• Anonym (3)

Tre missfall och gravid igen utan behandling?

Jag har haft tre täta missfall. Får knappast igång en utredning innan januari så nu söker jag solskenshistorier för att hålla humöret uppe!

Behöver jag nån typ av medicin eller har vi bara ha haft en jäkla otur? Är det någon som fått behålla på fjärde försöket? Borde vi försöka direkt igen, har hört att man lättare blir gravid efter mf, eller ska vi vänta på utredningen? Många tankar och frågor som snurrar, hoppas någon i liknande situation kan bidra med nåt, allt mottages med tacksamhet!
    Vi har barn sen tidigare. 

• Svar på tråden Tre missfall och gravid igen utan behandling?
  • Anonym (S)

Beklagar verkligen att ni ska behöva gå igenom något sådant flera gånger!

Jag har inte råkat ut för det själv, har än så länge "bara" haft ett, men nära vänner till oss fick tre missfall i rad när de försökte få sitt andra barn. De lyckades sen på fjärde försöket så de verkar helt enkelt haft en väldig otur.

Vet inte hur mycket det här hjälper men det kanske kan vara tröst i alla fall. Bara för att det gått dåligt tre gånger så måste det inte hå dåligt igen.

• isadora81

Det är visat att ni med flera täta missfall blir gravida oftare än andra pga ett endometrium som släpper in även mindre fina embryon. Solskenshistorien i detta är att ni förr eller senare föder ett levande barn. Jag har tyvärr motsatt endometrium vilket gör att mitt endometrium inte släpper in ens fina embryon så då blir det väldigt svårt att bli gravid över huvud taget. Jag förstår att det är jättehemskt att genomgå många missfall men med största sannolikhet så kommer du få ett barn.

Efter tre missfall så borde du ju kunna få en utredning så att ni inte bär på anlag för någon sjukdom och att det är det som orsakar missfallen?

• Anonym (3)
    Anonym (S) skrev 2013-12-10 15:01:05 följande:
    Beklagar verkligen att ni ska behöva gå igenom något sådant flera gånger!

Jag har inte råkat ut för det själv, har än så länge "bara" haft ett, men nära vänner till oss fick tre missfall i rad när de försökte få sitt andra barn. De lyckades sen på fjärde försöket så de verkar helt enkelt haft en väldig otur.

Vet inte hur mycket det här hjälper men det kanske kan vara tröst i alla fall. Bara för att det gått dåligt tre gånger så måste det inte hå dåligt igen.
    De lyckades behålla utan behandling då? Jag kommer antagligen få nån form av blodförtunnande men då kanske vi vågar försöka en gång till innan dess! 
    isadora81 skrev 2013-12-10 15:05:30 följande:
    Det är visat att ni med flera täta missfall blir gravida oftare än andra pga ett endometrium som släpper in även mindre fina embryon. Solskenshistorien i detta är att ni förr eller senare föder ett levande barn. Jag har tyvärr motsatt endometrium vilket gör att mitt endometrium inte släpper in ens fina embryon så då blir det väldigt svårt att bli gravid över huvud taget. Jag förstår att det är jättehemskt att genomgå många missfall men med största sannolikhet så kommer du få ett barn.

Efter tre missfall så borde du ju kunna få en utredning så att ni inte bär på anlag för någon sjukdom och att det är det som orsakar missfallen?

Har också läst att det kan bero på att jag lättare blir gravid. Vi har ett barn sen tidigare som inte föregicks av missfall så det här var vi helt oförberedda på. Är givetvis tacksam över att jag faktiskt kan bli gravid men blir så ledsen varje gång jag börjar blöda :(

Har kontaktat två olika kliniker för att  förhoppningsvis hinna få trombyl utskrivet innan jul. För många har det hjälpt och det gör i vilket fall ingen skada. Även om så inte blir fallet kommer vi försöka en sista gång, går det så går det. Förbereder mig mentalt för att det kan bli missfall igen.
  • Fidelisen

Jag har haft tre missfall. Ett i vecka 8 efter en spontangraviditet samt två i vecka 5 och 6 efter ivfer.

Fick tid för undersökning av livmodern, ställde in den flera gånger pga rädslan att sövas.

Blev plötsligt spontangravid igen när är nu i vecka 19. Fick idag se vår lilla älskling på rul

Jag har fått fragmin (blodförtunnande) utskrivet och köpte progesterall som jag har smörjt mig med.

• Anonym (3)
    Fidelisen skrev 2013-12-10 21:17:47 följande:
    Jag har haft tre missfall. Ett i vecka 8 efter en spontangraviditet samt två i vecka 5 och 6 efter ivfer.
    Fick tid för undersökning av livmodern, ställde in den flera gånger pga rädslan att sövas.
    Blev plötsligt spontangravid igen när är nu i vecka 19. Fick idag se vår lilla älskling på rul

Jag har fått fragmin (blodförtunnande) utskrivet och köpte progesterall som jag har smörjt mig med.
    Åh va härligt - stort grattis!

