• Anonym (undrar)

bli gravid direkt efter missfall eller vänta en mens?

Nu är det så här, att jag har precis haft mitt andra missfall på kort tid.
    Efter första missfallet så kom min ägglossning igång som vanligt ungefär 14 dagar efter första blödningsdagen, och jag blev alltså gravid direkt utan någon mens emellan. Även denna graviditet slutade i missfall.
    Min gynläkare har sagt att det bara är att köra igång som vanligt efter ett missfall utan att invänta en mens om man känner sig redo för det psykiskt, det ska alltså inte bli någon sämre graviditet på grund av detta. I olika forum och på internet verkar det vara lite olika åsikter om detta.

Men eftersom det inte gick vägen den här gången heller så vet jag inte om jag vågar försöka på en gång direkt igen?
    Vad tror ni? Tror ni att kroppen kan vara mottaglig för att ta hand om en eventuellt ny gravid på en gång trots två missfall i rad? Har alltså inte haft mens sedan början av augusti.

Vill givetvis försöka igen så fort som möjligt, men är så himla oerhört rädd för ett tredje missfall.
    Livet känns verkligen inte roligt just nu.

• Svar på tråden bli gravid direkt efter missfall eller vänta en mens?
  • nozpa

Jag blev gravid direkt efter missfall. Och det gick bra. Jag tror inte att risken för missfall är högre, men du kanske behöver en liten paus?

• Anonym (undrar)
    nozpa skrev 2013-12-09 23:15:29 följande:
    Jag blev gravid direkt efter missfall. Och det gick bra. Jag tror inte att risken för missfall är högre, men du kanske behöver en liten paus?
    Ja jag blev ju också gravid direkt efter mitt missfall, men även den graviditeten slutade ju i missfall. Undrar om en tredje graviditet "på rad" är för mycket för kroppen? Att det då skulle kunna bli ytterligare ett missfall på grund av att kroppen inte är redo? Gynläkaren säger ju att det är lugnt, men själv känner jag mig lite osäker,  vet inte... :(
  • nozpa
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-09 23:19:56 följande:
    Ja jag blev ju också gravid direkt efter mitt missfall, men även den graviditeten slutade ju i missfall. Undrar om en tredje graviditet "på rad" är för mycket för kroppen? Att det då skulle kunna bli ytterligare ett missfall på grund av att kroppen inte är redo? Gynläkaren säger ju att det är lugnt, men själv känner jag mig lite osäker,  vet inte... :(

Jag förstår hur du tänker. Men rent kroppsligt så tror jag inte att det påverkar. Men däremot kanske du skulle känna lite mindre stress av att vänta. Nu tror jag inte att ev stress heller skulle påverka.
    Jag tror att kroppen känner av när den är redo igen. Och ett mf beror inte på att du haft 2 stycken innan. Men det är vad jag tror.

Jag beklagar era missfall och hoppas att det går bra nästa gång.
  • Anonym (undrar)
    nozpa skrev 2013-12-09 23:25:40 följande:

Jag förstår hur du tänker. Men rent kroppsligt så tror jag inte att det påverkar. Men däremot kanske du skulle känna lite mindre stress av att vänta. Nu tror jag inte att ev stress heller skulle påverka.
    Jag tror att kroppen känner av när den är redo igen. Och ett mf beror inte på att du haft 2 stycken innan. Men det är vad jag tror.

Jag beklagar era missfall och hoppas att det går bra nästa gång.
    Ja, vad bra att du tror så!:)
    För jag vill ju gärna försöka på en gång igen, det är väl mer att det känns "bättre" att bolla det lite med andra också.
  • nozpa
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-09 23:33:24 följande:
    Ja, vad bra att du tror så!:)
    För jag vill ju gärna försöka på en gång igen, det är väl mer att det känns "bättre" att bolla det lite med andra också.

Jag kände samma sak efter 1 mf. Så förstår att du funderar på det efter 2. Jag kände att det var något som inte funkade där inne som typ behövde läkas först. Ja, svårt att förklara.
    Men känner du dig redo att försöka igen nu så tycker jag att du ska göra det.
Svar på tråden bli gravid direkt efter missfall eller vänta en mens?