• MsLilja

IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014

Hej på er alla,

Alldeles ny här på forumet och undrar om det är fler än jag som längtar efter första barnet och ska få ivf på carl von linne kliniken den närmaste tiden?
    Jag är 35 och sambon är 43 och vi längtar som sagt efter vårt första barn (första för oss båda). Vi har precis gjort en utredning som inte visar på något fel på oss. Vi har försökt få barn under det senaste året och efter utredningen fick vi remiss för ivf. Fick precis reda på att vi har fått tid för första besöket på carl von linne kliniken i slutet på januari. Förhoppningsvis kan vi starta hormonbehanlingen redan då och få vårt efterlängtade barn i slutet på nästa år!

Som sagt, finns det fler som ska försöka med ivf i början på nästa år? Skulle vara roligt att följas åt och dela tankar och funderingar.  

• Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014
  • andetag

Åh, vad häftigt att få läsa. Vi kommer att gå genom Gävleborgs landsting. 

Men visst är det så; människor har sex från höger till vänster, men det här känns väldigt speciellt. Man är verkligen två om det och längtan är stor. Tanken att de (förhoppningsvis) kommer att höra av sig under våren känns nervpirrande. 

Grattis till graviditeten! Vilken vecka är ni i nu?  

• MsLilja
    andetag skrev 2014-03-26 14:00:08 följande:

Åh, vad häftigt att få läsa. Vi kommer att gå genom Gävleborgs landsting. 

Men visst är det så; människor har sex från höger till vänster, men det här känns väldigt speciellt. Man är verkligen två om det och längtan är stor. Tanken att de (förhoppningsvis) kommer att höra av sig under våren känns nervpirrande. 

Grattis till graviditeten! Vilken vecka är ni i nu?  

Jag ringde runt själv, både till landstinget och ville ha vårdgaranti och till linne kliniken för att höra att de fått remissen. Vet fler som började samtidigt som inte fick tid lika fort så det lönar sig att ringa själv och ligga på lite.

Tack! Är i vecka 9 nu (8+2 idag).
  • MsLilja
    Killerhillary skrev 2014-03-26 18:52:41 följande:
    Vad härligt det låter MsLilja med vecka NIO!  

Tack! Känns helt overkligt och har ännu inte slutat titta efter blödning på toan. Knäppt det där :)
  • andetag
    MsLilja skrev 2014-03-26 14:33:32 följande:
    Jag ringde runt själv, både till landstinget och ville ha vårdgaranti och till linne kliniken för att höra att de fått remissen. Vet fler som började samtidigt som inte fick tid lika fort så det lönar sig att ringa själv och ligga på lite.

Tack! Är i vecka 9 nu (8+2 idag).

Åh. Ska tänka på det under kommande veckor! :) Ringa och kolla lite med kliniken.
  • Mylittlebaby

Hej tjejer :) Fick min mens nu sist tyvärr men vi kör på ett nytt försök i april! Har en naturlig ägglossning nu och på mensen börjar vi om:)

• Killerhillary

Hej hej hur går det för alla? Någon som är på gång? 

Jag ska börja spraya på måndag, för att köra det långa protokollet, försök nr 2. 

Känns lite blandat, hade någonstans hoppats att jag skulle blivit gravid naturligt i väntan på IVF-behandlingen. Och bävar inför den emotionella berg-och-dalbana som väntar. Hur ska det gå, hur ska det gå?

Kram alla. 

• andetag

Det är rätt fascinerande hur detta fungerar. Drygt en vecka hann gå innan vi fick ett samtal från Fertlitetsmottagningen att det var vår tur att få börja. Jag fick en tidsbokning om hur vi skulle ta sprutor några dagar senare. 

Mensen kom bara två dagar senare, så vi hann inte starta med sprutorna. Hade vi hunnit så hade vi fått gjort IVF denna vecka. Känns lite konstigt hur nära det egentligen var. Men men..

Jag har fått Provera som jag fick starta med dag 14. Jag är på dag 20 idag. När mensen kommer så startar vi med den korta metoden. Är väldigt nervös över det där med sprutorna. Inte över att sticka mig själv, men för att jag ska göra fel! Maken är nålrädd, så det här kommer jag att få sköta själv. Haha. Vi har dock ett par vänner som har gjort IVF och är beredd att sticka mig varje kväll. Dock vill jag så gärna fixa det själv.

Om allt går som det ska, så är vi beräknad att göra IVF vecka 21.   

