• Deelicious

varför ammas pojkar längre än flickor?

Forskning visas på att pojkar ammas längre än flickor. Vad beror det på? Har ni själva upplevt detta?

• Svar på tråden varför ammas pojkar längre än flickor?
  • keron
    fluu skrev 2013-12-14 15:37:33 följande:
    En teori kan ju vara för att flickor ofta "får" utvecklas tidigare. Det finns ju exempelvis undersökningar som visar att fsk-personal behandlar olika när det gäller att exempelvis få försöka klä på sig själva. Annars kan det säkert vara den där son-moderrelationen som senare leder till att en tjej sitter på fl om 20 år och klagar över sin klängiga svärmor ;)
    Och nej TS, ledsen att göra dig besviken, men jag tror inte att du kan få in pedofili här hur mycket du än må ha lust.
  • EllisBell

Låter märkligt men är det så gissar jag på att det är samma mekanism som fluu hänvisar till. Människor ställer generellt tidigare krav på ansvar och duktighet när det gäller flickor. Jag ammade dock min dotter mycket längre än sonen. Han tappade intresset vid 20 mån, hon först vid 2,5 år.

• malzac

Intressant! Jag har inga gissningar, men följer gärna tråden.

• iser

Det visste jag inte. Jag har ammat min son i nästan ett år mer än dottern. Tills han var 16 månader, Jag tänker att det berott på omständigheter att hon var relativt ointresserad och hade sond i början etc. Amningen var ett gissel. Även tänkt att det berott på att jag velat fördröja bebistiden med andra barnet eftersom vi hade tänkt att det skulle vara sista samt att han haft behov av a och visat intresse. Vad är bloggförfattarens källa. Det lär ju finnas intressant forskning om ämnet.

• Deelicious

Jag mår illa när jag tänker på att det kan bero på "mor-sonrelationsfenomenet" eftersom att det då betyder att mamman ammar sonen längre än dottern för att det är mer tillfredställande av någon anledning. Själv ammas mina barn lika länge oavsett kön. Tänker faktiskt inte ens på barnets kön när jag ammar utan att jag ger mat åt ett BARN. Inte att "nu suger en pojke på mina bröst"

• iser
    Deelicious skrev 2013-12-15 00:28:05 följande:
    Jag mår illa när jag tänker på att det kan bero på "mor-sonrelationsfenomenet" eftersom att det då betyder att mamman ammar sonen längre än dottern för att det är mer tillfredställande av någon anledning. Själv ammas mina barn lika länge oavsett kön. Tänker faktiskt inte ens på barnets kön när jag ammar utan att jag ger mat åt ett BARN. Inte att "nu suger en pojke på mina bröst"
  • Hemulen55

Jag ammade sonen längre än dottern, men det var inget val från min sida utan hon slutade självmant tidigare.

Är själv väldigt genusmedveten, vilket tyvärr visar sig när mina barns sätt krockar med andras förväntningar på hur de ska vara utifrån sitt kön Rynkar på näsan  Och så sägs det att dagens föräldrar är så medvetna...

• Apopan

Intressant. Kanske är det så att flickor oftare slutar dia självmant?

• Cookies

Men menar man högre upp i åldern eller att amningsstunderna är längre? För en sådan studie har jag läst om. Att pojkar ofta ammas i längre stunder men mer sällan medan flickor ammas kortare stunder men oftare vilket leder till att flickor får mer närhet och pojkar mindre. Födointaget var däremot desamma. Länge sen jag läste det så kommer inte exakt ihåg, ska se om jag kan hitta någon länk imorgon.

• Furstinna
    Apopan skrev 2013-12-15 01:43:38 följande:
    Intressant. Kanske är det så att flickor oftare slutar dia självmant?

Jag är inne på detta också.
  • MHN

Jag ammade min dotter kortare tid än sonen. Det berodde dels på att amningen med dottern var i början kämpigare (första barnet) tog tre månader innan det fungerade och sen började jag arbeta när hon var ett halvår. Med sonen var det enklare och jag var hemma längre med honom.

• leiapp

Jag är fullt medveten om att amning står för så mycket mer än bara näring men i det här fallet kan det ha att göra med kroppsstorlek och tillväxttakt? Att pojkarna är mer motiverade att amma av den anledningen? 

• Deelicious
    evaanderzzon skrev 2013-12-15 06:57:40 följande:
    Den som skriver har ju själv inte länkat till sin källa.
    Ehm jo? Dte har jag ju faktiskt om du kollar på första sidan
  • läkarstudent

Jaså, hur stor är skillnaden då? Har aldrig hört detta förut.

Spontant tänker jag att det kanske hänger ihop med att pojkar är sjukare och sprödare än flickor under det första året. Man kanske inte vågar sluta amma dem i samma utsträckning, helt enkelt?

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Rocket Mania

Jag har tre barn, P, P, F

De ammades 18 mån, 3 år, 20 mån.  De fick själva välja när de skulle sluta (utom sista där jag reglerade nattamningen lite) så jag skulle tro att deras personlighet reglerade avslutet inte deras kön.

• evaanderzzon
    Deelicious skrev 2013-12-15 14:59:12 följande:
    Ehm jo? Dte har jag ju faktiskt om du kollar på första sidan

Klumpigt skrivet av mig, ser jag. Jag menade givetvis den som skriver i texten som du länkat till. Den personen har inte angivit någon källa.
  • fluu
    Deelicious skrev 2013-12-15 00:28:05 följande:
    Gud vad förvånad när pedofili kommer upp från din sida.... Tror du verkligen att mamman tänker "nu suger en pojke på mina bröst, måste amma längre!" ? Tror du verkligen att de medvetet tänker på könet och att det inte snarare(om det nu har något med relationen att göra) den där undermedvetna känslan av att ha svårt att släppa taget - den klassiska mor-sonrelationen.

Och vad tror du om det att flickor förväntas vara självständiga tidigare? Apropå undersökningar...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

Vet inte för mig var det tvärt om. Sonen 8-9mån dottern 10-11mån

Svar på tråden varför ammas pojkar längre än flickor?