• Anonym (sjuk av oro)

Fruktar för mitt barns liv

Hejsan!!   Vill skriva av mig lite ang av vilken sjuk värld vi lever i.

I våras fick min myndige son ut ett stort arv o direkt började han att missbruka droger ( Mig veterligen har han aldrig missbrukat förut, -men det låter jag vara osagt ) Han har iallafall inga papper på att han missbrukat, blivit omhändertagen pga droger osv.
    Genast började jag desperat söka hjälp till min son, ringde soc, polisen, personligt ombud, hela sommaren satt jag i telefonen och fruktade dag som natt för min sons liv, jag bönade och bad om ett LVM på grabben, gjorde allt i min makt men ingen hjälp någonstans.
    Jag satt tex  en gång i 6 timmar i bilen och väntade på att få tag på sonen och köra in honom på psyk, som jag flera gånger under dagen pratat med och som lovat mig att dom absolut skriver in honom där. Nåja, när jag äntligen fick tag på grabben o skjutsade honom till psykjouren, så pratade vi med läkare och hon bedömde det som att: Nej ni får åka hem, för han vill inte stanna kvar???? 
    Allt denna rädsla, fruktan o det helvete jag levde i, utan någon hjälp från myndigheter osv, gjorde att jag själv kollapsade och fick boka tid till psyk i slutet på sommaren och är fortfarande sjukskriven.

Nu har grabben själv tagit sig ur missbruket och mår sedan två månader helt ok, han har en rättegång framför sig pga allt skit han hann med under sommaren drogpåverkad och han kommer sannerligen få en lång fängelsedom.

Är det såhär det ska vara, att så fort barnet är myndigt så har vi föräldrar ingenting och säga till om?? Detta skrämmer mig oerhört.
    För några få som missbrukar, slutar det såhär bra som det nu gjorde för min son och jag lider oerhört med alla er som kämpar för era anhörigas skull..

Men ständigt finns också rädslan om att han ska få ett återfall, dagligen ber jag till gud att det inte ska ske..
    I resten av mitt liv kommer jag att leva i skräck och rädsla för min son, har vi verkligen inga rättigheter som anhöriga??? 

• Svar på tråden Fruktar för mitt barns liv
  • Philippa

Tyvärr har anhöriga inga rättigheter när personen det handlar om är myndig.....

• Anonym (sjuk av oro)

Precis; Men hur kan det komma sig, när man dag för dag ser sitt eget barn gå ner sig, blir sjukare och eländigare..
    Tappar i vikt så han knappt kan stå upp..- Vem bestämmer att mitt barn inte ska få hjälp??
    Jag tycker att det är så sjukt..

• Anonym (++´)

När du körde in honom på psyk, var det för att han hade fått en drogpsykos eller? I annat fall borde han hamnat på ett ställe för rena missbrukare. Dom kan inte kvarhålla honom på psyk mot hans vilja om hans tillstånd inte anses som akut.

Hur har hans liv i övrigt sett ut, avbruten skolgång, jobb, psykisk ohälsa osv?

• frappa

Vad är det för drog/droger det handlar om.
    Och sen börjar man inte med ett missbruk, utan det får man "arbeta" sig till.

Har han någon diagnos eller misstänkt diagnos?

Som typ ADHD eller annan psykisk sjukdom/åkomma.

Frågorna ställs i syfte att kunna avgöra hur stora problem ni har.

Och förutsättningarna att lyckas få det på det på rätt köl igen.

• Anonym (sjuk av oro)

Ja han var psykotisk fick jag larm om, därför väntade jag så länge på att få tag på honom och snarast få in grabben för vård.
    Hans beteende under bilfärden och på psyk var det värsta jag någonsin sett, jag rasade ihop och bara grät, Går inte och beskriva känslan av och se sitt eget barn bete sig som han gjorde..

