• therik

sonen kommer inte iväg till skolan..

Separerade från min sons mamma för ett par år sedan. och lätt är väl sånt aldrig.
    men nu senaste året så har det största bekymmret som jag ser det dykt upp. vi har delad vårdnad varannan vecka. och nu senaste 2 terminerna i skolan så har han så sjukt mycket frånvaro på hennes veckor. det handlar om minst 2-3 dagar varje vecka. detta innnebär ju såklart att han går miste om massa undervisning och får svårt att få betyg i alla ämnen och han missar ju massa grundläggande för framtiden. har vid många många tillfrällen försökt förklara att det måste bli en ändring och att det minsta hon kan göra är att få iväg honom till skolan. men hon svarar att ja det såklart jag ska fixa det där.. sen är det samma sak igen nästa vecka hon har honom. som jag förstår det så sitter hon framför tvn eller umgås med sina vänner hela tiden han är där och han får spela hur mycket data och tvspel som han vill. det ar hänt flera ggr att han kommit till mig vid veckobyte och har samma skitiga kläder som jag skickade iväg honom i en vecka tidigare.. hon är igentligen ingen dålig mamma annars. det är senaste året som allt verkar tas med en axelryckning. de 3 senaste mötena på skolan har jag fått gå på ensam då hon inte dykt upp utan smsat ett par timmar efter att hon glömt bort. jag har försökt resonera med sonen att han måste försöka ta lite mer ansvar för sin skolgång men det är som bortblåst när det blir mammavecka... det sista jag vill göra är att ta sonen ifrån henne men det börjar krisa i samtliga ämnen i skolan och det anser jag är viktigare. han är över 13 år och kan man då mot hans vilja "tvinga" honom att bara bo med pappa?  jag vet att han vill bo hos båda och det skulle jag med innerst inne. hon är ju ändå mamma.
    nån som vet hur man kan göra? mvh orolig pappa

• Svar på tråden sonen kommer inte iväg till skolan..
  • Aniiee

Nej, tvinga honom blir svårt. Det enda du kan göra egentligen är att inte släppa bara för att det är "mammavecka". Han har väl en mobil? Du får helt enkelt ringa och väcka honom och se till att han går till skolan. Ha talekontakt, var tjatig. Och visa att du finns, att du bryr dig trots att det inte är din vecka. I värsta fall får polisen hämta honom och köra honom till skolan (är inte så troligt att de gör det, men enligt skolplikten så kan de göra det)

Sen kanske du ska höra med mamman varför hon inte bryr sig om sin sons skolgång. Gon kanske är deprimerad? Att slå en signat till familjerätten kanske är på sin plats om ni inte kan prata med varandra.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • therik

jo jag har försökt det där, inte så lätt att väcka honom eftersom han ställer telefon på ljudlöst. har bett honom sluta göra så just för att jag ska ringa men det glöms lätt bort. det värsta i allt är att hon inte tar sitt ansvar som förälder, jag ska inte behöva ringa och väcka när det är hon som har honom och då ansvaret med. jag försöker verkligen prata med båda 2 men det går inte fram..  vid tidigare disskutioner så har hon ursäktat sig med att vara för snäll o inte orka tjata så mycket... jag har inte hjärta att vara elak när han sover så tungt hette det... han är svårväckt javisst han är ju tonåring. men som längst har det tagit mig 10 minuter sen har han suttit vid frukostbordet, om hon är deprimerad el inte kan inte jag avgöra men det är väldigt oansvarigt som jag ser det att ignorera hans skolgång..

• Anonym (insatt)

Ring familjerätten och be att ni får samarbetssamtal för att prata om hur ni skall kunna fortsätta vara bra föräldrar tillsammans. En 12-åring skall inte behöva ta ansvar för sin situation bara för att en förälder "avgår". Han behöver hjälp och du är en klok förälder som försöker stötta från ditt håll.

• Habitus
    Anonym (insatt) skrev 2013-12-14 23:14:21 följande:
    Ring familjerätten och be att ni får samarbetssamtal för att prata om hur ni skall kunna fortsätta vara bra föräldrar tillsammans. En 12-åring skall inte behöva ta ansvar för sin situation bara för att en förälder "avgår". Han behöver hjälp och du är en klok förälder som försöker stötta från ditt håll.

Du verkar ha huvudet på skaft och bryr dig, det är bra. Men du måste agera nu! Håller med ovanstående.
  • Anonym (Oro)

Tycker du ska prata med klassföreståndaren så du visar ditt engagemang och förklarar hur det ligger till. Skolan måste ju också agera och gör dom inte det ska du prata med rektorn.

Funkar inte detta eller det är så akut att du måste agera så ringer du till soc och ber att få prata med någon som sköter inskrivningen. Berätta läget och att du vill lämna en orosanmälan. Kan vara bra att förtydliga dina tankar om boendet så det inte slår slint hos ditt ex att hon tror att du är ute efter sonen heltid.

Be även klassföreståndaren att alltid kontakta dig också när det gäller information och läxor och annat. Annars lätt att det går till mamman och man inte får reda på saker. Missade exempelvis själv utvecklingssamtal för dottern eftersom brevet gått till mamman.

• ZsaZsa

Tycker att du ska tala med mamman och sedan med sonen och tala om att nu har mamman fått så många chanser, men inte får fler. Det är ju nu tåget går för att få grundläggande utbildning. Var noga med att förklara för sonen varför du nu sätter stopp. För ultimatum tycker jag är att antingen så går han i skolan alla dagar han ska eller så bor han hos dig och kan hälsa på sin mamma varannan helg eller liknande.

Be också skolan att agera. Det är ganska märkligt att de inte har gjort det redan, för det är de skyldiga att göra. De ska inte heller ge fler chanser utan _varje gång_ anmärka på detta och de ska göra en anmälan till sociala myndigheter. Annars får du kontakta dem själv.

Visst kan det vara svårt att tvinga en tonåring, men man får försöka få dem att förstå att det är för deras skull.

Svar på tråden sonen kommer inte iväg till skolan..