• Anonym (Ledsen o slagen)

Min 9-åriga son slår och sparkar mig och sitt syskon.

Min ena son har någon typ av diagnos. Han är inte som andra och har problem med både det ena och det andra. Men de delarna kan jag hantera. Värre är det att han har börjat slå mig. Sin bror har han slagits med till och från, men det anser jag inte vara helt konstigt mellan syskon. Men nu har han flera ggr satt sig på brorsan, tryckt kudde över hans ansikte osv. När jag lyft bort honom har han flugit på mig och slår och sparkar och skriker.
    Ett av hans problem är hans explosionsartade utbrott som kommer från ingenstans. Men han har förut aldrig gett sig på mig fysiskt.
    Han lyssnar inte på mig alls. Skiter totalt i vad jag säger.
    Jag har kontakt med BUP men det mesta där handlar om ganska "mesiga" tillvägagångssätt. Jag måste ju "slita" av honom från brorsan när han håller på att döda honom och då tar han ut allt på mig. Känns inte som BUP har nån bra lösning på detta.
    Än så länge klarar jag av honom, men om något år är han säkert för stor för mig att hantera. Vad händer då?

Någon som har tips som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Min 9-åriga son slår och sparkar mig och sitt syskon.
  • Anonym (hj)

Vill inte bup utreda honom ?

• Litet My

Har du läst boken "explosiva barn" eller "problemskapande betenden"?

Ser du något mönster i hans betenden "när det här händer blir han jättearg". Ofta handlar det om låg impulskontroll kombinerat med brist på "verktyg" att förstå och kunna välja ett annat alternativ än våld.

Vad säger han själv efter ett sådant utbrott?

BUP håller på att utreda. Men en utredning säger ju egentligen ingenting mer än att han har någon typ av diagnos (troligen något åt ADHD-hållet). Man får ingen instruktionsbok om hur man ska bete sig mot honom i alla fall. Visst kan vissa saker i hans beteende förklaras men ADHD är ju fortfarande ett otroligt brett spektrum så jag ser inte någon lösning i själva utredningen.

Han kan inte själv kontrollera sin ilska utan måste "peaka" först för att kunna komma ner och bli lugn. Efter utbrott säger han inte så mycket, han kan inte säga varför han agerat på ett visst sätt men han ber om ursäkt och så, och lovar att det aldrig ska hända igen......, men samma sak kan hända igen efter 2 minuter.

Har läst boken explosiva barn. Men den passar inte in på min son :(

Ingen som kan hjälpa? :(

• Anonym (vet hur d är)

Vi har barn med npf diagnoser tror det är vanligt med de utbrotten du pratar om Går det sitta och hålla i honom varje gång han slåss? Finns det en partner i ditt lov som är starkare som orkar hålla honom vi de utbrotten? Jag tror det är det som gäller varje gång han gör så då kanske han tröttnar till slut? Det gjorde vårt barn jag menar inte jättehårt men håll honom tills han lugnat sig du måste visa att du är starkare honom psykiskt och visa att du hjälper honom i såna situationer för han kan inte hjälpa sig själv sen tryck på BJP han behöver kanske medicin med Kram vet hur kämpigt det är

• Anonym (vet hur d är)
    Anonym (vet hur d är) skrev 2013-12-10 07:35:33 följande:
    Vi har barn med npf diagnoser tror det är vanligt med de utbrotten du pratar om Går det sitta och hålla i honom varje gång han slåss? Finns det en partner i ditt lov som är starkare som orkar hålla honom vi de utbrotten? Jag tror det är det som gäller varje gång han gör så då kanske han tröttnar till slut? Det gjorde vårt barn jag menar inte jättehårt men håll honom tills han lugnat sig du måste visa att du är starkare honom psykiskt och visa att du hjälper honom i såna situationer för han kan inte hjälpa sig själv sen tryck på BJP han behöver kanske medicin med Kram vet hur kämpigt det är

BUP ska det stå☺ Trötta ut honom genom att hålla honom VARJE gång han slåss och säg så! Nu får du sitta hos mig tills du lugnat dig konsekvent så vet han att han hamnar där varje gång han slåss då visar du att du hjälper och stoppar honom samt sätter gräns och då ser även syskonet det att du reder ut situationen vilket känns tryggt säkert ☺
  • Anonym (hj)
    Anonym (Ledsen o slagen) skrev 2013-12-09 12:25:24 följande:
    BUP håller på att utreda. Men en utredning säger ju egentligen ingenting mer än att han har någon typ av diagnos (troligen något åt ADHD-hållet). Man får ingen instruktionsbok om hur man ska bete sig mot honom i alla fall. Visst kan vissa saker i hans beteende förklaras men ADHD är ju fortfarande ett otroligt brett spektrum så jag ser inte någon lösning i själva utredningen.

