• Anonym (Lucia)

Bonusbarn och luciafirande

Hej! Jag är tillsammans med en kille som har två barn sen innan. vi har även ett barn ihop.
    Han är jättenoga med att tala om att vi är en familj och jag ska hjälpa till med det ena och det andra med hans barn. Passa när han jobbar, lägga, hämta på dagis, köpa saker mm. Imon har de luciafirande (vilket han sa till mig idag) som min sambo ska gå på, men han har inte frågat om jag och vår gemensamma son ska med.
    Ifrågasatte det innan och blev lite irriterad då blev han arg och sa att han inte tänkte ta mer diskussioner idag (vi tjafsade i morses med). Sen sa han att han inte hade tänkt på att fråga mig.
    Sa till honom att det är jävligt konstigt att jag ska hjälpa till med allt annat men när det gäller såna saker så kommer han inte ens på tanken att ta med mig och då tyckte han att jag var jättelöjlig.
    Det är även andra gånger som jag inte känt mig delaktig i saker som de gör och som har med deras liv att göra...

Går andra på sina bonusbarns luciafirande, sommaravslutningar mm? Blir jag arg/besviken i onödan för att han inte kollat med mig?

• Svar på tråden Bonusbarn och luciafirande
  • Anonym (Lucia)
    Vanilla ice queen skrev 2013-12-12 23:56:13 följande:

Är det så att du inte får följa med eller att du inte blivit tillfrågad?

Har inte blivit tillfrågad och när jag tog upp det med honom frågade han inte heller, han sa bara att han inte tänkte ta fler diskussioner. När jag ifrågasatte hur han tänkte sa han "följ med om du vill" men han var så sur så tror inte han ville ha med mig ändå:(
  • slutatsnusa
    Anonym (Lucia) skrev 2013-12-13 00:00:42 följande:
    Har inte lämnat och hämtat på ett tag nu så har inte sett nåt. Känner att jag vill bli tillfrågad. Kan ju inte ta för givet att jag ska få följa med när det gäller hans barn. Men han säger ju att vi är en familj gällande allt annat så förstår inte hur han tänker...

delvis förstår jag din känsla av att vilja bli tillfrågad
    men hur skulle det vara om du börjar ta för givet att allt som rör alla era hemmaboende barn även rör dig?
    jag menar om allt det vardagliga rör dig ska du väl även få ta del av festligheterna?
    verkar inte som om han tänker så mycket...
  • Anonym (Lucia)
    slutatsnusa skrev 2013-12-13 00:18:28 följande:

delvis förstår jag din känsla av att vilja bli tillfrågad
    men hur skulle det vara om du börjar ta för givet att allt som rör alla era hemmaboende barn även rör dig?
    jag menar om allt det vardagliga rör dig ska du väl även få ta del av festligheterna?
    verkar inte som om han tänker så mycket...
    Det har jag också tänkt på men "vågar" inte. Vi har inte världens bästa förhållande just nu o efter att han och hans ex höll på är jag rädd att han hellre vill ha en familj med henne. O det låter säkert jättedumt men vill inte skämma ut mig genom att det ska verka som att jag tror att jag är mer än vad jag är. Är svårt att förklara men vågar inte ta egna initiativ till att göra saker som mamman och pappan egentligen ska göra..
  • nymedlem
    Anonym (Lucia) skrev 2013-12-13 00:36:58 följande:
    Det har jag också tänkt på men "vågar" inte. Vi har inte världens bästa förhållande just nu o efter att han och hans ex höll på är jag rädd att han hellre vill ha en familj med henne. O det låter säkert jättedumt men vill inte skämma ut mig genom att det ska verka som att jag tror att jag är mer än vad jag är. Är svårt att förklara men vågar inte ta egna initiativ till att göra saker som mamman och pappan egentligen ska göra..

Det här kanske låter jättedumt och folk här kommer bli arga på mig kanske?

Men jag tycker du ska gå med för att visa mamman att du och mannen står fast vid varandra! MEN det ska ju komma från honom, annars verkar du bara svartsjuk och osäker.

Hoppas det går bra idag!
  • MrsC74

Jag har alltid gått på mitt bonusbarns avslutningar , uppträdanden , matcher etc.

Ibland jag och hans mamma. Ibland jag och hans pappa. Ibland jag hans pappa hand mamma och hans bonuspappa. Ibland jag och mina föräldrar.

För oss har det alltid varit självklart. Vi är en familj och jag och han lika mycket trots att vi inte delar samma blod.

• nymedlem
    MrsC74 skrev 2013-12-13 07:40:30 följande:
    Jag har alltid gått på mitt bonusbarns avslutningar , uppträdanden , matcher etc.
    Ibland jag och hans mamma. Ibland jag och hans pappa. Ibland jag hans pappa hand mamma och hans bonuspappa. Ibland jag och mina föräldrar.
    För oss har det alltid varit självklart. Vi är en familj och jag och han lika mycket trots att vi inte delar samma blod.

