• Anonym (På gång)

Praktiska tips

Vi är på gång och bli familjehem, ska ha första mötet med tonåringen imorgon. Vi har träffats tidigare men då i andra aktiviteter. Det jag efterlyser är praktiska tips från både andra familjehemsföräldrar, föräldrar med placerade barn samt placerade barn. Villkorslös kärlek, inte göra skillnad mellan bio och placerade barn, inte tala illa om bioföräldrar etc är ju självklart och annat man pratar om underr utbildningen. Men ex vår placerade uppskattade att vi... Jag gillade att... Alltså goda exempel efterlyses.

• Svar på tråden Praktiska tips
  • Anonym (...)

Hoppas träffen har gått bra. :)

Jag har varit placerad i flera olika familjehem. Det som jag tyckte var bra var dom som från början markerade att dom bara var människor och inte alltid gjorde rätt, och därför ville att vi försökte ta en dag i veckan och prata lite mer om det som hänt i veckan än bara det "vardagliga" snacket man ändå har. Att dom ville att vi skulle diskutera när jag tyckte dom gjorde fel så dom fick ökad förståelse för mig, varför jag gjorde som jag gjorde och hur vi kunde komma fram till någon kompromiss istället för att dom bara skulle köra sitt race.Och en kompromiss lyckades dom alltid hitta tillslut faktiskt.. :)

Svar på tråden Praktiska tips