• Anonym (Anne)

Hur gör man vanligtvis vid begravningen?

Hej gott folk!
    Tänkte fråga er vad som är "vanligast" vid begravning. När man beställer begravningsblommorna, gör man det själv och ber begravningsentreprenören hämta dem dagen för begravningen eller hur gör man? Har snåla släktingar som lägger sig i och vet ärligt talat inte vad som är "vanligast". Därav frågan.

• Svar på tråden Hur gör man vanligtvis vid begravningen?
  • Mälaröbo

Det vanligaste är att man beställer blommor på orten och floristen/butiken leverar till begravningen.

• Ramborg

Vi bestälkde i en blomsterhandel som åtog sig att köra ut dem till kyrkan. Sedan fick begravningsentreprenören arrangera både vår blomma och dem som var beställda via begravningsbyrån och de andra.

42.
  • Anonym (Anne)

Åker de en bit? Begravningen är i en liten by och i det samhället finns ingen florist, tänkte dock beställa i staden närmast, men det blir ju i så fall en bit för dem att åka...

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Anne) skrev 2013-12-17 22:23:11 följande:

Hej gott folk!
    Tänkte fråga er vad som är "vanligast" vid begravning. När man beställer begravningsblommorna, gör man det själv och ber begravningsentreprenören hämta dem dagen för begravningen eller hur gör man? Har snåla släktingar som lägger sig i och vet ärligt talat inte vad som är "vanligast". Därav frågan.

Är det handbuketten du menar som du lägger när ni går fram till avskedet kan man likaväl gå in till en blomaffär och köpa samma dag alt att man går samman och beställer via begravningsentreprenören och de har dom färdiga i kyrkan när ni kommer.

Gäller det kistdekoration är det bästa att beställa det via begravningsentreprenören så fixar de allt.
  • Anonym (Anne)

Är inte kistdekorationen utan dekorationen som ska stå framför kistan *ett stående hjärta* och begravningsentreprenören sa att vi kunde ta det genom dödsboet (finns pengar för begravning) men min extremt snåla släkting tycker inte man bör lägga några pengar på en gammal människas begravning... :(

• Anonym (Anne)

Kan man då be floristen skicka faktura till dödsboet på något sätt?

• Anonym (V)

Vi beställde allt på begravningsbyrån

• Ramborg
    Anonym (Anne) skrev 2013-12-17 22:47:02 följande:
    Är inte kistdekorationen utan dekorationen som ska stå framför kistan *ett stående hjärta* och begravningsentreprenören sa att vi kunde ta det genom dödsboet (finns pengar för begravning) men min extremt snåla släkting tycker inte man bör lägga några pengar på en gammal människas begravning... :(

Det brukliga är (tror jag) att dödsboet står för en kistdekoration (eller om man väljer att ha den framför) som är från den avlidnas barn. De ärver ju ändå, så det tas från deras arv. I ditt fall verkar dödsbodelägarna inte vara överens och då kan man inte ta blommor på dödsboets räkning.
    42.
  • Mrs Moneybags
    Mälaröbo skrev 2013-12-17 22:25:43 följande:
    Det vanligaste är att man beställer blommor på orten och floristen/butiken leverar till begravningen.
    Ja, så har det varit när jag har gått på begravning också.
  • Anonym (Anne)

Tack för alla svar, Nu har blomfrågan löst sig och det andra hoppas jag löser sig med. Begravningsentreprenören har talat med mig men ska nu tala med de lite mer besvärliga i släkten. Ville bara fråga: Vilken är den allra vackraste begravningspsalmen?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Anne) skrev 2014-01-01 23:45:46 följande:

Tack för alla svar, Nu har blomfrågan löst sig och det andra hoppas jag löser sig med. Begravningsentreprenören har talat med mig men ska nu tala med de lite mer besvärliga i släkten. Ville bara fråga: Vilken är den allra vackraste begravningspsalmen?

Är det en äldre person, bågen i medelåldern eller ett barn?

Äldre "jag har hört om en stad ovan molnen".

Medelålders "härlig är jorden"

Barn "gud som haver barnen kär"
  • Anonym (Anne)

Gäller en äldre person.

Svar på tråden Hur gör man vanligtvis vid begravningen?