• Malla1

misstänkt diabetes

Min 3åriga dotter kissar väldigt ofta och mycket, hennes kiss luktar extremt starkt och hon är jämt törstig och dricker nästan hela tiden. Hon luktar aceton i munnen väldigt ofta och hon har den senaste tiden varit väldigt trött och grinig, inte alls den sjävilda tjejen hon brukar vara. Var till VC idag och lämna urinprov som var utan anmärkning så läkaren sa att allt var som det skulle. Jag känner mig inte alls säker på det svaret då jag inte tycker det här är normalt för ett barn. Någon som har nån erfarenhet av nåt liknande?

• Svar på tråden misstänkt diabetes
  • Malla1

Måste tillägga att hon även har väldigt dålig aptit och är en liten tjej på 12kg

• pigglet

Man brukar ta väldigt allvarligt på misstanke på diabetes. Får man konstaterat diabetes på ett barn ska man vara inlagd på jsukhus inom ett dygn och blir kvar där 3 veckor.
    Så jag antar att läkaren kollade socker när ni var på vårdcentralen, men att det inte visade på diabetes?
    I så fall tycker jag att du kan be om en fortsatt utredning, det finns ju annat som kan vara fel också...

• Malla1

Ja dom kolladr socker i urinen men deyt var inget. Men våran vårdcentral är inte drn man kan lita på dom gör alltid misstag och vet inte riktigt vad dom gör.Det ja fick höra av läkaren var att "om det här fortsätter i uppåt 1 år så ska ja komma tillbaka"

• pigglet

Trist inställning. Det går inte lista sig på någon annan vårdcentral då, om ni ändå inte har något förtroende för dem?

• anna tuva

Men det är ett väldigt enkelt blodprov de tar och får svar inom några sekunder. Inget svårt alls. Sa de inte blodsockervärden till er? Det är liksom omöjligt att göra fel tänker jag.

• Äppelpaj80

Boka tid med "NY" läkare och be dem ta blodprov så du kan vara helt säker. Kan ju vara så att hon bara dricker mycket, vissa barn gör det i perioder. Sura och griniga kan de vara med i faser.

Svar på tråden misstänkt diabetes