• Pat

Blivande ensam mamma + studier

Har tyvärr hamnat i en lite.. komplicerad situation så om jag börjar med o 
    lista ner allt som pågår så kanske det blir lättare att förstå problemet.
    Kan börja med o säga att jag är 21, o mannen var 40.

Var med en man, fick en dotter (nu 1.5 år, underbar). 
    Han har inte varit direkt delaktig trots att vi bott tillsammans både
    i Sverige och England. Efter dessa åren vi varit tillsammans i vårt fina hus i England, fick jag nog,
    och sa att jag skulle tillbaka till Sverige. Så nu bor jag och dotter hos min Far i en 4:a, vilket
    funkar hur bra som helst men visst saknar man sitt egna. 
    Ska börja en skilsmässa nu i veckan, samtidigt söka om ensam vårdnad enligt
    miljoner punkter men dessa är inte aktuella för tillfället.

Har sökt in till sjuksköterska nu till 20:e januari. 
    Får inte dagisplats förrän 19 februari men det funkar nog att
    lirka runt det med lite hjälp från familj och så vidare.
    DÄR har vi en oro, har inte ens FÅTT möjlighet att vara borta en stund från
    min dotter och haft någon annan att ta hand om henne. 3 gånger under hela hennes liv,
    har jag varit borta max ett par timmar under hennes far och far-familjs uppsyn. 
    Jobbigt men det är väl så för alla...

Men nu tänker jag, är det att ta mycket över huvudet att balansera skilsmässa,
    vårdnadstvist, studier, första dagistiden samt hitta lägenhet tillsammans?
    Speciellt eftersom jag är rätt säker på att fadern till vår dotter kommer sätta
    sig på tvären..
    Behöver mest stöd och lite råd.. så vilse!

• Svar på tråden Blivande ensam mamma + studier
  • smys

Kan bli lite mycket. Beroende på hur utbildningen är i början. Man får väl i princip räkna med att KANSKE behövas 2-3 veckor i början. Oberoende av inskolningens längd. Någon får rätta mig om jag har fel. Så den där första månaden kan nog lätt bli 2 månader där du inte kan gå heltid till dina studier.

Ta det som det kommer. Fokusera på en sak i taget är mitt tips. Sedan får du känna efter vad du klarar av. Tillåt dig själv att lyckas med saker, axla inte för många förändringar på en gång. Det ska ju bli en förändring till det bättre. Optimalt så börjar det ju på botten och blir sedan bara successivt bättre.

Skicka ett PM om du känner för att bara snacka av dig lite. Har själv ingen erfarenhet av skilsmässor eller vårdnadstvister men håller själv på med en separation och ska flytta om knappt 3 månader.

Svar på tråden Blivande ensam mamma + studier