• det händer inte oss

    Droger och skolk

    Min son 19 år har i dag blivit avstängd från skolan pga. droger  (cannabis)
    Han vill nu försöka komma in på någon annan skola typ Komvux.
    Han hade gått med på att lämna in urinprov regelbundet men har misskött det så nu är han avstängd.

    Jag kan inte längre prata med honom då han blir väldigt aggressiv och anklagar oss (mamma och pappa)
    för sitt missbruk. Han tycker att han behöver droga ner sig för att hantera sin "dåliga" uppväxt.

    Vi är en familj med tre vuxna barn där han är yngst och det är bara han som bor kvar hemma.

    Nu kommer han inte längre att få studiebidrag och han har inget extra jobb så när hans pengar
    tar slut kommer han att kräva pengar av oss, vilket vi inte går med på. Det är då han blir väldigt aggressiv
    och hotfull.

    Det här är en repris från förra året. Då blev han utslängd och fick gå till socialen och be om hjälp.
    Han bodde då i en lägenhet själv men bad på sina knän om att få börja om hemma.

    Jag tog kontakt med hans skola och lyckades övertala dom att ta in honom.
    Så han flyttade hem och till en början var allt jätte bra.

    Är det någon som har eller har haft liknade problem?
    Vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Droger och skolk
  • 1974

    Jag har en väldigt liknande situation som er, om ni vill kan vi skriva privat och stötta varandra?

  • Aspie
    Malmö01 skrev 2014-01-04 17:47:38 följande:
    Ni har inte tänkt på att leta hjälp typ en psykolog istället för att straffa honom?
    Hur straffas sonen?
  • Malmö01
    Aspie skrev 2014-01-04 17:50:16 följande:
    Hur straffas sonen?

    Han bli utslängd från skolan-ingen utbildning-inget jobb-ingen framtid sen får han ingen stöd hemma att kunna leva normalt. Skaffar man barn har man vissa ansvar tycker jag.
  • Aspie
    Malmö01 skrev 2014-01-04 17:53:28 följande:
    Han bli utslängd från skolan-ingen utbildning-inget jobb-ingen framtid sen får han ingen stöd hemma att kunna leva normalt. Skaffar man barn har man vissa ansvar tycker jag.
    Straffar ts sin son genom att han blir utslängd från skolan och inte får någon utbildning? Det är inte föräldrarnas fel, det är sonen som satt sig i den sitsen. Att han blev utslängd tycker jag inte låter så himla konstigt faktiskt, jag känner ungdomar som blivit det (men de har bitit i det sura äpplet och lyckats klara sig på egen hand... genom soc då). Föräldrarna valde att ta hem sonen igen, men han har fortsatt att missköta sig. Det är där de är nu. De beskriver inte att de straffar honom på något sätt, som du får det att framstå, utan ber här om stöd för att kunna hantera situationen. Ja, att sonen skulle få träffa en psykolog vore ett bra tips t.ex. Men jag förstår inte varför du anklagar dem för att straffa sonen. Ett alternativ vore att han får hjälp genom vården på något sätt, för att må bättre och kunna sluta med cannabisen och därigenom lyckas utbilda sig på något sätt.
  • Malmö01
    Aspie skrev 2014-01-04 18:02:32 följande:
    Straffar ts sin son genom att han blir utslängd från skolan och inte får någon utbildning? Det är inte föräldrarnas fel, det är sonen som satt sig i den sitsen. Att han blev utslängd tycker jag inte låter så himla konstigt faktiskt, jag känner ungdomar som blivit det (men de har bitit i det sura äpplet och lyckats klara sig på egen hand... genom soc då). Föräldrarna valde att ta hem sonen igen, men han har fortsatt att missköta sig. Det är där de är nu. De beskriver inte att de straffar honom på något sätt, som du får det att framstå, utan ber här om stöd för att kunna hantera situationen. Ja, att sonen skulle få träffa en psykolog vore ett bra tips t.ex. Men jag förstår inte varför du anklagar dem för att straffa sonen. Ett alternativ vore att han får hjälp genom vården på något sätt, för att må bättre och kunna sluta med cannabisen och därigenom lyckas utbilda sig på något sätt.

    Du kanske inte tror att han brukar av en anledning? Det är en form av sjukdom, inget alla bara väljer. Att ha problem är inte att missköta sig.
  • Aspie
    Malmö01 skrev 2014-01-04 18:05:24 följande:
    Du kanske inte tror att han brukar av en anledning? Det är en form av sjukdom, inget alla bara väljer. Att ha problem är inte att missköta sig.
    Vissa brukar av en anledning, andra inte. Jag vet inte hur det ser ut i hans fall. Däremot förstår jag fortfarande inte hur de, enligt dig, skulle straffa honom. De ber om stöd i ett forum.
Svar på tråden Droger och skolk