Styra sömnen på 9-månaders?
Vår 9-månaders son vaknar så otroligt tidigt sedan några veckor tillbaka. Redan före 5 på morgonen, alltså mellan 4.30 och 5. Han är pigg då och det är omöjligt att få honom att somna om. Han är sedan vaken i 2-3 timmar och somnar alltså ofta redan kl 7 igen.
Under dagen sover han ca 3 h utspritt på 2 sovpass och han somnar på kvällen runt 20.00. Sover alltså ca 12 h per dygn.
Skall vi försöka ändra på detta och i så fall hur? Eller skall man bara acceptera och hoppas att det går över? Det största problemet är att han även väcker storebror (snart 4 år) som får alldeles för lite sömn och har börjat sova på dagen igen för att han är så trött. Sen blir ju även vi föräldrar trötta såklart...
9 timmar under natten och 3 under dagen blir ju 12 timmar och det borde hann ju klara sig på hoppas jag.
Han somnar bara när han är trött, inte varje gång vi går ut, ammar eller åker bil. Vad jag menar är att han är ju ordentligt trött 2 grr per dag och då somnar han om jag åker bil eller promenerar vilket jag måste göra vissa tider. Självklart upplever han massa saker under dagen när han inte sover också.