När ska barnen få veta hur man gör barn?
Nästan svårt att hålla det hemligt med allt som visas på TV och en tant började prata om att hennes hund inte parat sig så det inte blivit valpar.
Nästan svårt att hålla det hemligt med allt som visas på TV och en tant började prata om att hennes hund inte parat sig så det inte blivit valpar.
Det är väl inget som ska vara hemligt? Mina ungar är 4 och 5 och vet hur barn blir till, har förklarat på ett barns nivå.
Mina är 4,5 och snart 6 och vet också. Blev naturligt då de fick en lillebror i somras och de så klart undrade en massa saker om hur han hamnat där, vad han gjorde där inne och hur han skulle komma ut....vilket i sin tur självklart väckte frågor om dem själva....varifrån de kom, hur de blivit till etc. Och som ovanstående säger....på barns nivå . Våra gillade t.ex. Katarina Janouchs bok "Så blev jag till".
Varför ska det vara hemligt? När de vill veta, brukar vara runt 4-6 år, tycker jag att man ska ge dem ett svar.
När de frågar.
Att det kommer från mammas mage är klart men konceptionen?
Beror väl lite på när barnen visar intresse. Jag har ännu inte förklarat mer ingående för mina barn (7 och 4,5). Men jag har kvar en bok från när jag själv var barn " När barn blir till" Som förklarar ganska utförligt. Den ska jag läsa när de börjar fråga lite mer. Tror jag var i 8-årsåldern när jag läste den,
Vi har berättat när barnen frågat, då var de 5 och 7 år.
Att pappa stoppar in sin i mammas?
Ser inte varför det ska vara hemligt. Jag vill att mitt barn ska se på sex och nakenhet som något naturligt. Det kan pratas om från start, men åldersanpassat såklart.
När de frågar såklart. Man svarar bara exakt på det de frågar, och inte alltför detaljerat. Sedan undviker man att säga mer än just det de vill veta tycker jag.
Om du gör det tidigt så blir det mer fokus på den biologiska processen och hur det går till rent vetenskapligt och tekniskt och (tro mig!) det är den lätta biten. Då har du det avklarat tills du behöver ta itu med den tunga biten om känslor, kärlek, ansvar, etik och moral som kommer med området. Prata på bara så kommer ni att ta er igenom alla stadier så småningom. Är det en pågående konversation så gör det inte så mycket om det inte blir klockrent första gången - det blir rätt så småningom.
När ungen vill veta, naturligtvis.
Det brukar falla sig rätt naturligt när barnen börjar ställa frågor. Och så får man svara utifrån barnets ålder. Får man inga fler följdfrågor så är barnet antagligen nöjd så länge.