• Anonym (X)

Ni som haft utomkveds. Genomgår ett just nu, behöver hjälp!

Jag va på akuten idag pga att mitt hcg inte är som det ska, läkaren ville undersöka mig IGEN (gjorde en undersökning tidigare i veckan).

Hon tyckte sig ana något i äggledaren. Men kunde inte säga till 100%

Jag fick 2 alternativ. Tas in för operation, MEN att det inte va helt säkert att de gick och se något då det va väldigt litet. Eller åka hem och undersökas med prover och VUL på Måndag.

Valde att åka hem, vill gärna inte genomgå en operation som medför ett KANSKE att de hittar något. EV tar bort äggledaren som hon snacka om. 

Hcg förra veckan 50

Onsdags 263

Idag 288

Alternativ 2 va även det hon rekomenderade! Så, nu sitter jag här.. Och undrar lite över hur era X betedde sig? Tog er kropp hand om det själv? Gick det så långt så att er äggledare sprack? (det är min största oro).

Hur va era hcg värden?

• Svar på tråden Ni som haft utomkveds. Genomgår ett just nu, behöver hjälp!
  • Zobeideh

Jag hade X för ca 2 år sen. Det var en lååång process eftersom jag e rädd för operationer så valde jag att behandla det medicinskt. Det kan inte "försvinna" själv utan det kommer brista. Och det är inget du vill vara med om. Det kommer göra RIKTIGT ONT plus du kommer få genomgå en operation.
    Mina hcg värden pendlade mellan 600-800.
    Det tog ca 3 veckor innan jag fick en metotrexat spruta. (Cellgift som dödar X:et) Har man tur funkar det, på mig funkade det. Men mitt X satt inte på äggledare eller äggstockar mitt satt någon annan stans i kroppen som ingen vet vart. Antagligen därför det aldrig sprack.

Så jag rekommenderar dig att bli behandlad snabbt innan det brister för det kan bara skapa mer problem. Så jag tycker du ska ta titthålsoperationen.  

Hoppas du får hjälp snabbt.
    kram 

• Anonym (X)

Tack för ditt svar! 

Jag är också rädd för Op, därför jag drar ut på det. Men som jag skrev ovan så är det inte ens säkert att mitt X kommer synas under Op. Då kommer de inte kunna ta bort något heller. Vore trist att sean behöva opererera en gång til pga det. Det va jätte litet och att äggledaren skulle hinna brista till Måndag hade läkaren svårt att tro.

Jag föreslog oxå cellgifter som behandligt, men hon verka inte vilja använda den metoden. =/

• Zobeideh

Du ska göra det som känns rätt för dig. Finns den metoden tycker jag att läkaren ska erbjuda dig det. Hoppas de löser sig och du kan få cellgifter så du slipper opereras. Tycker de låter lite märkligt att läkaren säker att de kanske inte syns när hon sett tecken på äggleden.
    Stå på dig och se till att få hjälp snabbt. Det e verkligen inte bra om det brister. Sen mår man själv inte bra av att går under och undra när det ska brista.

• Anonym (X)

Det blev operation, blev inlagd igår och opererad inatt. Hemm nu igen. Jag förlorade min äggledare :(

Men dem gjorde det som va bäst. Skönt att inte behöva oroa sig nu mer.

• Zobeideh

Skönt att de e över men otroligt synd att dem behövde ta din äggledare. Nu får du vila upp dig och hoppas du blir gravid snart igen.

Kram till dig

• Anonym (X)

Tack :) Tänker vänta ett tag nu efter allt detta. Inte redo. Otroligt rädd att det händer igen i min ända äggledare som är kvar. Har ju varit gravid 3 gånger i mitt liv och alla 3 har gått snett. 2 X och 1 Mf.

Men tiden kommer då jag vågar försöka igen :)

• Zobeideh

Det gör det absolut. Ta den tid du behöver. Jag och min sambo har själv försökt i 3 år med både X och missfall men nu är vi äntligen gravida i vecka 28 :)

Men min rädsla för X sitter i och kommer göra de till nästa gång med när vi ska ha barn nr 2

• Anonym (X)

Härligt att höra att det äntligen gått vägen för er :)

Ja, har man genomgått X tidigare så är oron stor. Hjälper ju inte heller att läkaren säger att risken för X är större när man redan haft det. Förmodligen därför det gick som det gick för mig denna gång, troligen haft en ärrbildning på min äggledare sedan tidigare som gjort att ägget fastnat där igen. 

• Anonym (79)

Vid mitt x fick jag cellgifter och slapp därmed operation.Enligt läkaren är det värt att prova det när hcg ligger under 1000 så det borde du också kunna få prova så kanske du slipper operation...?

• Anonym (79)

Sorry ts jag läste bara trådstarten och såg nu att du redan opererats.Lycka till!

• Anonym (X)

Tyckte också det =) Men hon verka inte speciellt glad att erbjuda denna behandling tyvärr.

Men nu är det gjort! 

Svar på tråden Ni som haft utomkveds. Genomgår ett just nu, behöver hjälp!