• lilsis

Jag har plussat!
    Helt på egen hand! Förvånad

Eller ja, sambon var väl kanske lite iblandad också...

Men det blöder och strular så jag har VUL imorgon (5+6) och hoppas att man ser något där. Är hyfsat stor risk för nytt utomkveds och då ryker ju den sista äggledaren också... Isf blir det IVF nästa år.

• Killerhillary

Hej, hade glömt bort den här tråden! Så här gick det för mig: Jag började spraya med Synarela men började efter en vecka känna mig gravid - ospecifik tyngdkänsla i livmodern. Testade mig och fick supersvagt plus som blev starkare och starkare för dagarna som gick, så vi avbröt sprayandet. Vi hade kontakt med kliniken från det första supersvaga testet och det var de som tyckte jag skulle ta om efter ett par dagar (jag gjorde så klart varje dag) tills jag var helt säkert.

Lyckan total - lyckats bli gravida verkligen i sista minuten utan IVF! 

Idag i vecka 5.2. Jag har haft mensliknande kramper hela tiden av och till, men så idag har jag hittat en brun flytning i trosan och smärtorna har ändrat karaktär. Blivit starkare och skarpare. 

Så tyvärr är jag rädd - så rädd - att detta inte kommer att gå vägen. 

Fan fan fan.

• lilsis
    Killerhillary skrev 2014-04-23 19:16:50 följande:
    Hej, hade glömt bort den här tråden! Så här gick det för mig: Jag började spraya med Synarela men började efter en vecka känna mig gravid - ospecifik tyngdkänsla i livmodern. Testade mig och fick supersvagt plus som blev starkare och starkare för dagarna som gick, så vi avbröt sprayandet. Vi hade kontakt med kliniken från det första supersvaga testet och det var de som tyckte jag skulle ta om efter ett par dagar (jag gjorde så klart varje dag) tills jag var helt säkert. Lyckan total - lyckats bli gravida verkligen i sista minuten utan IVF!  Idag i vecka 5.2. Jag har haft mensliknande kramper hela tiden av och till, men så idag har jag hittat en brun flytning i trosan och smärtorna har ändrat karaktär. Blivit starkare och skarpare.  Så tyvärr är jag rädd - så rädd - att detta inte kommer att gå vägen.  Fan fan fan.

Har du fått tid för VUL? Jag går till Studenthälsan.
  • lilsis
    lilsis skrev 2014-03-15 05:34:59 följande:
    Ska på utredning 26/3. Svårt att sia om IVF ännu.

Oj jag glömde ju skriva vad undersökningen visade. Har ett AMH på 0.7 fast jag bara är 33. Sambons simmare mår finfint. Jag har bara en äggledare efter X. Har remiss till IVF men ska först göra en gastric bypass. Nu har jag som sagt plussat trots allt men blöder.
  • andetag

Lilsis - har du fått kolla upp dina blödningar? 

Apropå blödningar. Jag började med Provera för 1½ vecka sen. Skulle äta det i 10 dagar och sedan skulle mensen kommer några dagar efter det. Men redan på Proveradag 8 började jag att blöda (dag 21 på menscykeln). 

Ringde i panik till Landstingets fertilitetsmottagning, men de har telefonsvarare och ringer upp när de kan. Ingen ringde. Jag ringde till CvL och fick prata med en sjuksköterska. Hon började ställa frågor om hur mycket jag blödde osv. Vi skulle prata med varandra dagen efter, för att se hur blödningen hade utvecklats.

Den minskade på kvällen, men på lördagen blödde jag igen. Ringde till CvL. Sköterskan frågade om hur min mens var annars och om blödningen påminde om min mens. På senare tid har min mens är ganska gles av sig och det var även den här blödningen. Sköterskan skulle tala med en läkare för att se vad vi skulle göra.

Hon ringde upp drygt en timme senare och meddelade att läkaren ansåg att vi skulle starta med sprutorna redan samma kväll. Vilken chock, men vad glad man blev! Sköterskan sa att jag skulle ringa fertilitetsmottagningen och boka tid för ultraljud på dag 7. Men de ringde själva imorse och hade hört mitt meddelande. Tid bokad i veckan. 

Nu har jag tagit två sprutor. Tredje blir ikväll. 

• lilsis

andetag - Jo det var missfall som jag redan gissat men otroligt segdraget. Nu idag, tio dagar efter första blödningen så har det börjat blöda ur lite mer ordentligt.

Svar på tråden IVF/ Carl von Linne kliniken våren 2014