• LitenLarv

För litet tag

Pojken är 7 veckor och har tagit ett dåligt tag om bröstet sen han föddes. Det har på de här 7 veckorna blivit avsevärt bättre men fortfarande inte bra. Efter amning är bröstvårtan lite platt. Gör ont under amning, liksom skaver.

Använder amningsnapp sen dag 2, fick sår och gjorde fruktansvärt ont. Med amningsnappen tar han dock ett bra tag varje gång. Använde den på heltid de första veckorna men ammar nu utan den/med den 50/50.

Jag vet att han kan ta ett bra tag även utan amningsnapp då han har gjort det några gånger, och förstår inte varför han envisas med det dåliga taget. Vi har varken gett napp eller nappflaska då jag hoppas att amningen ska komma att fungera helt och inte vill riskera att störa processen, så det kan ju knappast vara där skon klämmer.

Dessutom är det också bökigt med amningen för att han släpper bröstet hela tiden och då blir arg för att han släppt. Tar nytt tag igen och så håller det på. Kommer väldigt mycket mjölk så jag gissar att det är därför. Jag hör honom svälja snabbare och snabbare tills han inte hinner med längre, så börjar det rinna mjölk ur munnen på honom och till slut släpper han och så "svämmar det över". Till råga på allt så blir han alldeles nedsprutad med mjölk i ansiktet när han släppt och det gör ju knappast saken bättre.

Har nån nåt bra tips? Eller som kanske känner igen sig och kan berätta hur det var för er och om det rättade till sig till slut?

• Svar på tråden För litet tag
  • Flickan och kråkan
    LitenLarv skrev 2013-12-16 23:04:22 följande:
    Ska absolut testa! Spännande att se om det blir någon skillnad.

Blockammar du med jämna mellanrum eller ställer mjölken in sig till slut?
    Jag har fått blockamma lite rejälare i en omgång, sedan har jag ibland fått amma samma bröst två gånger på raken under något dygn eller två då jag tyckt att det ökat på lite för mycket. Sedan har det liksom löst sig själv efter hand tycker jag. Vet inte om det beror på att mjölken ställt in sig eller om barnen helt enkelt blivit större och kunnat hantera det bra oavsett. 
  • malzac

Blockamning är ett bra tips för överproduktion, men det kanske bara är utdrivningsreflexen som är lite väl häftig? Det kan vara svårt att skilja på de två. Testa att googla på engelska ("too much milk" och "fast let-down"); KellyMom har mycket info till exempel.

Angående taget så kan det hjälpa att byta ställning som andra sagt. Är det när du sitter och ammar "som vanligt" som bröstvårtan blir platt? Blir den sned som en skidbacke? Då kan det helt enkelt vara så att du håller bebisen för långt åt sidan. Prova att flytta honom åt det hållet där skidbackstoppen inte är (det vanligaste är att man behöver justera bebisen nån centimeter in mot kroppen, bort från armhålan).

För litet tag kan även orsakas av för kort tungband. Be dem att kolla det på BVC eller amningsmottagningen om du inte får rätt på det.

• malzac

Förresten så bör din mjölkproduktion vara rätt etablerad vid det här laget, så oroa dig inte för mycket för att "sabba" amningen. Om du märker att mjölkproduktionen minskar för mycket så är det relativt enkelt att öka på den igen. Ingen press alltså! :)

• LitenLarv
    malzac skrev 2013-12-18 11:11:41 följande:
    Blockamning är ett bra tips för överproduktion, men det kanske bara är utdrivningsreflexen som är lite väl häftig? Det kan vara svårt att skilja på de två. Testa att googla på engelska ("too much milk" och "fast let-down"); KellyMom har mycket info till exempel.

Angående taget så kan det hjälpa att byta ställning som andra sagt. Är det när du sitter och ammar "som vanligt" som bröstvårtan blir platt? Blir den sned som en skidbacke? Då kan det helt enkelt vara så att du håller bebisen för långt åt sidan. Prova att flytta honom åt det hållet där skidbackstoppen inte är (det vanligaste är att man behöver justera bebisen nån centimeter in mot kroppen, bort från armhålan).

