Hur vet man att det är dags att ta beslut om avlivning?
Min 14-åriga katt har börjat spy mer än tidigare på senare tid. En dag var det hela 4 ggr. Ett par dagar senare lugnade det ner sig, men jag beslöt mig ändå för att kolla upp saken hos veterinären.
Dom tar blodprov och ser att hans levervärde är det dubbla mot det godkända. Jag får då direkt frågan om jag vill genomföra fler prover som kanske/kanske inte kan ge en förklaring och kanske ge en lösning eller låta honom somna in. Vi har ju hängt ihop i 14 år och jag ser inte den åldern som supergammal på en katt så jag låter honom stanna på dropp pga uttorkning samt göra fler tester.
När jag hämtar honom på kvällen får jag veta att det även är dåligt värde på bukspottskörteln och dom vill att jag kommer tillbaka nästa morgon för koll. Han är som vanligt hemma. Väldigt hungrig och vill gärna gå ut. Spyr ingenting.
Under vårt morgonbesök följande dag tycker veterinären att han ser mycket fräschare ut. Vi ska invänta svar på sköldkörteln, men i övrigt rekommenderas jag ett visst foder då veterinären misstänker att han kan ha IBS (Irritable Bowel Syndrome). Om sköldkörtelprovet är dåligt så ska man ge en viss medicin.
Jag blir lite smått förvirrad över mina vändor hos veterinären. Från att det verkade nattsvart med avlivning till specialkost plus ev. medicin.
Jag är därför nyfiken på hur ni andra resonerar när det gäller avlivning. Hur vet man när det är dags?
Hade jag varit den avlivningsglada typen hade jag direkt kunnat ta bort honom pga levervärdet, men när jag nu inte var det så finns det tydligen lösningar.