• TommyEn

Vägrar sova utan att ha ett finger i munnen

Hej,

Fler problem än i rubriken, men det är väl det som är värst...
    Vår 4 mån bebis har sedan 6 veckor tillbaka krävt att ha ett finger i munnen när hon sover. Vi har försökt sedan första början (från en vecka gammal) att få henne att acceptera en napp, men hon vägrar alla modeller vi testat. 
    Det är helt ohållbart längre nu då vi omöjligt kan ligga vakna med ett finger i munnen på henne 15 timmar per dag, då jag och tjejen inte kan sova när hon suger. Har även försökt få henne att suga på sin egen tumme, men hon vägrar även det. 
    Vad kan man göra för att vänja av vid att sova utan att suga på ett finger? Jag har sovit max 2 timmar per natt i 6 veckor nu pga detta... Har tyvärr ingen hjälp i närheten då vi flyttat till en ny stad nyligen.

/Tommy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-14 20:47
    Hon sover även otroligt dåligt sedan dessa 6 veckor. Hon vrider och vänder på sig konstant, väcker sig själv var 5:e minut (inte helt, hon kan somna om oftast) och hon vaknar av minsta lilla ljud. Vi kan inte vända oss i sängen eller lyfta huvudet från kudden utan att hon vaknar och börjar gråta direkt.

Måste ha hjälp snarast, då min tjej är deprimerad efter förlossningen och jag själv snart går i bitar av sömnbrist och irritation.

• Svar på tråden Vägrar sova utan att ha ett finger i munnen
  • 022

Om hon är 4 månader kan ni ju testa smeta på något på nappen någon puré.. För att få henne att ta den. Nu kommer säkert många säga att de är fel o göra. Men jag menar inte stora mängder utan bara doppa

• Mamapingu

Sluta upp med att ha fingret i hennes mun genast. Hon kommer att vänja sig snabbt. Får hon sova i er säng? Bär ni henne mycket på dagarna tex i sele/sjal? Ammas hon? Det kan vara närheten hon behöver. Barn har även en snuttbehov så fortsätt erbjuda napp och testa olika form och material på napparna. Är hon bara 4 månader har hon antagligen sina reflexer kvar och en hjälp kan vara att linda henne så att hon inte vaknar när hon tycker till av ljud. Det kan även göra att hon känner sig tryggare.

• Mamapingu

För att vänja henne vid ljud kan ni också börja ha tv eller radion på under dagarna så att det inte är tyst jämt.

• TommyEn

Om vi slutar ge henne fingret så skriker hon panikartat i timmar till hon svimmar av utmattning. Visst kan vi göra det ett antal nätter, men det känns hårt och inte precis accepterat...
    Spelar ingen roll om hon sover i vår säng eller hennes, det är inte närhet hon verkar vilja ha, bara fingret. 
    Hon vill inte bäras i sjal/sele på dagtid, och TV/Radio är på hela dagarna som det är redan. Hon sover bättre i vardagsrummet på dagtid än i sovrummet på natten. Hon ammas inte då tjejen är deprimerad och inte klarar av det. 
    Vi har tänkt många gånger att vi ska sluta ,men som längst har vi väntat i 1.5 timma utan att ge henne ett finger, och hon fick bara mer och mer panik. Har testat ett tiotal olika material på nappar, alla som finns att få tag på. Alla minst 2 veckor styck, men inget hon accepterar. 

Men rekommenderar ni ändå att vi ska sluta ge henne fingret? =/

• Mamapingu

Åh lilla vännen! Jobbigt för er alla tre. Ni kan inte försöka att ge henne fingret att suga på för att hon ska komma till ro och sedan ta bort det när hon somnat för att gradvis vänja henne av med det? Har ni pratat med BVC om det här?

Ot men får din sambo någon hjälp mot sin depression?

Svar på tråden Vägrar sova utan att ha ett finger i munnen