För litet tag kan även orsakas av för kort tungband. Be dem att kolla det på BVC eller amningsmottagningen om du inte får rätt på det.
    malzac skrev 2013-12-18 11:15:25 följande:
    Förresten så bör din mjölkproduktion vara rätt etablerad vid det här laget, så oroa dig inte för mycket för att "sabba" amningen. Om du märker att mjölkproduktionen minskar för mycket så är det relativt enkelt att öka på den igen. Ingen press alltså! :)
    Tack för söktipsen! Testade att googla och klickade mig in på bland annat KellyMom. Båda två, överproduktion och kraftig utdrivningsreflex, stämmer in på mig och bebisen. Har provat att blockamma i två dagar nu efter Flickan och kråkans tips. Ska se hur det hela utvecklar sig om några dagar!
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • LitenLarv

Vill bara skriva av mig lite.

Allt känns hopplöst. Är nu inne på tredje dagen blockamning och även om mjölkproduktionen minskat så känns det marginellt. Mjölken sprutar och liten hinner fortfarande inte med. Ammat runt 6 timmar på varje bröst. Har jag kanske gjort fel?

Taget är fortfarande för litet och det gör ont vid amning. Amningsnappen är himla krånglig, han bara vevar med armarna så den lossnar hela tiden, trots att jag försöker hålla dom ur vägen. Börjar nästan tro att det aldrig kommer att bli bra och att jag kanske måste sluta amma på grund av detta Rynkar på näsan Brösten tömmer sig inte tillräckligt med bara amningsnappen och vill inte riskera att få mjölkstockning,

Eftersom bröstvårtorna är ömma och har små sprickor på sig kan jag inte använda amningsinlägg eftersom det gör mer ont då. Brösten läcker till och från under hela dagen och jag är nu inne på min tredje tröja.

Usch vad negativt allt lät... behöver verkligen lite pepp. Vill inte sluta amma. Varför tar han för litet tag?? Efter första barnets amningsfiasko är jag väl påläst och har testat alla knep jag kan. Har varit på amningsmottagningen och inget dom sa eller visade var nåt jag inte redan visste. Han är ju ändå snart 8 veckor. Känns som att det är kört.

• norrlandsflicka

Har inget tips om amningen men kan tipsa om mjölkuppsamlingskupor för läckaget. Har funkat bra för mig då jag läkt mkt mjölk i början. Såna finns på apoteket.

• LitenLarv
    norrlandsflicka skrev 2013-12-19 20:07:17 följande:
    Har inget tips om amningen men kan tipsa om mjölkuppsamlingskupor för läckaget. Har funkat bra för mig då jag läkt mkt mjölk i början. Såna finns på apoteket.
    Tack för tipset! Är det såna man sätter innanför bh:n?
  • Lucy Pevensie

När det strular med amningen tär det både på psyket och kroppen och det är jätteviktigt att ta hand om sig och få stöd från omgivningen. Se till att äta och dricka ordentligt och få tillräckligt med vila, inte alltid det lättaste med en liten bebis men förhoppningsvis har du någon i din närhet som kan avlasta dig. Jag tycker du ska kontakt med antingen amningsmottagningen där du bor (om det finns en) eller amningshjälpen.

Du kan även läsa lite om överproduktion på amningshjälpens hemsida
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=115:tidigare-fragor-foer-mycket-mjoelk&catid=27&Itemid=65

www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf

Har du provat att halvligga med barnet vänt mot dig som nämndes? Det kan nämligen underlätta för en del med kraftig utdrivningsreflex.
    www.biologicalnurturing.com/

Du kan börja amningstillfällena med att mjölka ut lite för att göra bröstet mjukare och sedan forma bröstet för att hjälpa honom få in mer av bröstet i munnen. Du kan läsa lite om det här (även om det inte riktigt är samma situation då din sons snåla tag hänger ihop med din överproduktion).
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=87:tidigare-fragor-tillraeckligt-stort-tag&catid=27&Itemid=65

De tunna silikonamningsnappar som säljs idag har inte samma negativa effekt på att tömma bröstet som de tidigare som var hårda och flera studier har visat att de inte ger ökad risk för mjölkstockning. Sedan kan man ju få mjölkstockning ändå, men amningsnappen ger inte ökad risk.

Lycka till, god jul och ta hand om dig!

• norrlandsflicka
    LitenLarv skrev 2013-12-22 22:12:19 följande:
    Tack för tipset! Är det såna man sätter innanför bh:n?
    Jo. Medela har jag haft. Har behövts första tiden då jag annars läker genom amningskupor rätt snabbt. Nu är sonen 8 månader och har inte läkt på länge.
Svar på tråden För litet tag