Fragmin som injektion eller tablett? Började du med det direkt när du plussade? Proggen har jag läst att man helst ska ta redan vid äl och fram till v 12? Ursäkta bombandet
  • Fidelisen
    Anonym (3) skrev 2013-12-10 21:40:52 följande:
    Åh va härligt - stort grattis!

Fragmin som injektion eller tablett? Började du med det direkt när du plussade? Proggen har jag läst att man helst ska ta redan vid äl och fram till v 12? Ursäkta bombandet

Jag tog sprutor till idag från dagen jag plussade.

Progesterall har jag, enligt anvisning, tagit tre gånger per dag från jag plussade till vecka 15 och sedan två gånger per dag från dess till någon vecka innan förlossningen.
  • dreams85
    Anonym (3) skrev 2013-12-10 21:12:27 följande:
    De lyckades behålla utan behandling då? Jag kommer antagligen få nån form av blodförtunnande men då kanske vi vågar försöka en gång till innan dess! 
    isadora81 skrev 2013-12-10 15:05:30 följande:
    Det är visat att ni med flera täta missfall blir gravida oftare än andra pga ett endometrium som släpper in även mindre fina embryon. Solskenshistorien i detta är att ni förr eller senare föder ett levande barn. Jag har tyvärr motsatt endometrium vilket gör att mitt endometrium inte släpper in ens fina embryon så då blir det väldigt svårt att bli gravid över huvud taget. Jag förstår att det är jättehemskt att genomgå många missfall men med största sannolikhet så kommer du få ett barn. Efter tre missfall så borde du ju kunna få en utredning så att ni inte bär på anlag för någon sjukdom och att det är det som orsakar missfallen?
    Har också läst att det kan bero på att jag lättare blir gravid. Vi har ett barn sen tidigare som inte föregicks av missfall så det här var vi helt oförberedda på. Är givetvis tacksam över att jag faktiskt kan bli gravid men blir så ledsen varje gång jag börjar blöda :( Har kontaktat två olika kliniker för att  förhoppningsvis hinna få trombyl utskrivet innan jul. För många har det hjälpt och det gör i vilket fall ingen skada. Även om så inte blir fallet kommer vi försöka en sista gång, går det så går det. Förbereder mig mentalt för att det kan bli missfall igen.

Nej de fick aldrig någon behandling utan det gick av sig självt. De hade heller inget missfall innan de fick sitt första barn. De vill inte ha fler så de får nog aldrig veta varför de fick tre missfall. Har också läst det där om att upprepade missfall kan bero på att man är för fertil. Är det så kommer du ju till slut få en fullgången graviditet men det är hemskt om du ska behöva gå igenom ännu fler missfall. Om du inte skulle bli helt knäckt av ett ev. fjärde missfall är det väl värt att prova igen innan ni går på utredning.
  • Anonym (3)
    Fidelisen skrev 2013-12-10 22:22:55 följande:

Jag tog sprutor till idag från dagen jag plussade.
    Progesterall har jag, enligt anvisning, tagit tre gånger per dag från jag plussade till vecka 15 och sedan två gånger per dag från dess till någon vecka innan förlossningen.
    Jaha va olika bud det finns! Men då hade du gjort nån typ av utredning först? Tänkte iom att du har genomgått ivf tidigare. 
    Undrar lite vad mina chanser är att få något utskrivet innan utredning, tex om jag nu skulle hinna bli gravid. 
    dreams85 skrev 2013-12-11 07:11:50 följande:

Nej de fick aldrig någon behandling utan det gick av sig självt. De hade heller inget missfall innan de fick sitt första barn. De vill inte ha fler så de får nog aldrig veta varför de fick tre missfall. Har också läst det där om att upprepade missfall kan bero på att man är för fertil. Är det så kommer du ju till slut få en fullgången graviditet men det är hemskt om du ska behöva gå igenom ännu fler missfall. Om du inte skulle bli helt knäckt av ett ev. fjärde missfall är det väl värt att prova igen innan ni går på utredning.

Vi kommer köra på och har bestämt oss för att inte bli alltför nedslagna av ett nytt mf. Klart man blir ledsen varje gång det händer men man kommer över det fortare. Nu väntar jag bara på att den här blödningen ska bli färdig så vi kan köra på igen.
    Om jag får igång min äl som vanligt, det har jag fått de andra gångerna, så kommer jag ha äl på julafton Väldigt lägligt med all ledighet som är kring helgen. Det ska baske mig bli det roligaste försöket hittills! 
  • Anonym (Vi också)

Hej!

När vi försökte med ettan så fick vi tre mf under loppet av ett år. Läkaren tyckte vi skulle försöka en fjärde gång pga av att vi hade lätt för att bli gravida. Därefter skulle vi fått utredning. Vi blev gravida för fjärde ggr precis ett år efter första graviditeten. När jag kom till mvc första besöket tog de alla möjliga blodprover för att se om de hittade nåt och det enda de hittade var att jag hade hypotyreos. Blev medicinerad för det och fick äntligen behålla bebis i magen. Nu fyller han snart 2år och vi ska ge oss på syskon.:) Får se hur det går denna gången.

