• JIB85

Föräldrapenning tredje barnet?

Hej!

Jag har varit föräldraledig med mina 2 barn, inte samtidigt såklart med i rad efter varandra och fick föräldrapenning enligt min sgi. Jag planerar att vara föräldraledig med mitt tredje barn. Jag har skyddat min sgi efter barnens 1 års dag genom att ta ut 5 dagar i veckan. Sedan skrev jag in mig på arbetsförmedlingen första dagen jag var utan jobb. Har jag rätt att föräldrapenning för mitt tredje barn enligt min sgi även om jag är arbetslös?

Sen undrar jag hur det är med dem nya lagarna eftersom mitt barn beräknas födas i början av nästa år.
    Hur många dagar på sgi-nivå  kan man avstå till den andra föraldern samt hur många ar reserverade?

Mvh

JIB

• Svar på tråden Föräldrapenning tredje barnet?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du hela tiden har skyddat din sjukpenninggrundande inkomst så kan det även bli så att föräldrapenningen för tredje barnet beräknas på desamma. 

Det är precis som tidigare. 60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade åt den andra föräldern. Den andra föräldern kan totalt överlåta 45 dagar på lägstanivå och 135 dagar på sjukpenningnivå till dig.  

Hälsningar
    Jane, handläggare

• JIB85

Hej!

Jag tolkar ert svar inte så säkert. Behöver ni fler uppgifter för att ge ett säkrare svar?

är det inte så att om man har skyddat sgin  så bor ens förälpenning baseras på den även för det tredje barnet? Finns det undantag för att det inte skulle göra det?

Mvh 

• Försäkringskassan

Hej!

Som du beskriver det att du har skyddat din SGI när du efter barnets 1 års dag tagit  ut fem föräldrapenningdagar per vecka när du var helt föräldraledig. Direkt efter din föräldraledighet anmälde du dig som aktivt arbetssökande på arbetsförmedlingen. 

Din föräldrapenning baseras då på din sjukpenninggrundande inkomst som du har skyddat.

Hälsningar Ellen,
    handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning tredje barnet?