Åh dessa nattningar o nätter!!
Min dotter är snart 3 år och har alltid haft svårt att komma till ro. Nu går det bra men det tar sin tid, först ska jag läsa några böcker sen ska hon läsa dem och sen ska man sjunga 4-5 vaggvisor om igen tills hon somnar och samtidigt vill hon ligga på armen o kramas, brukar ta ca-40-60 min att söva henne oberoende om vi lägger henne kl. 19 eller 21..Nu är hon också i en fas då det är mycket läskigt o spöken osv. Hon kan inte koppla av om jag ska ge lillebror mat eller vagga honom, då ska hon vara med o hjälpa till..
Sonen är 8 mån, somnar när vi sitter med honom på sängkanten o vaggar eller ligger bredvid honom o duttar rumpan. Han somnar oftast på 15 min. men sen vaknar han ca varje halvtimma de närmaste 1-2 timmarna.
Barnen sover i vår dubbelsäng med mig o mannen i egen säng annat rum för att få sova.
Våra kvällar ser ut så här:
cirkatider:
19 somnar sonen o syster börjar nattas
19.40 sonen vaknar är ledsen och behöver vaggas om - syster inte hunnit somna och gör det inte så länge bror är vaken.
20.15 bror somnar om
20.30 syster somnar
20.45 bror vaknar
21.00 båda sover, eller alla tre för då orkar jag inte gå upp igen :(
Nätterna kan se ut så här:
02.00 bror vaknar och är vaken ca en timma, rullar på mage, leker, gnäller.
03.45 bror vaken igen liten stund
04.30 syster "vaknar" är orolig o behöver ligga på armen
05.00 syster sover bror vaknar o är ganska pigg leker får mat, vaggas om och somnar i bästa fall halv 6 -6 då syster vaknar igen. Jag är för trött o vägrar gå upp (barnen behöver också sover mer)
i bästa fall somnar hon om men då vaknar bror igen efter 45 min.
I bästa fall somnar båda om o sover mellan halv 7 halv 8, men det är inte ofta.
Gissa om man är trött =O
Tack o lov är vi alltid två vid nattningarna, men inte så kul att båda är upptagna timmar varje kväll.
Ett tag sov jag o sonen i ett rum o pappa o dotter i ett, då är bara problemet att när pappa går upp kl 5 halv 6 så vaknar dottern o somnar inte om för att hon är själv, då kommer hon in till oss och antingen är lillebror vaken o de börjar leka men för det mesta har precis han somnat om då på morgonkvisten, och kanske kanske skulle då syster kunna somna om brevid mig men om hon skulle göra det skulle lillebror vakna precis när hon somnat, slår aldrig fel, det är så man kan skratta åt eleändet.
Kan ju önska att man lärt barnen från början att somna själva o i eget rum, men jag har inte kunnat sova då heller. Älskar att vara med när de somnar o ligga bredvid när det sover ( inte när de är vakna ;)
Ja, grattis om du hängt med i alla tider o händelser i denna virriga historia, o stort tack för att du tog dig tid att läsa allt :) Blir väldigt glad om någon kan lösa våra hemska kvällar o nätter, men räknar inte med det utan bara längtar tills barnen är något äldre o förhoppningsvis inte vaknar så ofta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-17 12:55
Om vi hade plats med en större säng skulle vi fyra ju kunna sova i samma men rummet är tyvärr för litet, åå va jag längtar tills vi flyttar till något större, kanske om några månader :)