• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja byta namn?
  • La Lola
    Knota skrev 2013-12-16 14:19:10 följande:
    Du måste ha ett ganska udda namn då. Även jag har ett namn som enbart jag heter i Sverige, men folk reagerar inte så mycket på det. Ibland säger de att det är vackert.
    Det har jag.

Jorå, jag får också höra att mitt namn är vackert.
    Men jag håller aldrig med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tirja

Jag har bytt förnamn (och efternamn när jag gifte mig men fick tillbaka namnet jag bar som nyfödd)
    men anledningen till att jag bytte förnamn va för att jag så länge jag kunnat komma ihåg inte har trivts med det.
    Bytte från Ida till Tirja, vilket fortfarande efter 5 år känns mer som jag än Ida, jag tog dock inte bort Ida utan la till Tirja istället. För jag vet att namnet är viktigt för mamma, samma så gör det inte mig något att min familj fortfarande kallar mig Ida. Skulle dock nya bekantskaper göra det skulle jag bli lite stött för dom har inte lärt känna mig som Ida utan som Tirja.

• Bempa

Jag har bytt förnamn. Men är inte längre helt nöjd.Kommer inte byta tillbaka till det gamla dock. Bytte när jag fyllde 16. Överraskning för resten av familjen kan jag säga. Skulle kunna göra det igen, men svårare nu med barn o allt
    Efternamn; jag har kvar mitt gamla o det "nya" som gift. Skulle gärna hitta ett gammalt släktnamn eller nån kombi, men maken är inte så på det förslaget.

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • fluu

Efternamn vill jag och har alltid velat byta. Ska byta vid giftermål om två år. Hade jag inte haft någon potentiell att gifta mig med vid 18 års ålder så hade jag bytt till min mormors efternamn.
    Mitt tilltalsnamn vill jag inte byta ut för allt i världen nu, älskar det och det är verkligen jag! Mitt ena andranamn gillar jag skarpt och det är efter min coola mormor. Mitt andra avskyr jag, men det är ju tyvärr jag det med...

Ville dock byta till något "häftigt" när jag var liten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Jag som hatar krångelnamn som folk stavar fel på ska faktiskt byta till ett efternamn som vi fått se så många varianter på... jaja, det är finare och jag vill heta så :P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Josephine96

Är jättenöjd med mitt förnamn, däremot är det inte så himla kul att ha ett av sveriges topp tre vanligaste efternamn :( En dag hoppas jag att jag gifter mig med nån som har ett tjusigt ovanligare efternamn, gärna engelskt

• Abbe83

Ville byta tilltalsnamn när jag var yngre, tyckte det var för ovanligt men nu tycker jag om mitt tilltalsnamn.
    Mitt efternamn är också ovanligt och det kommer jag behålla. När vi gifter oss kommer det bli mitt mellannamn och så tar vi ett helt nytt efternamn. Har svårt att komma på ett nytt efternamn. Eftersom vår hund heter Thor så fundera vi på att heta nåt med Thor eller nåt som har med naturen att göra. 

• Mon bébé 81

Jag röstade felaktigt på "Nej, jag skulle inte vilja byta namn".

Jag har bytt mitt efternamn. När jag gifte mig behöll jag först mitt gamla efternamn som mellannamn, men sen valde jag av olika skäl att ta bort det.

Men förnamnet har jag inget intresse av att byta. Jag heter det jag heter liksom.
    Men det handlar inte om respekt för mina föräldrar. Jag är en vuxen och fri människa, mina föräldrar har inte längre något med mitt namn att göra.

• sozkin

Jag kan inte släppa tanken på att vilja byta förnamn på min son. Han är snart 4 och jag har fortfarande inte vant mig...

• knäckehäxa

Bytte förnamn för ca en vecka sen bara :)

La ihop mitt förnamn och ett av mina mellannamn (jag är född med förnamn, mellannamn och efternamn och har det även om skatteverket säger det inte är så längre) så jag har numera ett dubbelnamn :)

Bytte för att jag tyckte det nya är fint.

Har ett väldigt ovanligt efternamn (vi är 10 i sverige) och det ska behövas mycket för att jag ska byta det :)

• sextiotalist

Jag bytte till ett släktnamn (som höll på att försvinna i vår släkt) som 19-åring och bestämde redan då att det är det enda namnbyte jag skulle göra.

• rosenknopp83

Jag bytte mitt efternamn för 5år sedan, året innan jag gifte mig. Det är min mammas flicknamn men min pappa blev inte glad när jag kom och berättade det.

