sonen kommer inte iväg till skolan..
Separerade från min sons mamma för ett par år sedan. och lätt är väl sånt aldrig.
men nu senaste året så har det största bekymmret som jag ser det dykt upp. vi har delad vårdnad varannan vecka. och nu senaste 2 terminerna i skolan så har han så sjukt mycket frånvaro på hennes veckor. det handlar om minst 2-3 dagar varje vecka. detta innnebär ju såklart att han går miste om massa undervisning och får svårt att få betyg i alla ämnen och han missar ju massa grundläggande för framtiden. har vid många många tillfrällen försökt förklara att det måste bli en ändring och att det minsta hon kan göra är att få iväg honom till skolan. men hon svarar att ja det såklart jag ska fixa det där.. sen är det samma sak igen nästa vecka hon har honom. som jag förstår det så sitter hon framför tvn eller umgås med sina vänner hela tiden han är där och han får spela hur mycket data och tvspel som han vill. det ar hänt flera ggr att han kommit till mig vid veckobyte och har samma skitiga kläder som jag skickade iväg honom i en vecka tidigare.. hon är igentligen ingen dålig mamma annars. det är senaste året som allt verkar tas med en axelryckning. de 3 senaste mötena på skolan har jag fått gå på ensam då hon inte dykt upp utan smsat ett par timmar efter att hon glömt bort. jag har försökt resonera med sonen att han måste försöka ta lite mer ansvar för sin skolgång men det är som bortblåst när det blir mammavecka... det sista jag vill göra är att ta sonen ifrån henne men det börjar krisa i samtliga ämnen i skolan och det anser jag är viktigare. han är över 13 år och kan man då mot hans vilja "tvinga" honom att bara bo med pappa? jag vet att han vill bo hos båda och det skulle jag med innerst inne. hon är ju ändå mamma.
nån som vet hur man kan göra? mvh orolig pappa