• mamma Izabell

min 3,5 åring har börjat kissa på sig på nätterna.

Hej. Min son på 3,5 år har varit blöjfri sen tidigt i somras, på dagarna, han har även i ca tre veckors tid varit blöjfri på nätterna. Det har gått jättebra fram tills i måndagsnatt. Han har kissat i sängen varje natt den här veckan. Och jag fattar inte varför!? Igår kväll tänkte jag att jag skulle ta upp honom så han fick kissa innan jag gick o la mig, kl va då 23.30 ungefär, men redan då hade han kissat i säng utan att vaknat av de. Han har i stort sett hela sitt liv druckit mycket o ofta, han vill alltid ha en flaska vatten när han kommer hem från dagis. läste lite på nätet och fick fram att de kunde va symtom på diabetes!! finns det någon som haft samma med sitt barn? Kan de vara något annat, att han är orolig? Den senaste tiden har han även varit otroligt grinig och stöddig. Liksom inte verkat riktigt sig själv, funderade även på om det kan ha något med att göra att han har slutat med napp nyligen? Det har ju varit en slags trygghet för honom. Jätte tacksam för svar, kanske finns det någon som har eller haft samma! /Orolig mamma

• Svar på tråden min 3,5 åring har börjat kissa på sig på nätterna.
  • mamma Izabell

Han dricker en flaska välling efter att han har kissat sista gången. Väldigt ofta vill han ha vatten oxå men brukar inte få de alla ggr. Det känns dumt att neka honom det men gör de ibland..

• En blå giraff

Min 6-åring kissar fortfarande i sängen flera ggr/vecka. Helt normalt att det sker olyckor när man bara är 3,5 år. Om barnet har diabetes är hen trött, slö och väldigt törstig och kissnödig både dag och natt. Så jag tror inte du behöver vara så bekymrad över det TS om det bara är nattetid. 

Att barn inte är torra nattetid styrs av hormoner i kroppen + mognad som inte går att styra över. Och visst kan man försöka minska på dryck kvällstid, men är barnet törstig måste han ju få vatten. Vällingen verkar väl däremot vara smart att sluta med på kvällen. En 3,5-åring behöver ju inte alls dricka välling egentligen. 

Så mitt tips är att sluta med vällingen. Blir det ändå väldigt mycket olyckor nattetid så kanske det är för tidigt att ta bort nattblöjan. Försök igen efter ett halvår i så fall tycker jag.

• linzky

Det är normalt i den åldern. Min är med 3,5 och kissar också på sig rätt ofta på natten. Jag brukar gå upp och kissa honom vid elvatiden när jag lägger mig.

Det anses inte som sängvätning el problem förrän vid sex års ålder.

Ett tips är ikeas såna underlägg som är tvättbara och någorlunda stora. Så slipper man tvätta sängkläderna så fort det händer en olycka.

• mamma Izabell

Vi slutade med blöjan på natten för att han vaknade alltid torr, o va han kissnödig på natten så gick han på toa o satte på sig blöjan när han va färdig. Och de har funkat kanon fram tills i måndags, att det sker olyckor hade jag räknat med. Men blev så orolig nu när de vart varje natt. Han vaknar även ofta sent på kvällarna o är ledsen, ibland helt otröstlig. Jag tror vi vill vänta lite med att ta bort vällingen, efter som vi precis slutat med nappen oxå, han är en väldigt livlig treåring med otroligt mycket energi, så den där lilla stunden med vällingen på kvällen är nog ganska viktigt för honom att få varva ner lite. Och igår kväll var jag påväg att sätta på honom en blöja, när jag märkte att han kissat på sig. Men han blev jättearg och ville absolut inte ha blöja. Vad gör man då? Känns dumt att tvinga honom liksom. :-S

• En blå giraff

Kan du inte sätta på en blöja då barnet har somnat då? Så har jag gjort periodvis så slipper man diskutera saken.

• klarabella87

Känner igen det där. Min 3,5 åring har varit torr sedan 2,5 år på dagarna.. Och torr på natten har hon varit till och från.. och så har det varit och är fortfarande.. Vi låter henne bara dricka nån klunk max 2-3 innan kl 18 (hon lägger sig 20..  då brukar de funka och hon är torr på morronen.. 

men som sagt känner igen, att att hon varit torr tidigare i flera veckor på nätterna och inte behövt blöja  alls, men nu är det lite tillbaka och hon får ha blöja.. egentligen vill hon inte det, men vi kallar de " säkerhetsblöja" oftast är det bara ytte pytte lite kiss i på morgonen.. men för vår och hennes skull.. 
    hon är inte glad dom nätterna när de skett olycka, 

tror det kan ha mycket med utvecklingsfaser att göra som rör till det lite, eller förändringar i barnen liv som du sa att han slutat med napp..

min tjej blev storesyster för 4 månader sedan så kan vara en anledning. 

Svar på tråden min 3,5 åring har börjat kissa på sig på nätterna.