• sofie123

Efterkontroll, missfall, har ni gjort det?

Jag har haft ett missfall i vecka 8 där gynläkaren skrapade ut det sista och ett ett pågående i vecka 11 som han konstaterade att det borde komma ut av sig själv (vilket det har gjort snart, tror jag).

Men jag har läst att vissa verkar gå på efterkontroller efter missfall för att se att allt verkligen har kommit ut, när gör man det? Talar läkaren om att man borde göra det då eller?

• Svar på tråden Efterkontroll, missfall, har ni gjort det?
  • Anonym (ma)

Jag fick ma i somras och hade återbesök 4v efter aborten, läkaren sa att de skulle bli återbesök med sen kom kallelsen på posten

• Anonym (efter ma)

När jag fick mitt MA blödde jag ut allt hemma under några timmar. Jag fick komma tillbaka till gynakuten redan dagen efter det och då kollade de med vul att det inte fanns något kvar. Tre veckor efter fick jag också komma på återbesök (fick en tid direkt på sjukhuset) och ta ett graviditetstest för att se så det inte fanns några hormoner kvar i kroppen. 

• Anonym (Inget åbesök)

Fick MF förra måndagen, åkte då in till gynakuten där mf bekräftades. Hon såg att det fanns rester kvar och sa att desaa komme r att blödas ut. Ringde dem idag, för att se om jag inte behövde gå på ett återbesök (jag är livrädd för att allt inte kommer ut och att jag då får en störtblödning, som jag fick för några år sedan) men hon sa kort och gottatt om blödningen klingar av succesivt och jag mår bra så tar de inte emot. Skulle uppsöka gynakuten om blödningen blir riklig igen alt. Om jag får en störtblödning, illaluktande flytningar eller feber. Vart hänvisad till privatgyn för att kolla upp om allt är borta, vilket jag ju måste göra iom att jag är så orolig för störtblödning igen.. Så nej, inget återbesök, det får jag fixa med själv:(

• nozpa

Jag var på återbesök någon vecka efter mitt. Ville mest se så att allt var som det skulle där inne för min egen skull.

• Anonym (Inget åbesök)

Precis, jag ska kontakta privatgyn imorgon för att boka tid. Det kommer fortsatt koagler, om än väldigt små.. Och är som sagt rätt nervös över attallt inte kommer ut och en störtblödning uppstår. Hade en sådan efter en skrapning 2009, värsta upplevelsen jag haft då jag är väldigt blodrädd.. Hua! Måste boka en tid för att lugna psyket lite!

nozpa skrev 2013-12-10 20:45:17 följande:
    Jag var på återbesök någon vecka efter mitt. Ville mest se så att allt var som det skulle där inne för min egen skull.

• RåttanRat

Jag fick missfall i vecka 7+0 och fick inte komma till gyn, det var knappt så att mvc ville ta emot mig. Vilket kändes sjukt jobbigt och händer det igen tänker jag uppsöka privat gyn..

• nozpa
    Anonym (Inget åbesök) skrev 2013-12-10 21:00:40 följande:
    Precis, jag ska kontakta privatgyn imorgon för att boka tid. Det kommer fortsatt koagler, om än väldigt små.. Och är som sagt rätt nervös över attallt inte kommer ut och en störtblödning uppstår. Hade en sådan efter en skrapning 2009, värsta upplevelsen jag haft då jag är väldigt blodrädd.. Hua! Måste boka en tid för att lugna psyket lite!

Jag var på kvinnokliniken och dom bokade in efterbesök direkt. Och som du skriver vill man ju veta lite hur det är. Jag gjorde ingen skrapning. Och sedan blev jag gravid så hade ingen mens efteråt. Men vet flera som upplevt kommande mens efter ett mf som värre än vanligt.
    Kanske för att allt inte kommit ut då?
  • Anonym (Inget åbesök)

Gud så bra att du fick gå. Man känner sig nästan lite utelämnad, när man ändå berättat om sin rädsla och oro. Denna gången gjorde jag ingen skrapning itan det slökedde naturligt. Efter skrapningen 09 var det jag fick störtblödning, och det flera månader efter. Verkar inte vara rutin att ha efterkontroll där jag bor helt enkelt :/ Ja, det äe nog inte omöjligt att det kan vara så att det kan lugga kvar ngt vid första mensen. När jag ringde mvc så rekommenderade hon oss att vänta en mens, just för att livmodern ska få en möjlighet att renas ordentligt innan ny grav. Hon sa dock också "om du inte kollat upp det innan" Jag ringer gyn idag, så får vi se om de har några tider. Man vill ju som sagt veta, och inte geller riskera ännu ett mf pga rester..:/

nozpa skrev 2013-12-10 22:58:59 följande:
    Jag var på kvinnokliniken och dom bokade in efterbesök direkt. Och som du skriver vill man ju veta lite hur det är. Jag gjorde ingen skrapning. Och sedan blev jag gravid så hade ingen mens efteråt. Men vet flera som upplevt kommande mens efter ett mf som värre än vanligt. Kanske för att allt inte kommit ut då?

• Dimisi

Jag fick hjälp av cytotec för att sätta igång utdrivningen av ett MA för två veckor sedan. Hade tid för återbesök häromdagen. Jag hade tänkt avboka tiden för jag har mått så bra, så jag trodde verkligen att allt var helt ok, men det visade sig att jag fortfarande har rester kvar och måste köra en ny omgång med cytotec.

• MSL

Jag har haft två MA och ingen av gångerna har det pratats om återbesök. De kollade noga med VUL att allt var ok när jag kom för MAt och sen fick jag åka hem. Första gången fick jag ingenting för att hjälpa det på traven, men andra gången fick jag ett "abort-kit" eftersom jag skulle åka utomlands kort efteråt och ville att allt skulle vara klart då med tanke på infektionsrisken. Jag fick dessutom välja själv om jag ville ha det eller om jag ville att kroppen skulle sköta det själv. Båda gångerna gick det väldigt bra - som en rikligare och lite kortare mens bara.

• Anonym (Ja)

Jag fick naturligt missfall för tre veckor sedan och har gjort ett VUL för att kolla att allt var ute men det var det inte. Nu väntar jag på att resten ska komma ut av sig själv. Har redan ny tid för nytt VUL om några veckor.

Svar på tråden Efterkontroll, missfall, har ni gjort det?