Däremot har min syster "bytt" namn då hon hatar sitt tilltalsnamn. Och kunde inte byta med sitt andra namn då det både är lite gammelmodigt namn i hennes ålder samt våran faster heter redan det. Min syster är döpt till Suzanne och numera har hon Sanne som tilltals namn. Mina föräldrar tilltalar henne fortfarande Suzanne, fast då lyssnar hon inte på det örat Glad

• DenNamnbitne

Jag tycker väl att tanken på namnbyte är rätt spännande! Tänk vad trevligt att få ge liv åt något gammalt utdött namn som man hittat i någon gammal dammig bok i något biblioteksmagasin eller i sin statistik. Dock är ju namnet en del av ens identitet och jag tycker nog att det är rätt krystat att själv bestämma vad man ska heta. Jag tycker nog ändå att det är föräldrarna som ska bestämma sådant och det är ju ganska kränkande mot päronen om man vill byta. Vi är lite fixerade vid identitet i vårt samhälle tror jag.

• Vitrysk hockeyhjälte

Jag har funderat på det, men jag tror inte jag orkar med allt meck. Jag har ett vanligt förnamn men i princip alla inklusive jag själv kallar mig för den vanligaste smeknamnsformen av detta namn (tänk Nils/Nisse, det är inte så jag heter men enligt den principen). Har funderat på att byta så att jag även heter "Nisse" men orkar nog som sagt inte.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • sina

Jag har velat byta förnamn sen jag var liten, men mina föräldrar var emot det. När jag väl blev 18 kändes det som om det var för sent. Det namnet jag ville ha fick min dotter sen. Jag tycker att det är urtrist med ett vanligt namn. Alla känner åtminstone tre personer till med samma förnamn, och jag kan aldrig presentera mig med bara förnamn i telefon, till exempel, mer än till mina föräldrar, min mormor och min fru. Det känns så trist och formellt med efternamn.

Å andra sidan är det väldigt praktiskt med ett internationellt namn. Mitt namn funkar i större delen av världen utan att någon måste fråga igen eller be mig bokstavera.

Efternamn har jag bytt, dock, och är sjukt nöjd med det.

• Natulcien

Nix. Jag vill varken byta för- eller efternamn.
    Förnamnet vill jag inte byta eftersom det är mitt och det är fint. Efternamnet vill jag inte byta för att det är väldigt ovanligt.

• DenNamnbitne

24% går i namnbytestankar
    30% har redan bytt
    7,4% funderar eller har funderat
    43% vill inte byta och har heller inte bytt

57% har alltså, eller tänker eller har funderat på att byta namn!
    13% har bytt eller vill byta tilltalsnamn
    30% har bytt eller vill byta efternamn
    7,4% har bytt eller vill byta båda namnen

Ingen verkar hittills tyck att namnet är heligt

• barnluktarbajs
    DenNamnbitne skrev 2013-12-17 12:09:56 följande:
    Jag tycker väl att tanken på namnbyte är rätt spännande! Tänk vad trevligt att få ge liv åt något gammalt utdött namn som man hittat i någon gammal dammig bok i något biblioteksmagasin eller i sin statistik. Dock är ju namnet en del av ens identitet och jag tycker nog att det är rätt krystat att själv bestämma vad man ska heta. Jag tycker nog ändå att det är föräldrarna som ska bestämma sådant och det är ju ganska kränkande mot päronen om man vill byta. Vi är lite fixerade vid identitet i vårt samhälle tror jag.
    Jag håller nog med dig lite när det gäller att byta förnamn; tycker ofta det känns lite krystat och märkligt. Jag förstår om man byter från en konstig stavning till en mer etablerad stavning, eller från ett mycket ovanligt  namn till ett vanligt namn. Men folk som heter helt vanliga namn och ska byta till något märkvärdigt och udda, det tycker jag känns lite sådär... "Jag föddes som Sara men nu ska jag heta Engla Nicosia för jag är så himla speciell!!", liksom. 
  • YokohamaNr2

Har för min generation ett av sveriges vanligaste förnamn men jag gillar det ändå och skulle aldrig byta bort det, dessutom bor jag utomlands och här är det inte vanligt utan nästan lite coolt

Bytte efternamn  när jag gifte  mig, det funderade jag på ett tag om jag skulle eller inte då jag verkligen gillar mitt flicknamn men igen iom att jag bor utomlands så var det svårt att uttala på engelska och blev riktigt fult, dessutom gillar jag mitt nya namn också. Det är snyggt

Svar på tråden Skulle du vilja byta namn?