• Anonym (Ebba)

Bonusmammor! Vad har ni lärt er inför att själva bli förälder!

Jag är bonusmamma och innan jag blev det så hade jag en massa föreställningar om livet med barn och vad som funkar å inte funkar! Jag har lärt mej otroligt mycket av att se de fel som deras föräldrar gjort!! Nu när jag skälv blivit förälder så vet jag betydligt mer än de flesta andra första g mammorna och det finns flera fällor jag absolut inte tänker ramla i. Ex vikten av att vara konsekvent och vara relativt synk med den andra föräldern, vikten av gränser och att vara tydlig med sina barn. Att vara närvarande att egentid ska komma efter barnens behov inte före och bemöta sina barn men samtidigt klära dem att vuxna får prata de med utan att bli avbrutna, vikten av empati inför andra, även små saker som att man sitter ner och äter, säger tack om man får något och massor av mer osv osv. Vad har ni andra mammor lärt er?? Den här tråden är ENBART för bonusmammor, sura ex får gärna frånvara.

• Svar på tråden Bonusmammor! Vad har ni lärt er inför att själva bli förälder!
  • Mamma7603

Jag är bonusmamma till en pojk på 10 år. Har två egna själv med.

För oss är det väldigt viktigt med rutiner.
    Sen gör vi ingen skillnad på barnen. Behandlar alla lika. De vet vad de får göra och inte får göra.

Det jag lärt mig är att älska denna pojk som min egen, mera tålamod.
    Sen att det är väldigt viktigt att man är samspelta, även med pojkens mamma.
    Respekt är något som vi tycker är viktigt med, respektera varandra och att nej är ett nej.
    Vi är som en familj och inte en halv familj.

• Anonym (Biobonus)

Det är märkligt att Bonusmammor alltid tror sig vara den som ser alla fel som bioföräldrarna gör. Uppenbarligen har de ju uppfostrat barnen såpass att ni både väljer att leva med dem och bo tillsammans med dem.

Har själv bonusbarn men skulle aldrig sitta och hacka på de barnens föräödrar och leta fel och tro att jag visste bäst såsom många härinne håller på.
    Det finns olika sätt att uppfostra, bara för att någon väljer ett annat sätt än jag själv innebär det inte att jag har tolkningsföreträde att bestämma att den personen gjort fel som förälder.

• Mamma7603

Nu hoppas jag att det inte uppfattades att jag hackade på pojkens mamma eller pappa om hur de uppfostrat pojken innan jag kom in i bilden för det var absolut inte så jag gör.
    Jag är väldigt bra vän med biomamman, både innan och nu. Vi pratar om allt som rör pojken och vi är väldigt samspelta.

• Anonym (Biobonus)
    Mamma7603 skrev 2013-12-17 17:34:39 följande:
    Nu hoppas jag att det inte uppfattades att jag hackade på pojkens mamma eller pappa om hur de uppfostrat pojken innan jag kom in i bilden för det var absolut inte så jag gör.
    Jag är väldigt bra vän med biomamman, både innan och nu. Vi pratar om allt som rör pojken och vi är väldigt samspelta.
    Menar du mig syftade jag till TS.
  • Ess
    Anonym (Biobonus) skrev 2013-12-17 17:27:38 följande:
    Det är märkligt att Bonusmammor alltid tror sig vara den som ser alla fel som bioföräldrarna gör. Uppenbarligen har de ju uppfostrat barnen såpass att ni både väljer att leva med dem och bo tillsammans med dem.

Har själv bonusbarn men skulle aldrig sitta och hacka på de barnens föräödrar och leta fel och tro att jag visste bäst såsom många härinne håller på.
    Det finns olika sätt att uppfostra, bara för att någon väljer ett annat sätt än jag själv innebär det inte att jag har tolkningsföreträde att bestämma att den personen gjort fel som förälder.
    Klart man ser felen, det är dom som lyser klarast och starkast.
    Man kan ju se det som så, att man väljer att stå ut med dem tills de flyttar.
  • Anonym (....)

Här ser jag nog mer saker vi INTE kommer göra om vi går isär. För att isf få trygga barn som får älska båda sina föräldrar. Vi ser ju vad oviljan av att samarbeta och skitsnack från mina bonusars andra förälder gjort med barnen genom åren.

Sen är det väl bra att se saker man kan göra annorlunda.

Jag kan säga att min man till och med sagt saker han inte vill göra med våra gemensamma barn. Han lagade tex två-tre olika maträtter till sina första barn. Der gör han inte nu. Det som bjuds gäller. Så även en bioförälder som får en andra "kull" kan ju komma på saker som va mindre bra.

Det kan jag känna även med våra två som det bara skiljer ett par år på. Att man liksom förbättrar sitt föräldraskap.

Första barnet är lite test sägs det ju

• evaanderzzon
    Anonym (Ebba) skrev 2013-12-17 15:23:16 följande:
    Jag är bonusmamma och innan jag blev det så hade jag en massa föreställningar om livet med barn och vad som funkar å inte funkar! Jag har lärt mej otroligt mycket av att se de fel som deras föräldrar gjort!! Nu när jag skälv blivit förälder så vet jag betydligt mer än de flesta andra första g mammorna och det finns flera fällor jag absolut inte tänker ramla i. Ex vikten av att vara konsekvent och vara relativt synk med den andra föräldern, vikten av gränser och att vara tydlig med sina barn. Att vara närvarande att egentid ska komma efter barnens behov inte före och bemöta sina barn men samtidigt klära dem att vuxna får prata de med utan att bli avbrutna, vikten av empati inför andra, även små saker som att man sitter ner och äter, säger tack om man får något och massor av mer osv osv. Vad har ni andra mammor lärt er?? Den här tråden är ENBART för bonusmammor, sura ex får gärna frånvara.

Jag är ingen bonusmamma, men jag håller med dig. Det är sunda och självklara grejer du tar upp i trådstarten.
  • Snigeln

Att trots att barn kan tycka att saker och ting är roliga så måste man som förälder våga vara tråkig och stabil. Överdrivet flängande omkring, barnvakter hit och dit, olika umgängestider från gång till gång o.s.v. ger bara otrygga barn. Nu har jag ju inga planer på att skiljas från maken, men överlag ser jag till att låta barnen känna att de blir lyssnade på men att de under inga som helst omständigheter tvingas ta vuxenbeslut. Mina barn ska helt enkelt känna att de är trygga att utvecklas i en lagom takt under trygga omständigheter. Saker som bordskick, specifika regler o.s.v. tycker jag är på en ganska betydelselös nivå då man ser på hela bilden...

Svar på tråden Bonusmammor! Vad har ni lärt er inför att själva bli förälder!