanske måste hitta ett sätt att förändra något, att kompromissa. Man kan prova i alla fall, är nog lite olika med hur mycket den andra klarar av att ta in det.
  • Minna76

Förstår dig TS! Jag har också kommit fram till att jag aldrig kommer att få en egen kärnfamilj. Jag har provat styvfamiljslivet och där kom jag alltid sist och var utanför den "egentliga" familjen trots att jag gav allt av hjärta och av mig själv. Så jag har valt att leva mitt liv ensam för att leva utanför i någon annans familj är nog ännu värre.

Nu har du dock ett eget barn så då är det ju svårt att ta ett sådant beslut. Man borde veta vad man egentligen ger sig in i då man inleder ett styvfamiljsliv....men tyvärr inser man det många gånger först då det är för sent att dra sig ur det.

• Anonym (frustrerad)

Hej!

Här kommer en uppdatering låååångt senare! Jag har separerat med mitt barns far och bor idag själv med mitt barn i en fantastiskt fin lägenhet. Jag är singel och stormtrivs med det. Vårt gemensamma barn träffar sin pappa och sitt storasyskon varannan helg. Det fungerade inte kanonbra i början, men nu rullar det på fint. Detta är det bästa beslut jag någonsin tagit (av många olika anledningar). Vi rår oss själva, lugnet råder och jag har en inre harmoni som jag inte har haft på många år. Så, nu vet ni! 

• Anonym (Julstrumpan)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-11-24 20:49:06 följande:

Hej!

Här kommer en uppdatering låååångt senare! Jag har separerat med mitt barns far och bor idag själv med mitt barn i en fantastiskt fin lägenhet. Jag är singel och stormtrivs med det. Vårt gemensamma barn träffar sin pappa och sitt storasyskon varannan helg. Det fungerade inte kanonbra i början, men nu rullar det på fint. Detta är det bästa beslut jag någonsin tagit (av många olika anledningar). Vi rår oss själva, lugnet råder och jag har en inre harmoni som jag inte har haft på många år. Så, nu vet ni! 

Det låter underbart! Jag hittade nyligen din tråd så har inte följt den, men känner att din beskrivning på situationen du levde i är precis så jag känner idag! Hur kom du fram till att "nu får det vara nog"?
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (Julstrumpan) skrev 2015-11-24 21:57:33 följande:
    Det låter underbart! Jag hittade nyligen din tråd så har inte följt den, men känner att din beskrivning på situationen du levde i är precis så jag känner idag! Hur kom du fram till att "nu får det vara nog"?
    Egentligen var det nog så att jag känt "nu får det vara nog" så många gånger att jag inte orkade känna "nu får det vara nog" en enda gång till. Jag visste att jag inte kunde må så hela livet och kände att terapi inte skulle hjälpa. Jag mådde aldrig bra hemma och jag hade en ständig flyktkänsla i kroppen. Och egentligen var det väl det jag gjorde - flydde. Men jag har inte ångrat mig en enda gång.
  • Anonym (Julstrumpan)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-11-24 22:07:52 följande:

Egentligen var det nog så att jag känt "nu får det vara nog" så många gånger att jag inte orkade känna "nu får det vara nog" en enda gång till. Jag visste att jag inte kunde må så hela livet och kände att terapi inte skulle hjälpa. Jag mådde aldrig bra hemma och jag hade en ständig flyktkänsla i kroppen. Och egentligen var det väl det jag gjorde - flydde. Men jag har inte ångrat mig en enda gång.

Modigt av dig att våga ta steget! Jag har köpt hem alla styvfamiljsböcker som finns i ämnet och delvis försökt prata med en kurator även fast det är svårt att prata om ett så tabubelagt ämne på djupet. Men känslan sitter ändå i.

Skönt att höra att du inte ångrar dig, för det är en av sakerna jag oroar mig för. Samtidigt är jag så innerligt less och tömd på energi av situationen...
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (Julstrumpan) skrev 2015-11-24 22:36:00 följande:
    Modigt av dig att våga ta steget! Jag har köpt hem alla styvfamiljsböcker som finns i ämnet och delvis försökt prata med en kurator även fast det är svårt att prata om ett så tabubelagt ämne på djupet. Men känslan sitter ändå i.

Skönt att höra att du inte ångrar dig, för det är en av sakerna jag oroar mig för. Samtidigt är jag så innerligt less och tömd på energi av situationen...
    Jag köpte också alla böcker, läste allt jag kunde! Men ingenting förändrades i grunden. Jag kände tydligare och tydligare med tiden att jag skulle ångra mig om jag INTE lämnade situationen. Jag tror att jag hade blivit otroligt bitter. Men det är som jag känner, mina motståndskänslor var otroligt starka och inget i världen verkade rå på det. Jag vill inte råda dig att göra varken det ena eller det andra, men jag är i alla fall ett bevis på att man kan lämna utan att ångra sig. För mig var det som att jag kunde andas igen, slappna av och vara jag, ha ett eget hem osv.

Jag känner med dig, och hoppas att du tänker på ditt välmående främst. :)
  • Ess
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-11-24 20:49:06 följande:

Hej!

Ditt ex verkade ju va en överdrivet engagerad pappa som lade all sin tid på det tidigare barnet. Hur kan det komma sig att han bara har ert vh?
  • Anonym (frustrerad)
    Ess skrev 2015-11-25 10:17:29 följande:
    Ditt ex verkade ju va en överdrivet engagerad pappa som lade all sin tid på det tidigare barnet. Hur kan det komma sig att han bara har ert vh?
    Han orkar inte ha två barn ensam så mycket. Förskola/skola i två olika kommuner, underhålla två barn i olika åldrar etc. 
  • Anonym (vienna)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-11-24 22:58:13 följande:
    Jag köpte också alla böcker, läste allt jag kunde! Men ingenting förändrades i grunden. Jag kände tydligare och tydligare med tiden att jag skulle ångra mig om jag INTE lämnade situationen. Jag tror att jag hade blivit otroligt bitter. Men det är som jag känner, mina motståndskänslor var otroligt starka och inget i världen verkade rå på det. Jag vill inte råda dig att göra varken det ena eller det andra, men jag är i alla fall ett bevis på att man kan lämna utan att ångra sig. För mig var det som att jag kunde andas igen, slappna av och vara jag, ha ett eget hem osv.

Jag känner med dig, och hoppas att du tänker på ditt välmående främst. :)
    Vad sa han om att du lämnade och om situationen? 

Tråkigt att han inte vill ha ert barn lika mycket som hans andra barn hos sig, vilken skitfarsa kan jag tycka...
  • Ess
    Anonym (vienna) skrev 2015-11-26 10:13:11 följande:
    Tråkigt att han inte vill ha ert barn lika mycket som hans andra barn hos sig, vilken skitfarsa kan jag tycka...
    Jag håller med dig, han visar ganska tydligt vart prion ligger.
    Det hade kanske varit läge att byta ett tag så att den store kommer vh och den lille vv............
Svar på tråden Vill det omöjliga: kärnfamilj