Han kan inte själv kontrollera sin ilska utan måste "peaka" först för att kunna komma ner och bli lugn. Efter utbrott säger han inte så mycket, han kan inte säga varför han agerat på ett visst sätt men han ber om ursäkt och så, och lovar att det aldrig ska hända igen......, men samma sak kan hända igen efter 2 minuter.

Har läst boken explosiva barn. Men den passar inte in på min son :(
    Nej men en utredning ger ju svar på hur man bäst kan bemöta barnet? Vad barnet bäst behöver för att utvecklas. Så att ni kan lärare vad som blir bäst.

Jag kan inte hålla honom när han sätter igång. Han är stark och gör mig illa. Och han vill göra mig illa.
    Tyvärr finns ingen pappa med i bilden.

En utredning ger bara svar på ev diagnos. Tex ADHD kan vara på en "skala", säg 1 till 10. Det som funkar på ADHD 4 fungerar säkerligen inte på tex ADHD 10 eller 1, om du förstår hur jag menar. Jag kommer få ett ev. papper med några bokstäver på. Ingenting mer. Barn med ADHD får inte ens extra hjälp på mina barns skola.

Finns det någon annan som har barn som slår OCH som är för starka/stora för att man ska kunna hålla dom? Jag kommer snart behöva ringa polisen eller soc-jouren :(

• Fjärilslarv

vad får han för konsekvenser för sitt agerande?

• Anonym (schema)

Har du provat med att använda schema? Det funkar på mitt barn. Han kan också få rejäla utbrott men med rutiner och schema försvann nästan varenda utbrott

• Supermyran

Hej!
    Ville bara säga att om du får en diagnos så kan man förstå var problem områdena ligger. Barn med adhd kan ha olika former, oöveraktiv, konsentrationstörning eller svårt med impuls kontroll... Mm Om man förstår av som går fel kan man jobba förebyggande. Ofta går det fel långt innan utbrottet och utbrottet är bara en symtom av problemet. Förhoppningen är att diagnosen kan hjälpa dig jobba förebyggande.
    Jobbar själv inom LSS med unga brukare : )

• Amb86

Hej, 
    hur har det gått ? 

Jag känner igen mig själv i det du skriver . Men min dotter som jag misstänker har ADHD är nu 13 år . Det har varit en lång resa med ursäkter för mig för att jag har tänkt att det ska bli bättre ju äldre hon blir . Men här står jag nu med ett starkare barn än mig själv som ger emot med all kraft hon har och även slår sin lillebror och min man. Detta händer när hon känner sig trängd eller om man ska uppfostra tex genom att ta telefonen . 

vi har haft henne på bup för att hon hade skurit sig i armen med en rakhyvel , men hon visste inte varför . Ett tecken på impulsivitet jag kan se idag , men bup hanterade det kasst så varken hon eller vi ville fortsätta . Men nu vet jag inte alternativen .. som du skriver : man blir desperat vid tillfällena och vill ringa någon som tar itu med det . 

det är lätt att klandra sig själv för att man har ett ouppfostrat barn , men sanningen är ju att dom inte förstår bättre eller kan göra en skillnad utan hjälp. Hoppas det gått bra för er 

• Anonym (Hjärna o ögon ev Efalex)

Ev r det långsökt men läst flera " vittnesmål" om barn m diagnoser s föräldrarna börjat ge tex olja i kapslar s r bra for ögon o hjärna, minns ej vilken men i fb.gruppen " bodycleanse Sweden " har jah läst det...Nog nån teori om att  bättre näring /näringstillskott kan hjälpa och lugna ner.....
    Hoppas du får hjälp överhuvudtaget annars....

• BaconBob

Ge han en rejäl åsnespark i solar plexus så han tappar luften, så kanske fanstyget lär sig något.

Svar på tråden Min 9-åriga son slår och sparkar mig och sitt syskon.