• Loolo

Herman, Hjalmar eller Vidar?

Vilket namn tycker ni är finast? Motivera gärna.
    Har en liten pojk på en månad som ännu väntar på att få ett namn :)

• Svar på tråden Herman, Hjalmar eller Vidar?
  • Alma

Har en liten Herman så röstar på det:) men Hjalmar finns på vår lista över namn till eventuella syskon så det är såklart också fint!
    Hmm... Hampe81 vem skulle namnmobba en Herman eller Hjalmar? Ebbe, Otto, Alma eller kanske Malte? Väldigt många barn har gamla "gubb- och tantnamn" idag, inte så värst unikt...

• En blå giraff
    Hampe81 skrev 2013-12-23 22:28:27 följande:
    Vill du få ditt barn mobbat genom att ge det ett namn som bara gamla gubbar har? Blir så trött på obetänksamma föräldrar som i sin strävan att ge sin lille teling ett speciellt eller "unikt" namn inte tänker på vidare följder för den lille när den kommer upp i förskole eller skol-åldern. Barn kan vara grymma framförallt när det gäller namnmobbing...
    Men har du helt missat att det är den här typen av namn som är vanligt att ge till nyfödda nu? Det är knappast så att barnet kommer att bli udda för att denne heter Vidar....
  • Hampe81
    Alma skrev 2013-12-24 00:11:03 följande:
    Har en liten Herman så röstar på det:) men Hjalmar finns på vår lista över namn till eventuella syskon så det är såklart också fint!
    Hmm... Hampe81 vem skulle namnmobba en Herman eller Hjalmar? Ebbe, Otto, Alma eller kanske Malte? Väldigt många barn har gamla "gubb- och tantnamn" idag, inte så värst unikt...
    Det är ju bara WT-folket som döper sina telingar till Ebbe och Malte.
  • I969

Ebbe och Malte WT? De jag känner som har barn med de namnen är både högutbildade, kulturella och allmänt coola människor. Om nu det är viktigt. Hur som helst tycker jag Herman är finast.

• fluu
    Hampe81 skrev 2013-12-23 22:28:27 följande:
    Vill du få ditt barn mobbat genom att ge det ett namn som bara gamla gubbar har? Blir så trött på obetänksamma föräldrar som i sin strävan att ge sin lille teling ett speciellt eller "unikt" namn inte tänker på vidare följder för den lille när den kommer upp i förskole eller skol-åldern. Barn kan vara grymma framförallt när det gäller namnmobbing...
    Åh, suck. Vilken sten har du levt under det senaste decenniet? Namn går i cykler, dessa namn är innenamnen nu, de är alltså "barnnamn". Ingen av namnen är särskilt unika, två av dem återfinns i topp 100. Vill man ha ett riktigt uniiikt namn idag bör man välja namn från exempelvis min föräldrageneration - Göran, Jonas, Åsa etc.Där har du ett unikt barnnamn.
    Och så min vanliga fråga: Namn går som bekant i cykler, hur många generationer måste det gå innan ett namn inte är ett "gamlingnamn"? Eller bör man hitta på nya namn för varje generation?

För övrigt har jag aldrig någonsin under min unga livstid varit med om att någon mobbats för sitt namn. Inte av barn i alla fall....
    Och nej, Ebbe och Malte är inte WT-namn a la Liam, Tindra och Melizza.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • momomo

Herman, i andra hand Hjalmar och absolut inte Vidar... Ta anagrammet Arvid i så fall

• momomo

Herman, i andra hand Hjalmar och absolut inte Vidar... Ta anagrammet Arvid i så fall

Svar på tråden Herman, Hjalmar eller Vidar?