• Jkpg Deluxe

Hur många timmar sover din 4-åring?

Hej! Skulle vilja höra lite hur många timmar per natt era 4-åringar sover ungefär, och när de ändrade sömnbehovet senast? Tycker att vår son behöver mer sömn (sover 10 timmar oftast) men vet inte hur ? Han somnar runt halv 8 och vaknar oftast redan innan kl 6 och sen kan han inte somna om! Men han är jättetrött senare på dagen och blir lätt arg och ledsen för minsta lilla grej då!

• Svar på tråden Hur många timmar sover din 4-åring?
  • Mercurialis

Min 4-åring sover 10 timmar på natten nu när det blir mörkt på kvällarna. På sommaren tycks han sömnbehov minska med 1-2 timmar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • I969

Ca 10 timmar, drar till med 11 timmar lite då och då. Han sover gärna länge på morgonen och tar därför god tid på sig innan det sovs på kvällen, bläddrar i Bamsetidningar länge... Vår store kille var som din och vaknade 6 i många år och somnade lättare på kvällarna. Han sov också ca 10 timmar i den åldern. Lilleman började somna sådär sent när han passerade 4-årsstrecket, innan dess sov han mer konsekvent 11 timmar, nu fyller han snart 5.

• norrlandsflicka

Just nu sover sonen för sent så då blir det 9-10h sömn. Helst ska han sova 10-11 h för bli pigg. Tar ett tag få till sömnen efter vi åkt bil sent...

• PrinsessanLeia

Min fyraåring somnar runt halvåtta-åtta och vaknar halvsju-sju ungefär. Så elva timmar behöver hon ungefär. Får hon sova ostört som tex under semestern brukar det bli 12 h på natten.

• Mercurialis
    Jkpg Deluxe skrev 2013-12-13 21:25:26 följande:
    Oj! Men är era barn utvilade av 10 timmar eller hur upplever ni det?
    Ja.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Litenåfin

Min sover 11 timmar när det är dagis men drar gärna till med 12 när vi inte behöver gå upp :)

• MissLea

Mitt barn sover 19 - 06 på vardagar (somnar meddetsamma) och 19.30/20.00 - 07.00/08.00 . Behöver sin sömn!

• Darla

10 timmar oftast, kan bli 11 då och då.

10 timmar räcker, är utvilad och glad.
    11 timmar,  sover bara ca 8 timmar följande natt.

Vi föredrar 10 timmars nätterna. Känns som en bra rutin och han vaknar alltid av sig själv.

• I969

Utvilad på 10 timmar? Tja, jag märker ju att lilleman är lite svårstartad när han vaknar, men han är pigg resten av dagen. Han är tydligt utvilad och piggelin när han fått vakna av sig själv , då ofta efter 11 timmar, men precis som hos Darla så blir inte sällan nästa natt kortare. Jag känner igen det där med att man lätt tolkar in svårare perioder med gnäll och täta sammanbrott som tecken på sömnbrist, i perioder av glatt humör och jämnmod så tänker man inte så mkt på sömnbehovet. Storebror var mer jämnmodig överlag och då föll det mig aldrig in att 10 timmar skulle vara lite.

• Koolikook

Min fyraåring somnar 20:15 och vaknar 06:45 = 10½ timmar. Ibland vaknar han så sent som 07:30 = uuunderbart :) Han är alltid glad och hoppar upp ur sängen när han vaknar, så utvilad absolut! 

• Vaniljkex

Min dotter sov drygt 10 timmar da, och hon hade nog egentligen behovt sova lite mer iom att hon borjat skolan, men det gick inte. Sur och gnallig ibland som konsekvens, och fick alltid vackas pa morgonen.

• Kina79

Min yngsta fyller 4 i maj.

Hon sover 18-6.15 - varje dag.

Någon gång på helgen sover hon till 7 och ibland på helgen kan hon lägga sig senare, men oftast inte senare än 7.

Så 11-13 timmar

Svar på tråden Hur många timmar sover din 4-åring?