• Avalie

ettåring med ont i halsen och feber....

Hej, jag har en son som snart är ett och ett halvt. han har varit dålig sedan i fredags med lätt feber samt lite hosta.
    Idag har han blivit snuvig och vägrar äta. Har druckit nyponsoppa, välling mm, men han vill inte äta ngt (säger aj aj aj och får kväljningar). Min fråga, vad kan man ge så att han får i sig näring mm, räcker välling samt olika fruktsoppor?
    När är det dags att ta kontakt med läkaren? Han har 39 i feber idag, tänkte först att det kunde vara halsfluss då hans pappa varit sjuk i det för 2 veckor sen.
    Frågar mest för att jag inte har så mkt erfarenhet av sjukdomar då han nästan aldrig varit sjuk....

• Svar på tråden ettåring med ont i halsen och feber....
  • Dr to be

Så länge han får i sig vätska så är det lugnt på näringsfronten. Sjukvården höjer inte ögonbrynen förrän det gått en vecka utan mat i hans ålder. Slutar han däremot dricka är det bråttom. Då gäller det att "tvångsvätska" = 5ml saft/vätskeersättning var 5:e min, 5ml är en medicinspruta Smärtlindra med alvedon och ipren. Angående halsonda- luktar han illa i munnen? Halsfluss luktar illa. Dock så hör inte hosta ihop med halsfluss. Så länge han dricker och inte blir sämre så kan du avvakta med att gå till doktorn.

• Avalie

Ok, vill ju inte till dr i onödan... men ska följa dina råd, tack!

• skrubbelina
    Dr to be skrev 2013-12-08 15:54:35 följande:
    Så länge han får i sig vätska så är det lugnt på näringsfronten. Sjukvården höjer inte ögonbrynen förrän det gått en vecka utan mat i hans ålder. Slutar han däremot dricka är det bråttom. Då gäller det att "tvångsvätska" = 5ml saft/vätskeersättning var 5:e min, 5ml är en medicinspruta Smärtlindra med alvedon och ipren. Angående halsonda- luktar han illa i munnen? Halsfluss luktar illa. Dock så hör inte hosta ihop med halsfluss. Så länge han dricker och inte blir sämre så kan du avvakta med att gå till doktorn.
    5 ml är en tesked, "medicinsprutor" finns i många olika storlekar.

Jag tycker du ringer och får råd från 1177, alt läser på deras hemsida www.1177.se. Där får du bättre råd än folk här på FL som skriver lite som dom känner för.
  • Dr to be
    skrubbelina skrev 2013-12-08 16:06:23 följande:
    5 ml är en tesked, "medicinsprutor" finns i många olika storlekar. Jag tycker du ringer och får råd från 1177, alt läser på deras hemsida www.1177.se. Där får du bättre råd än folk här på FL som skriver lite som dom känner för.

Helt rätt- 5ml är en tsk. De typiska medicinsprutor som barnfamiljen kan ga hemma är just 5ml så jag skrev det på ren vana. Vår dotter har sedan i slutet av aug haft dubbelsidig öroninflammation och samtidigt halsinfektion, höstblåsor och halsfluss. Vi har varit tvugna att åka in till akuten varje gång för extra smärtlindring och extra vätska då hon vägrade svälja pga smärta. Så det jag skrev innan är från sjukvården. Men ring gärna 1177
  • Avalie

Jo , jag brukar ringa dit, men oftast när jag anser det vara mer akut, just nu var jag mer ute efter tips och råd från andra mammor. Detta är mitt första barn,och frågar jag mamma om råd så är det typ akuten som gäller för allt...

Svar på tråden ettåring med ont i halsen och feber....