• Anonym (annolunda)

En annorlunda abort historia

Jag gjorde en abort för två år sedan och ångrar den fortfarande. Fast det var länge sedan mår jag fortfarande dåligt av det. Men min historia är lite annorlunda än de flestas.

Jag hade varit tillsammans med pappan till embryot/fostret i tre månader. Det var ett väldigt destruktivt förhållande där han våldtog mig ett par gånger. Jag hade precis tagit mod till mig och bett om en paus då jag fick veta att jag var gravid. Jag kontaktade killen och vi träffades. Han sa att han skulle finnas där för mig, men han blev arg så fort jag pratade om vad jag kände. Han fokuserade bara på hur synd det var om honom och han anklagade mig för att ha försatt honom i den här situationen.

Jag vet att han var en hemsk människa och ni behöver inte förstå varför jag blev tillsammans med honom. Jag kommer från ett hem där våld och misshandel var vardag, så jag är van vid att bli behandlad så. Därför stack jag inte direkt.

Jag skulle inte vilja vara mamma idag, däremot ångrar jag så att jag inte födde och adopterade bort barnet. Som det är nu (enligt mitt sätt att se på saken) mördade jag mitt eget barn. Hur ska jag kunna leva med mig själv efter en sådan grej? (Jag dömmer ingen annan som gör en abort.)

• Svar på tråden En annorlunda abort historia
  • Anonym (P.l.)

Jag har varit ned om samma sak. Men det var många år sedan. Blev gravid med en kille som misshandlade mig. Visste att han inte skulle bli en bra pappa och jag var rädd att om jag får barn med honom är jag fast med honom resten av livet. Jag valde abort och flyttade sedan över halva Sverige försatt bli av med honom. Jag tror inte att jag kunde ha gjort på annat sätt. Precis som inte du heller kunde. Tänk om han hade krävt att få ta hand om barnet själv när det var fött istället försatt det skulle adopteras bort? Jag tycker att både du och jag gjorde det bästa vi kunde göra i den situationen vi var i. Förlåt dig själv och gå vidare.

• Anonym (Ung mamma)

Jag förstår vad du går igenom. Jag själv tog bort ett barn efter jag fått mitt första barn. Jag var 17 när jag fick mitt barn, började med mini- piller efter förlossningen samt ammade. Trots detta blev jag gravid när min dotter var 2 1/2 månad. Jag insåg att det inte fanns en chans i världen att vi skulle kunna tillgodose barnet som låg i magens alla behov på det viset jag ville. Det var utan tvekan det värsta beslutet jag tagit i hela mitt liv. Det kändes som jag valde bort ett utav mina barn. Jag tänker på det ofta, på sätt och vis har det nog skadat mig lite. Det känns fel att skaffa fler barn även nu så här 9år senare. Jag vet idag att beslutet var rätt, när min dotter var 6mån gick min man in i depressioner och svår ångest så man kan säga att jag blev ensamstående med min dotter samtidigt som jag tog hand om honom och så var det de första två åren. En karusell med läkare akutpsyk mm. Hade jag haft ett barn till vid den tidpunkten vet jag inte vad jag gjort. Jag tänker ofta på aborten men inser att beslutet var rätt. Det känns fortfarande i själen, det gör det men som sagt, beslutet var rätt. Alla tar inte beslut om en abort baserat på vad dem innerst inne vill. Mitt beslut var mer baserat på ekonomi, situation och magkänsla. Om du känner att du inte kan komma vidare från det här, sök hjälp. Jag har vänner som behövt bearbeta sånt här senare i livet.

• bitterkopp

Det är din rätt. Ditt "barn"=(embryo utan känslor eller ens vet att det finns) lider inte av det.

Svar på tråden En annorlunda abort historia