• Daimstruten

Hur vet man att det är dags att ta beslut om avlivning?

Min 14-åriga katt har börjat spy mer än tidigare på senare tid. En dag var det hela 4 ggr. Ett par dagar senare lugnade det ner sig, men jag beslöt mig ändå för att kolla upp saken hos veterinären.

Dom tar blodprov och ser att hans levervärde är det dubbla mot det godkända. Jag får då direkt frågan om jag vill genomföra fler prover som kanske/kanske inte kan ge en förklaring och kanske ge en lösning eller låta honom somna in. Vi har ju hängt ihop i 14 år och jag ser inte den åldern som supergammal på en katt så jag låter honom stanna på dropp pga uttorkning samt göra fler tester.

När jag hämtar honom på kvällen får jag veta att det även är dåligt värde på bukspottskörteln och dom vill att jag kommer tillbaka nästa morgon för koll. Han är som vanligt hemma. Väldigt hungrig och vill gärna gå ut. Spyr ingenting. 

Under vårt morgonbesök följande dag tycker veterinären att han ser mycket fräschare ut. Vi ska invänta svar på sköldkörteln, men i övrigt rekommenderas jag ett visst foder då veterinären misstänker att han kan ha IBS (Irritable Bowel Syndrome). Om sköldkörtelprovet är dåligt så ska man ge en viss medicin.

Jag blir lite smått förvirrad över mina vändor hos veterinären. Från att det verkade nattsvart med avlivning till specialkost plus ev. medicin.

Jag är därför nyfiken på hur ni andra resonerar när det gäller avlivning. Hur vet man när det är dags? 

Hade jag varit den avlivningsglada typen hade jag direkt kunnat ta bort honom pga levervärdet, men när jag nu inte var det så finns det tydligen lösningar. 

• Svar på tråden Hur vet man att det är dags att ta beslut om avlivning?
  • Hannah76

De husdjur jag har haft har vi avlivat när de inte haft någon livskvalite, när de haft ont och varit obotligt sjuka.

• Monchichier

Min fösta katt hade jag i livet alldeles för länge. Han var apatisk den sista tiden.
    När vi "äntligen" hade tagit oss i kragen och åkt till Veterinären med honom för avlivning kräktes han blod.
    Då insåg man att beslutet inte hade kommit en dag för tidigt.

• Daimstruten
    nemo1 skrev 2013-12-12 15:50:55 följande:
    Vad ger du för foder?

Normalt ger jag Proplans torrfoder för kastrerade katter plus en liten portionspåse blötfoder som kvällsgott men nu har jag gått över till specialfoder för känsliga magar. Fick just svar på det sista testet vilket jag tror skulle styrka IBS. Eftersom det var negativt behöver han medicin och sen kolla av levervärdet om ca 4 veckor igen.
  • nemo1
    Daimstruten skrev 2013-12-12 17:55:00 följande:

Normalt ger jag Proplans torrfoder för kastrerade katter plus en liten portionspåse blötfoder som kvällsgott men nu har jag gått över till specialfoder för känsliga magar. Fick just svar på det sista testet vilket jag tror skulle styrka IBS. Eftersom det var negativt behöver han medicin och sen kolla av levervärdet om ca 4 veckor igen.
    Jag skulle sluta omedelbart med torrfoder som innehåller så mycket spannmål som Proplan. Jag skulle rekommendera mycket blötmat, som är mycket bättre än alla torrfoder och sedan om du absolut vill ge torrofoder  tex Hills i/d (finns även som blötmat och är mycket omtyckt)
  • Shades

Jag skulle nog säga att det är dags när sjukdomen antingen påverkar djuret såpass mycket att livskvaliteten blir lidande alternativt när sjukdomen genom djuret påverkar min relation till det (ex. om det kräks eller kissar inne flera gånger per dag och det inget är att göra åt det).

• Daimstruten
    nemo1 skrev 2013-12-12 18:14:32 följande:
    Jag skulle sluta omedelbart med torrfoder som innehåller så mycket spannmål som Proplan. Jag skulle rekommendera mycket blötmat, som är mycket bättre än alla torrfoder och sedan om du absolut vill ge torrofoder  tex Hills i/d (finns även som blötmat och är mycket omtyckt)

Jag trodde Proplan var ett bra märke men det är möjligt att jag är felinformerad.
  • Liil

Det med att komma fram till beslutet om avlivning kan vara mycket svårt. 
    Så här var det för mig:
    I mitten på augusti hade min katt på 16,5 år spytt i 3 dagars tid, 2-3 gånger per dag. Så det bar iväg till vet för att kolla upp vad som var fel. Det jag hade uppmärksammat tiden innan var att hon drack mycket mera än innan.... Prover togs inget visade vid första anblicken fel. Sköldkörtelprovet fick jag vänta på ett par dagar.....
    Värdet var på 98! Gränsen ligger på hälften. Fick då tabletter som hon skulle ta 1 varje dag. Jag gav det 5 dagar ca, kände att jag kan inte hålla fast din älskade kisse med "våld" varje dag och tvinga i detta piller. 
    Ett annat alternativ fanns, ett specialfoder som skulle sänka värdet. MEN då var det endast det fodret, inget annat, inget annat alls! Inte minsta lilla räka. Mitten på september in på provtagning igen, värdet på 78. Inte bra men lägre.
    Kisse åt av sitt foder men ville även ha annat, men fick inget. 
    Mitten på oktober, kisse kräks och blir dålig i magen. Visar tydliga tecken på att inte vara ok. 
    Då blev mitt beslut mycket lätt, dax för min älskade kisse att få somna.
    Dagen efter ringer jag när vet öppnar för dagen, 3 timmar senare är vi där.
    Kisse får lugnt och stilla somna in. 
    Lättnaden som kändes efter var så skön. Kisse behöver inte lida! 
    1 vecka efter det var jag åter tillbaka och hämta kisses urna, som sedan blev begravd på ett fint ställe! 
    Det är nu 2 månader sedan detta hände, saknar lilla kisse varje dag. Men vet att det var för hennes bästa! 

• Lady Paraplyh
    Daimstruten skrev 2013-12-12 19:20:38 följande:
    Jag trodde Proplan var ett bra märke men det är möjligt att jag är felinformerad.

Det är ett bra märke. Men Eukanuba och blötmat är det enda som duger för vissa här i forumet. Inte för att Eukanuba är ett bättre foder utan för att FL maffian har bestämt så.
  • Misseälskare

Tänk på hennes/hans bästa. Tror du att det ordnar sig inom en kort tid? Jag har själv en katt hemma, frisk och kry men lite kräsen. Det är härligt med friska katter men om de behöver lida en längre period ska man nog börja tänka vad som är rimligt. Missen vet ju inte om att det kan bli bättre heller. Lycka till och hoppas du fattar rätt beslut!

• Snuttan80

När djuret är gammalt och har ont, finns det ju inte så mycket att göra, då anser jag att det är dax för avlivning. Vill inte se mina djur lida.

Svar på tråden Hur vet man att det är dags att ta beslut om avlivning?