• Jordgubben82

Ni med tre barn vad har ni för bil?

Ni som har tre barn har ni en vanlig bil för fem personer? Eller en större? Känns det ok men en "vanlig" bil när man är fem i familjen? Hur gamla är era barn.

• Svar på tråden Ni med tre barn vad har ni för bil?
  • Sweet life

En Toyota Avensis kombi 2013.

14 år, 6 år och 1,5 år. Minsta i bakåtvänt bak på passagerarsidan, mellan bak på förarsidan i bältesstol och tonåringen antingen i mitten bak eller fram med en vuxen bak. Takbox när vi åker på semester.

• Maroschka

Vi hade Volvo som blev alldelens för trång. Två barnstolar bak plus en vuxen var inte kul för den vuxne och ett helsike att få på bälten på barnen. Tre barnstolar bak var inte ens lönt att prova.

Vi har nu en Seat Alhambra med gott om plats för alla och massa lastutrymme bak då vi inte har de två sätena insatta.

• Jordgubben82

Tack så mycket :) vi planerar ett till barn och blir det som vi hoppas kommer våra barn vara ca 5 år och 3,5 när nästa kommer. Vi har en Honda crv och jag älskar den bilen :) tänkte om man kanske fick plats med alla där bak? 5 åringen sitter framåt sen om man har den minsta i mitten och en bakåtvänd på andra sidan, kanske blir för tajt? Vet att det är ett tag till dess men vill bara kolla lite så man e förberedd att man kanske måste skaffa annan bil :)

• 3bairns

Vi hade tidigare en Opel Zafira med sju säten och nu har vi en VW Tour an med 7 säten. Det som är bra med bilen vi har nu är att den har tre egna stolar bak vilket gör det lättare för barnen att få plats och sitta bra. Den gamla Zafiran hade ett säte/soffa vilket funkade ok så länge alla barnen satt i bilstol/bälteskudde. Nu sitter äldsta själv och då är det bra att hon har en egen stol att sitta i, annars tar bältesstolarna så stor plats att hon skulle bli klämd. Jag tycker också att det är smidigt att ha extra säten att fälla upp så att man kan plocka med sig en kompis ibland, men det är ju inte ett måste.

• mimbo

Saab 9-5 sportkombi. Fram sitter min sambo och lör, sonen på två år och åtta månader sitter bakvänt på passagerarsidan. Bak sitter jag i mitten mellan sjuåringen och åttaåringen. De sitter på bälteskuddar. Lite trångt men det funkar! Saaben är stor invändigt jämfört med andra bilar.

• En bebis i magen

Vi har en 6-åring, en 4-åring och en bebis. Alla sitter de i baksätet på på V70. Lite svårt att komma åt att knäppa bälten men annars sitter de bra där bak. Vi har 6-åringen i mitten och de andra på sidorna.

• Maddiogora
    Jordgubben82 skrev 2013-12-08 20:00:26 följande:
    Tack så mycket :) vi planerar ett till barn och blir det som vi hoppas kommer våra barn vara ca 5 år och 3,5 när nästa kommer. Vi har en Honda crv och jag älskar den bilen :) tänkte om man kanske fick plats med alla där bak? 5 åringen sitter framåt sen om man har den minsta i mitten och en bakåtvänd på andra sidan, kanske blir för tajt? Vet att det är ett tag till dess men vill bara kolla lite så man e förberedd att man kanske måste skaffa annan bil :)

Ska funka på crv;n så hade vi , men blir trång , och den har ju rätt skralt last utrymme. Bytte till en sju sitsig xc90 , har inte ångrat mig :) Men det går :) Lycka till hur ni än gör :)
  • Gratisärgott

Vi har tre barn bak i en Audi A6 -10. En i bakvänd stol i mitten och två större utan stol på sidorna.
    Det är på inget sätt en optimal bil för en stor familj om man har mycket packning.
    Komfort både fram och bak i världsklass men inte mycket utrymme för att stuva in saker.

• Kina79

När lillan föddes hade vi en Volvo 855. Stora satt i bältesstol, mellan i bakåtvänd Hi-Way. Bebisen i Brio Primo Sen bytte vi bil, till en Citroën Xsara Picasso. Tre separata stolar där bak - perfekt. Ett tag hade vi en bältesstol och två Britax Hi-Way bakåtvända. Sen hade vi två bältesstolar och en bakåtvänd. Nu ska vi snart ha i. Två eller tre bältesstolar.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Jordgubben82

Tack alla för era svar :) man får pröva att ha tre så i bilen, tycker man sen det är för jobbigt får man skaffa en större bil. Man kan ju skaffa en takbox om man ska ha med mycket packning :)

Svar på tråden Ni med tre barn vad har ni för bil?