Så var ju frågeställningen, skyller på trötthet.

Jag har också gått på allt som har med min bonus att göra. Precis som du beskriver ibland bara jag och mamman, ibland bara jag och pappan, ibland jag pappan mamman och hennes man....... o.s.v.

Men vi har alltid sett oss som EN familj så det har alltid varit självklart.
  • Anonym (Biobonus)
    nymedlem skrev 2013-12-13 07:36:40 följande:

Det här kanske låter jättedumt och folk här kommer bli arga på mig kanske?

Men jag tycker du ska gå med för att visa mamman att du och mannen står fast vid varandra! MEN det ska ju komma från honom, annars verkar du bara svartsjuk och osäker.

Hoppas det går bra idag!
    Fast det där låter väl rätt löjligt, man går väl på Luciafirande om i detta fallet TS sambo OCH barnen vill det, inte för att skriva den andre bioföräldern på näsan?
  • slutatsnusa
    Anonym (Lucia) skrev 2013-12-13 00:36:58 följande:

fast jag tänker att du också ska gå på tex lucia-firande o liknande eftersom du är en så stor del i barnens liv coh för att du vill.
    tråkigt att läsa att ni inte har det bra.
    hur menar du "höll på"?
    jag tror att du är mycket mer och mycket bättre än vad du själv tror och att det är dags att du kliver fram och visar det. din snubbe behandlar inte dig bra, han utnyttjar dig när det passar honom och verkar inte få dig att må bra
  • Aiyana

Om han framhävdar att det är så viktigt att ni är en familj och att du ska hjälpa till med och ta ansvar för bonusar tycker jag det är självklart att du även räknas som familj i sådana här sammanhang.

• Anonym (bio / bonusmamma)
    Anonym (Biobonus) skrev 2013-12-13 08:49:45 följande:
    Fast det där låter väl rätt löjligt, man går väl på Luciafirande om i detta fallet TS sambo OCH barnen vill det, inte för att skriva den andre bioföräldern på näsan?
    Ja det lät verkligen barnsligt.
  • Anonym (jk)
    Aiyana skrev 2013-12-13 09:17:04 följande:
    Om han framhävdar att det är så viktigt att ni är en familj och att du ska hjälpa till med och ta ansvar för bonusar tycker jag det är självklart att du även räknas som familj i sådana här sammanhang.

Håller med. Du gör väldigt mycket som räknas till föräldrarollen, och när du nu faktiskt ville gå.
  • Påven Johanna
    Aiyana skrev 2013-12-13 09:17:04 följande:
    Så där har jag aldrig känt. Jag är och har alltid varit oerhört delaktig i mina bonusbarns liv och vardag, men jag har trots det känt att det finns områden där jag inte behövs så att säga, precis som det har funnits och finns en rad saker om vilka jag inte är eller tycker mig ska vara den som fattar besluten. Jag har till exempel inte tyckt att det varit min sak eller "plats" att lova dem att färga håret, skaffa ett extra hål i örat, börja eller sluta en aktivitet (idrott, musik, dans osv) och mycket annat.

Jag har känt på samma sätt för utvecklingssamtal och diverse uppvisningar och firanden. Däremot har jag ibland blivit inbjuden av min man och barnens mamma och då har jag förstås kommit med. 

För mig är det inget måste att vara delaktig i allt bara för att jag är delaktig i mycket. En del saker tycker jag är fint om föräldrarna fortsätter att vara tillsammans på. 

(Det sistnämnda gäller dock inte knullerier. Hade jag varit ts så hade jag inte fortsatt den där relationen.) 
  • Anonym (bio / bonusmamma)

Om det är så att din sambo och hans ex har haft ett förhållande bakom din rygg, så är det kanske inte så konstigt att han inte bett dig följa med på luciafirandet.. Han vill väl förmodligen undvika att ni stöter ihop?

• fluu

Min pappas ex kom inte på mina stora dagar, men hon var å andra sidan inte välkommen heller. Om ni nu verkligen är en familj som han vill påstå(jättebra) så tycker jag att det är självklart att ni ska med alla.

När jag var liten var ofta styvpäron med där det var bra relationer. Inget konstigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vampyria2
    Anonym (Lucia) skrev 2013-12-13 00:00:42 följande:
    Har inte lämnat och hämtat på ett tag nu så har inte sett nåt. Känner att jag vill bli tillfrågad. Kan ju inte ta för givet att jag ska få följa med när det gäller hans barn. Men han säger ju att vi är en familj gällande allt annat så förstår inte hur han tänker...
    Så du vill inte ha med henne att göra men vill vara med når hon ska fira Lucia med barnen, du flörstår inte att det kan bli väldigt jobbigt för barnen?
Svar på tråden Bonusbarn och luciafirande