• tofsen

prata med kurator, vem får veta?

Jag har känt mig nedstämd i flera månader nu, efter mycket stress med studier, otrogen pojkvän och daglig kroppslig värk. Tror jag har blivit deprimerad nu, och mina vänner säger också att det verkar så. Jag har bestämt mig för att nu ta tag i detta och funderar på att prata med en kurator. Men jag är osäker. En kurator har ju tystnadsplikt.
    Jag planerar att åka på en volontärresa i sommar. Det är något jag väldigt gärna vill göra och ser fram emot. Jag läste att ett krav för att få åka är att man ska vara frisk och inte haft någon depression. Så jag undrar, kommer det stå i någon journal eller liknande att jag talat med kurator och om mina problem samt hur kan företaget jag åker med kolla upp om jag varit deprimerad och vilka kommer få veta?

• Svar på tråden prata med kurator, vem får veta?
  • Cariol
    tofsen skrev 2013-12-14 21:32:35 följande:

Jag har känt mig nedstämd i flera månader nu, efter mycket stress med studier, otrogen pojkvän och daglig kroppslig värk. Tror jag har blivit deprimerad nu, och mina vänner säger också att det verkar så. Jag har bestämt mig för att nu ta tag i detta och funderar på att prata med en kurator. Men jag är osäker. En kurator har ju tystnadsplikt.
    Jag planerar att åka på en volontärresa i sommar. Det är något jag väldigt gärna vill göra och ser fram emot. Jag läste att ett krav för att få åka är att man ska vara frisk och inte haft någon depression. Så jag undrar, kommer det stå i någon journal eller liknande att jag talat med kurator och om mina problem samt hur kan företaget jag åker med kolla upp om jag varit deprimerad och vilka kommer få veta?

Du måste ju lämna en fullmakt för att någon annan ska komma åt dina journaler. Det beror ju på om företaget kräver det? Låter galet dock att de kräver att man inte haft vissa sjukdomar..
  • Mamapingu

En kurator får inte diagnosticera dig så även om den misstänker depression så kan du inte få den "stämpeln" av en kurator. Dessutom får inte vem som helst läsa dina journaler och om någon undrar vad du pratat med en kurator om får du väl säga att det var motiverande samtal eller nåt :)

• tofsen

Tack för svar Cariol och Mamapingu!
    Era svar var till hjälp. Då är det alltså bara att gå och prata :)

Jag tyckte också att det var konstigt, det med sjukdomarna. Men så stod det på hemsidan... samtidigt förstår jag att de inte vill ha vem som helst , då man ska jobba med barn.

• EnLitenSvamp
    tofsen skrev 2013-12-14 22:04:37 följande:
    Tack för svar Cariol och Mamapingu!
    Era svar var till hjälp. Då är det alltså bara att gå och prata :)

Jag tyckte också att det var konstigt, det med sjukdomarna. Men så stod det på hemsidan... samtidigt förstår jag att de inte vill ha vem som helst , då man ska jobba med barn.
    Förstår företaget till fullo. Knappast så att man vill ha någon volontär som nyligen haft en depression när man ska till norra Sudan och ta hand om barn som friats från LRA. Nu vet ju jag givetvis inte vart du ska åka osv men jag ville bara ge ett exempel som du säkerligen skulle förstå dig på. Hoppas att det går bra dit du nu ska.

(Mamapingu har rätt men de letar inte efter någon som är deprimerad pga en gammal pojkvän utan mer kraftiga depressioner som i värsta fall lett till LPT )
Svar på tråden prata med kurator, vem får veta?