• Tekaka

Varför är det mindre vitaminer i HIPP ersättning än i NAN och Babysemp?

Jag försöker få min dotter att ta flaskan och provar därför även olika ersättningar.
    Köpte med mig HIPP ersättning nr 1 idag och läste på innehållsförteckningen att den innehåller mycket mindre vitaminer än NAN och Babysemp. Tex så innehåller HIPP inte Taurin, vilket är ett ämne som hjälper hjärnans utveckling.
    Inte heller innehåller Hipp L-karnitin, Fluorid, Inositol, Folacin etc som NAN och Babysemp gör.

Tycker det är lite märkligt faktiskt...

• Svar på tråden Varför är det mindre vitaminer i HIPP ersättning än i NAN och Babysemp?
  • Lena

Kollar du tillsatta ämnen i ingredienslistan eller kollar du på listan av näringsvärden?

• Tekaka
    Lena skrev 2013-12-11 16:34:45 följande:
    Kollar du tillsatta ämnen i ingredienslistan eller kollar du på listan av näringsvärden?
    Jag kollar på näringsvärde
  • skogsvitter

HIPP är väl ekologiskt? Känns helt rimligt då att de inte tillsätter en massa syntetiskt i onödan om det finns i naturlig form, kolla om de benämnt vitaminer och mineraler med andra namn istället? Folacin = folsyra eller vitamin B9 tex.

De är ju dock enligt lag tvungna att följa de aktuella riktlinjer som gäller inom EU för näringsinnehållet i modersmjölksersättningar. Jag skulle vara mer tveksam till andra märken om de har konstigheter som inte finns i HIPPs variant.

• skogsvitter

Förövrigt undrar jag varför i hela friden det är Fluorid i ersättning?! Det ska man ju vara jätteförsiktig med till små barn!?

• skogsvitter

L-karnitin är bara en aminosyra, en som är populär bland bodybuilders. HIPP har man största säkerhet valt andra källor för näring än aminosyror som riskerar att vara skadliga och som används i tvivelaktiva träningspreparat. Detsamma gäller ju förövrigt taurin, som är en syntetiskt framställd aminosyra man kan hitta i energidrycker. Man vet faktiskt inte om taurin är helt säkert under en längre tids användning. Här kan man läsa om taurin, vilket är ett ämne som kroppen själv kan bilda och är alltså inte alls nödvändig att dricka genom energidrycker eller för den delen ersättning till spädbarn:
    www.matvett.se/aminosyran-taurin-anvands-i-hoga-doser-i-manga-energidrycker/
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Taurin/Taurin-i-energidrycker---till-vilken-nytta/

Flourid är som sagt skadligt och står förmodligen bara med för att garantera att de trots allt håller sig under gränsnivåerna.

Inositol är en sockeralkohol som även den tycks används i hög grad av muskelbyggare, med syftet att öka mängden vatten i musklerna. I mindre mängd fungerar det dock som sötningsmedel. Känns inte särskilt nödvändigt det heller..?

Svar på tråden Varför är det mindre vitaminer i HIPP ersättning än i NAN och Babysemp?