• jenst1

Vad vet ni om Vittra -skolorna? ris och ros.

Hej!

Nu är det "snart" dags. Måste börja fundera på skola till sonen. Blev tipsad om Vittra-skolan. Har tittat på hemsidan, men vill veta vad du/ni som har barn där tycker (eller känner någon som har barn där). Både ris och ros.

TACK Glad

• Svar på tråden Vad vet ni om Vittra -skolorna? ris och ros.
  • Judiths

Generellt är de bra på att arbeta med att se eleven och skapa en god gemenskap. De öppna lokalerna med ofta mycket glas kan vara en nackdel för elever med komcentrationssvårigheter även om man kan få det att fungera okej. De är ofta bra på att hitta speciallösningar för elever när det behövs. Om man söker en väldigt traditionell skola ska man nog söka sig vidare då de ofta arbetar flexibelt med olika gruppkonstallationer och arbetssätt. Det finns många skolor och vissa fungerar jättebra medan andra har de tuffare, precis som andra skolor. Vilken Vittraskola är det ni funderar på?

• Gladskit

Min son går på en Vittra-skola.
    Än så länge märks inte jättemycket av deras pedagogik men det smygs in lite här och var. Han går bara i första klass ännu.

Han går i en 1-2:a och de har både lektioner då de är i sin egen klass, och lektioner då ettorna i hans klass arbetar ihop med ettor från andra klasser. Man tog in väldigt många barn när han började och skolan är F-9 så det är rätt trångt kan jag känna ibland. Jag tror att skolan insåg att man inte kan ta in lika många barn varje år för då blir det jättefullt om dessa ska gå i skolan ända upp till nionde klass.

På infoträffen beskrevs hur man jobbar väldigt flexibelt över klassgränserna. En fjärdeklassare som gillar matte kan få hänga med på seniorernas lektioner tex.

Ju äldre de blir desto mer ansvar kommer de att få ta för sin inlärning. Redan nu kan de ha beting, dvs att du ska ha gjort fem sidor i den här matteboken och ritat en teckning och skrivit fem meningar om den. Under veckan har vi tre halvtimmar på oss. Och sen är det upp till eleverna och komma på hur mycket tid varje moment kan tänkas ta, och planera sin tid. Så småningom kommer fler och fler ämnen att vävas in i det här och arbetena blir mer och mer omfattande > kräver mer planering av den egna tiden.

Vi valde den här skolan pga. närheten, så vi har inte aktivt valt Vittras pedagogik. Men jag tycker den verkar bra, sen får vi se om min son fixar det här "tänket". Om inte så känns det ändå lättare att byta till en kommunal skola i så fall, än vad det hade varit att byta till Vittra om man har ett äldre barn. Det kommer säkert också behövas stöd hemifrån så jag hoppas att föräldraengagemanget växer annars tror jag att många barn kommer att få problem då de kommer från en icke-svenskspråkig hemmiljö och det har varit ganska tunnsått med föräldrar på möten och dylikt....

• jenst1

Tusen tack både Judiths och Gladskit!!!
    Den jag funderar på är den i centrala Göteborg. Kronhusparken vill jag minnas att den heter.

Anledningen är att den närmsta kommunala skolan känns sådär, men jag ska ändå gå på en infoträff för att se och försöka bilda mig en egen uppfattning. Känns som allt hänger på lärare oavsett ställe.

Ett önskemål hade varit internationella skolan men rent geografiskt kommer det nog vara en omöjlighet. Det ska funka praktiskt att lämna den yngsta på förskolan där vi bor och sedan den äldsta på skolan. Vittra ligger inte långt från mitt jobb och jag skulle kunna ta det på vägen liksom. Att dessutom få en plats där verkar rätt svårt så en plan B är ett måste.

Jag är öppen för olika pedagogiker om jag bara hör och tycker att de verkar bra. Det här med eget ansvar tycker jag rent spontant låter bra så länge det inte dras till sin spets. Det är ju ett sätt att förbereda sig för studier längre upp i åren, men samtidigt inte glömma att de minsta bara är 6 år och 7 när de börjar 1:an.

Att lämna det gamla tänket känns på sätt och vis lite oroligt i magen men å andra sidan är det ju framåt man ska tänka. Tiderna förändras och det kanske är det här flexibla sättet som är bra. Vad vet jag....?? Här får man ju som förälder stötta och hjälpa till så att ett infasningen i ett sådant här tänkt sker smidigt och bra, precis som du skriver ovan.

Men A och O måste ju ändå vara att barnen är trygga, slipper mobbing och att de faktiskt lär sig något.

Åter igen tack för era svar! Tar gärna emot fler synpunkter

• jenst1

Jag fiskar lite till efter åsikter om Vittra Kronhusparken. Eller vilken Vittra som helst. Jag är väldigt intresserad men behöver mer kött på benen. Något i min magkänsla tvekar och jag vet inte vad det är. ...

Svar på tråden Vad vet ni om Vittra -skolorna? ris och ros.