Hursomhelst så hoppas jag att det vill för er hela vägen fram nästa gång! Vet hur otroligt jobbig det är att gå igenom!!! Bra

om ni får utredning och hjälp men testa på under tiden om ni känner att ni orkar!

Kram!

• Anonym (3)
    Anonym (Vi också) skrev 2013-12-11 09:38:36 följande:
    Hej!
    När vi försökte med ettan så fick vi tre mf under loppet av ett år. Läkaren tyckte vi skulle försöka en fjärde gång pga av att vi hade lätt för att bli gravida. Därefter skulle vi fått utredning. Vi blev gravida för fjärde ggr precis ett år efter första graviditeten. När jag kom till mvc första besöket tog de alla möjliga blodprover för att se om de hittade nåt och det enda de hittade var att jag hade hypotyreos. Blev medicinerad för det och fick äntligen behålla bebis i magen. Nu fyller han snart 2år och vi ska ge oss på syskon.:) Får se hur det går denna gången.
    Hursomhelst så hoppas jag att det vill för er hela vägen fram nästa gång! Vet hur otroligt jobbig det är att gå igenom!!! Bra
    om ni får utredning och hjälp men testa på under tiden om ni känner att ni orkar!
    Kram!
    Då är ju frågan om vi hinner gå till mvc innan vi riskerar missfall då det denna gången kom redan i v 5. Men ska hålla humöret och hoppet uppe! Vi har ju som sagt en dotter sen innan och hon kom till fort, redan på min tredje ägglossning. Denna gången har vi försökt sen april och har haft mf juli, september och nu i december så fertiliteten är det inget fel på. 
    Hoppas att ni slipper mf med syskonförsöket! Måste ju ändå kännas skönt att du faktiskt hade nåt fel och att ni fick behålla efter medicinering. Era chanser denna gången ser ju mycket bättre ut
  • Fidelisen
    Anonym (3) skrev 2013-12-11 09:24:45 följande:
    Jaha va olika bud det finns! Men då hade du gjort nån typ av utredning först? Tänkte iom att du har genomgått ivf tidigare. 

Undrar lite vad mina chanser är att få något utskrivet innan utredning, tex om jag nu skulle hinna bli gravid. Vi kommer köra på och har bestämt oss för att inte bli alltför nedslagna av ett nytt mf. Klart man blir ledsen varje gång det händer men man kommer över det fortare. Nu väntar jag bara på att den här blödningen ska bli färdig så vi kan köra på igen.

Om jag får igång min äl som vanligt, det har jag fått de andra gångerna, så kommer jag ha äl på julafton Väldigt lägligt med all ledighet som är kring helgen. Det ska baske mig bli det roligaste försöket hittills! 

Vi gjorde aldrig missfallsutredningen men en utredning gällande ofrivilligt barnlöshet.
  • Anonym (3)
    Fidelisen skrev 2013-12-11 13:00:42 följande:

Vi gjorde aldrig missfallsutredningen men en utredning gällande ofrivilligt barnlöshet.
    Visade den utredningen att du behövde blodförtunnande eller var det något som kom fram nu vid plusset? Hade det varit tal om det innan?
  • Fidelisen
    Anonym (3) skrev 2013-12-11 14:03:11 följande:
    Visade den utredningen att du behövde blodförtunnande eller var det något som kom fram nu vid plusset? Hade det varit tal om det innan?
    Den visade inte på någonting sådant överhuvudtaget utan det är en åtgärd de sätter in här vid många missfall helt enkelt. 
  • Anonym (3)
    Fidelisen skrev 2013-12-11 19:30:01 följande:
    Den visade inte på någonting sådant överhuvudtaget utan det är en åtgärd de sätter in här vid många missfall helt enkelt. 
    Okej så då kan jag i princip dyka upp gravid hos min gynekolog och be om blodförtunnande. Det låter väldigt positivt
  • Anonym (Vi också)

Jo, det är klart. Hade också två tidiga och det tredje i v10. Vi fick dock inte komma förren v 12 på inskrivning just ifall vi skulle få ett mf till.. Var jättekul att få det upptryckt när vi ringde mvc fjärde gravven. Var nog så att vi skulle ha just den plutt vi fick, han var stark nog:)

Hoppas ni får hjälp och att det snart går er väg!!

• Anonym (3)
    Anonym (Vi också) skrev 2013-12-11 19:58:25 följande:
    Jo, det är klart. Hade också två tidiga och det tredje i v10. Vi fick dock inte komma förren v 12 på inskrivning just ifall vi skulle få ett mf till.. Var jättekul att få det upptryckt när vi ringde mvc fjärde gravven. Var nog så att vi skulle ha just den plutt vi fick, han var stark nog:)
    Hoppas ni får hjälp och att det snart går er väg!!
    Va lustigt! När jag ringde min bm tyckte han att vi skulle ta träffas så fort som möjligt just av den anledningen.
    Va skönt att det gick vägen för er. 123 på det fjärde ska det ske
  • Anonym (Vi också)

Ja, den bm som svarade tyckte det var onödigt att vi kom innan.. Kändes ju bra;/ tack och lov gick vi till en annan under graviditeten som var bättre!

Svar på tråden Tre missfall och gravid igen utan behandling?