Autism - syrebrist?
Hej!
Jag undrar om det är någon som har koll på hur vanligt det är att syrebrist i samband med förlossningen utvecklar autism?
Min lilla kille ska utredas för autism i januari, vid förlossningen så svalde han fostervatten med sin egen avföring i vilket gjorde att han fick infektioner på lungorna. Det blev lite stressat vid förlossningen pga det, en läkare kom med sugklocka som de dock knappt behövde använda för sen kom krystvärkarna bra ändå.. de använde den ytterst lite. När han togs ut andades han inte just då så läkarna gick iväg med han en kort stund å satte igång andningen och kom tillbaka igen. Sedan fick han vara på nyföddhetsavdelningen några dagar, fick antibiotika för att infektionen på lungorna skulle försvinna.. de sa att vi fick räkna med att stanna 10 dagar, men han tog antibiotikan på 5 dagar och mådde bra sen. Först nu funderar jag ibland om den lilla syrebristen han fick kan ha att göra med hans ev autism? Varken barnmorskorna eller läkarna nämnde något om syrebrist eller hjärnskador då, det var alltså bara snack om lungorna å infektionen på dem.
Finns även aspergerdrag/autistiska drag i släkten, så jag tror mer på att det är ärftligt, men lite nojjig blir man.