• Anonym (Jag)

Barnlängtan borta efter missfall

För 3 veckor sen fick jag missfall. Barnet var väldigt efterlängtat. Jag och min sambo har väntat länge på att börja försöka. Jag har verkligen haft en stark barnlängtan i flera år. Och nu efter missfallet är barnlängtan som bortblåst. Vill inte ens tänka på att försöka bli gravid igen. Det känns så jobbigt om det skulle bli missfall. Jag längtar verkligen inte. Är det en normal reaktion efter missfall? Tänker om det är en försvarsmekanism eller nåt för att jag inte orkar med besvikelsen. Jag är orolig att det betyder att jag egentligen inte vill eller borde skaffa barn. De flesta jag hör som har fått missfall får starkare barnlängtan. Någon som känner igen sig i hur det känns för mig?

• Svar på tråden Barnlängtan borta efter missfall
  • Anonym (G)

Det är inte alls konstigt att längtan försvinner, i alla fall ett tag, efter ett missfall. Om det var ett "vanligt", okomplicerat missfall, så tror jag att din längtan kommer tillbaka. Tror också som du själv säger, att det är en försvarsmekanism. Man vill ju inte att det ska hända igen liksom, och man vet ju att risken finns varje gång man blir gravid. Ta det lite lugnt bara, tillåt dig själv att sörja det barn som inte blev. Lycka till, kram!

• Anonym (A)

Tror verkligen inte att det är ovanligt att känna som du gör. De säger ju att man kan försöka bli gravid igen när man är redo för det och när man är redo är olika för alla.

Ett missfall är jobbigt och man måste ta den tid man behöver för att sörja. När graviditeten var efterlängtad är det inte konstigt om man blir skrämd och inte vågar försöka igen. Vem vill riskera att gå igenom samma hemska sak en gång till? Jag tror att just nu är din rädsla större än din barnlängtan men med tiden kommer barnlängtan ta över igen och då kommer du vilja försöka på nytt.

• Anonym (förstårdig)

Förstår verkligen hur du känner dig.
    Jag och min sambo gick precis igenom vårat andra missfall på rad, man känner sig helt förstörd.
    Jag vill så oerhört mycket ha barn, men vet inte om jag vågar göra ett tredje försök på grund av rädslan.

• Anonym (Jag)

Tack för era svar! Vad skönt det känns att höra att det är normalt. Har liksom känt mågs så stressad över att jag inte längtar längre. Men nu känns det som att jag kan låta det ta den tid det tar och låta barnlängtan komma i den takt den vill.

Svar på tråden Barnlängtan borta efter missfall