• min prince

en mamma som ger upp

Hej alla där ute jag behöver lite råd jag har inga krafter kvar ingen ork jag ger upp jag vill bara försvinna så har det känts inatt och varje natt i 10 mån har en bebis så här ser han dag o natt ut

Kl 1 på dagen vaknar han får gröt
    Kl 3 sover till 5
    20.00 sover han till 22.00 och är hur pigg som helst och tror att det är morgon (ja han har fått ligga kvar i sin säng för att somna om men Nix det gör han inte)
    02.00 sover han med brösten alla gånger

Vaknar 04.00 vill ha bröst (han ligger i våran säng efter kl 02 tiden för han e så bökig och rör på sig mkt under natten så hans säng är liten för han
    Vaknar 6 vill ha brösten
    Vaknar 9 vill ha brösten
    12 vaknar för dagen och får gröt
    Alla bröst matning är 30-60 min långa

Så ser min dag och natt ut jag får höra vännerna men Ooohh mitt barn sover hela natten ( hur fan lyckas ni) jag har inte berättat för mina vänner hur jag har det då tror de kanske jag e dålig mamma och inte kan lägga ens barnet jag är helt slut jag behöver sova bara 4 Tim i strek och ha 1 Tim för mig sj . Min man hjälper mig men om min bebis inte blir lugn hos han så är det svårt för han oxå

Han dricker inte välling
    Han äter gröt mat och brösten
    Nu blev det lite långt men jag hoppas det finns nån där ute som kan ge mig tips.

Gonatt

• Svar på tråden en mamma som ger upp
  • Umbria

Men, vaknar för dagen kl 1 säger du....han sover ju jättemycket fast pá "fel tider"?? Alla barn är ju självklart inte lika, men vid 10 mán borde din bebis inte ha mer än 2 sovstunder pá dagen. Jag har ocksá ett barn som vaknar flera gánger under natten (nu 13 mán).  Vid 10 mánader sov min kille ca 1h nágongáng mellan 10-12 och en 1h mellan 15-17, sen vaken till 20-21.
    Vad har ni för rutiner för övrigt?

• The Fugly

Som Umburia säger, han sover ju mycket men på "fel tider. I den åldern vaknade min dotter för dagen runt 7.30, hade två sovstunder på dagen och sov för natten senast 21 (dock åt hon minst en gång per natt). Vaknar han för dagen först kl 12 är det ju fullt normalt att han är vaken på nätterna.

Du kan kanske försöka skjuta på hans dygn. Väcka lite tidigare varje dag och ha ljus och stimulans på morgonen och kanske försöka hoppa över sömn efter kl 16.

• tundra

Men oj vad rörigt det låter! En 10 mån ska sova ca 2-4 timmar totalt mellan ung 06-18 eller 07-19. Vissa barn klarar 8-20.
    Prova att kliva upp i tid och ligg inte och dra er till 12.

• Flickan och kråkan

Vid 10 månader har vi gått över till en dagsvila. De har vaknat vid 06-tiden, sovit middag vid 12 (cirka 2 timmar), sedan somnat för natten vid 19. TS, ditt barn sover ju inte lite bara märkliga tider. Vänd dygnet rätt! Vakentid på dagen, sömn på natten.

• Annelie 76

Läs boken "Sova hela natten" av Anna Wahlgren. Själva metoden är kritiserad men resten av boken är bra bla det om rutiner. Den hjälpte mig väldigt mycket. Vid 8 månader ungefär behövde jag strukturera upp dagen med fasta mat och sovtider för att tillvaron blev kaos och den boken hjälpte väldigt mycket med det. Min son sover fortfarande inte hela nätter (strax över 2 år) men med rutiner blir tillvaron uthärdlig iaf och mycket mindre kaosartad för oss allihop.

• Flickan och kråkan
    Annelie 76 skrev 2013-12-13 11:13:19 följande:
    Läs boken "Sova hela natten" av Anna Wahlgren. Själva metoden är kritiserad men resten av boken är bra bla det om rutiner. Den hjälpte mig väldigt mycket. Vid 8 månader ungefär behövde jag strukturera upp dagen med fasta mat och sovtider för att tillvaron blev kaos och den boken hjälpte väldigt mycket med det. Min son sover fortfarande inte hela nätter (strax över 2 år) men med rutiner blir tillvaron uthärdlig iaf och mycket mindre kaosartad för oss allihop.
    Sova hela nätter har inga av mina barn gjort så tidigt och det är ju helt normalt. Långa vakenperioder mitt i natten är däremot jobbigt. Men man kan inte förvänta sig annat om barnet som i TS sover halva dagen. Så stora barn behöver inte sova så mycket. De kan vara uppe och vakna större delen av dagen.
  • Annelie 76

Jag har för mig att våra rutiner blev så här vid 8 månader:

Vakna 7.10 (på minuten nästan)
    Sova två ggr på dagen, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.
    Sova för natten vid 7 eller 8.

Maten kommer jag inte riktigt ihåg men ca var tredje timme. Även en "dreamfeed" med ersättning (mata medan barnet sover, funkar även med amning har jag läst. Googla) vid 11 på kvällen, inget på natten.

Strax innan 1 års ålder började han strula igen (ville inte sova på kvällen) och jag var tvungen att justera. Drog då ner sovandet på dagen till en gång och timade in det med förskolan så han somnade vid 11, halv 12. Fortfarande sova för natten vid 7, dreamfeed vid 11.

Vi har ungefär samma rutiner fortfarande vid 2 års ålder. Sova efter lunch vid halv 12 (ca en timme), sova för natten vid 7-8. Han har en tillväxtperiod just nu så han är väldigt trött men vi kommer troligtvis behöva dra ner på dagsömnen lite snart för att få en bättre nattsömn. Men mat- och sovschemat har gjort tillvaron mycket enklare för oss alla. Min son är dessutom en extrem vanemänniska. Ändrar man rutiner blir det kaos igen. Vissa barn är så och det behöver man ta hänsyn till. Vissa kan sova när som helst, var som helst, min son behöver sova hemma, på fasta tider. Kan vara jobbigt för vissa att acceptera men gör det som är bäst för dig och ditt barn , skit i alla andra.

Svar på tråden en mamma som ger upp