Han började med piller, allt han kom åt, sedan amfetamin, nätdroger och till slut allt han kom över vad jag fick höra.
    Han åkte iväg drogad och körde bil flera hundra mil, när han kom till sans igen så ringde han oss och visste själv inte var han var. Detta hände 3 gånger under sommaren, Vi fick fråga ut honom om skyltar, kännetecken o att han skulle fråga förbipasserande om vilken stad han var i.

Han har haft en vanlig grundskolegång, därefter gymnasiet där han med bra betyg gick ut på fordon, fick anställning som han skötte, men när han fick veta om att han skulle få ut så mycket pengar inom kort så började han sakta men säkert skita i både jobb, flickvän, sina bröder och mig mamma som han alltid varit väldigt tajt med, vi har dagligen umgåtts.

Jag fick 2008 en cancerdiagnos och märkte då att grabben blev mer och mer deprimerad så jag bokade tid till vår familjeläkare där han fick antidepp och den medicinen har han ätit och den har fungerat bra.. Tilläggas ska att pappan hastigt avled när grabben var 3år gammal, men vi har trots det levt ett skötsamt liv med jobb skola osv..

• frappa
    Anonym (sjuk av oro) skrev 2013-12-13 16:57:36 följande:
    Ja han var psykotisk fick jag larm om, därför väntade jag så länge på att få tag på honom och snarast få in grabben för vård.
    Hans beteende under bilfärden och på psyk var det värsta jag någonsin sett, jag rasade ihop och bara grät, Går inte och beskriva känslan av och se sitt eget barn bete sig som han gjorde..

Han började med piller, allt han kom åt, sedan amfetamin, nätdroger och till slut allt han kom över vad jag fick höra.
    Han åkte iväg drogad och körde bil flera hundra mil, när han kom till sans igen så ringde han oss och visste själv inte var han var. Detta hände 3 gånger under sommaren, Vi fick fråga ut honom om skyltar, kännetecken o att han skulle fråga förbipasserande om vilken stad han var i.

Han har haft en vanlig grundskolegång, därefter gymnasiet där han med bra betyg gick ut på fordon, fick anställning som han skötte, men när han fick veta om att han skulle få ut så mycket pengar inom kort så började han sakta men säkert skita i både jobb, flickvän, sina bröder och mig mamma som han alltid varit väldigt tajt med, vi har dagligen umgåtts.

Jag fick 2008 en cancerdiagnos och märkte då att grabben blev mer och mer deprimerad så jag bokade tid till vår familjeläkare där han fick antidepp och den medicinen har han ätit och den har fungerat bra.. Tilläggas ska att pappan hastigt avled när grabben var 3år gammal, men vi har trots det levt ett skötsamt liv med jobb skola osv..
    Jag pratar inte om hur han är på droger, utan om han har problem redan innan drogerna kom in i livet.
  • Anonym (sjuk av oro)

Som jag skrev; Han levde ett helt vanligt liv tillsammans med tjejen och fast jobb. Ingen av oss har någonsin märkt av att han skulle ha ett drogberoende, deprimerad ja, men han mådde ok med sin antidepp medicin.
    Därför blev denna vändning som en stor chock för oss alla, och han har ett stort nätvärk omkring sig med skötsamma kompisar osv. Ingen har någonsin märkt av att han skulle ha ett missbruk :(

• frappa
    Anonym (sjuk av oro) skrev 2013-12-13 17:23:57 följande:
    Som jag skrev; Han levde ett helt vanligt liv tillsammans med tjejen och fast jobb. Ingen av oss har någonsin märkt av att han skulle ha ett drogberoende, deprimerad ja, men han mådde ok med sin antidepp medicin.
    Därför blev denna vändning som en stor chock för oss alla, och han har ett stort nätvärk omkring sig med skötsamma kompisar osv. Ingen har någonsin märkt av att han skulle ha ett missbruk :(

Så "enda" psykiska besvär innan drogerna, var att han var deprimerad och medicinerad med SSRI eller liknande.

Är det rätt uppfattat, inte ADHD eller nått sånt?

Svar på tråden Fruktar för mitt barns liv