• linnn89

min 2 åring panik gråter på nätterna pga klåda på fötterna. någon erfaren??

Hej alla !

Min son har en bra tid tillbaka vaknat på nätterna och gråter och gråter. Det var inte lätt för mig att veta vf han gråter men har misstänkt att det är fötterna som kliar på undersidan.
    Jag tänkte ring VC idag men ville också höra om någon har varit med om detta??
    Mamma har sagt till mig att det beror på att han inte har några strumpor på sig när han är hemma och leker och att golvet är kallt. Hmm vet inte om det är så..
    Jag försöker att ta på honom strumpor men han tar av dem hela tiden..

• Svar på tråden min 2 åring panik gråter på nätterna pga klåda på fötterna. någon erfaren??
  • linnn89
    linnn89 skrev 2013-12-18 07:25:24 följande:

Hej alla !

Min son har en bra tid tillbaka vaknat på nätterna och gråter och gråter. Det var inte lätt för mig att veta vf han gråter men har misstänkt att det är fötterna som kliar på undersidan.
    Jag tänkte ring VC idag men ville också höra om någon har varit med om detta??
    Mamma har sagt till mig att det beror på att han inte har några strumpor på sig när han är hemma och leker och att golvet är kallt. Hmm vet inte om det är så..
    Jag försöker att ta på honom strumpor men han tar av dem hela tiden..

Ville bara tillägga att jag är säker nu på att det är fötterna som kliar för när jag kliar på hans fötter då slutar han gråta. Jag har också märkt hur han kliar fötterna mot varandra..
  • my1313

Har han torra fötter? Eller finns det något annat tecken på att det är fötterna som kliar? För det är ju möjligt att kliandet på fötterna är hans sätt att lugna sig själv och att orsaken är något helt annat. 

Händer det något särskilt på dagarna? 
    I den där åldern var min lilla väldigt känslig för intryck och vi märkte att tecknad film på tv fick henne att panikgråta på nätterna. När vi slutade med tv-tittandet så försvann paniken och kom aldrig tillbaka. 

Orsakerna kan vara många, så försöka att inte måla in dig i ett hörn. 

• Lillis 1977

När jag var liten fick min mamma ofta massera mina fötter för att jag vakna upp skrek. Vet tyvärr inte vad det kan ha varit. Din mammas teori skulle kunna stämma in på mig då vi ganska ofta hade kalla golv under uppväxten. Lycka till!!

• supersötasilversara

Min dotter är 8 år och hon fick för något år sedan jättejobbigt med att det kliade under fötterna, vi åkte ner på HC och där fick hon något antihistamin tror jag det var, något antikliande. De vet inte vad det är eller vad det beror på. Vi har märkt att hon får kliningar på fötterna efter att ha badat på badhuset. Vi har inte heller utrett det vidare, eftersom det inte är ett jätteproblem eller inträffar jätteofta. Verkar vara någon allergisk reaktion. (Hon har astma).

• lantmamman

Så fick min dotter i somras. Hon hade svullna ögon också, så vi åkte till VC. Hon fick antihistamin och så försvann både svullnad och kli. Kilandet har kommit tillbaka ett par gånger, men vi kör på antihistamin. Hon är 7.

• straw2008

Kan det vara växtvärk? Vår son har vaknat sen 2 års åler o gråtit, skavt fötterna mot varandra (fast egentligen är det nog benen han sprattlat med). Det hjälper att ha strumpor på sig mot växtvärk.

I kinamockaskogen.....
  • Tårtsmulan

Svamp? Prova med till ex. Cortemyksalva på ena foten/mellan tårna och se om det hjälper.

• kossan

Kan det vara så att fötterna somnar? Att han ligger med benen på varandra på något vis?

Annars känner jag själv igen mig med att fötterna kliar när man ligger i sängen, mina fötter, särskilt hälarna börjar tok-klia när jag är varm och ligger under täcket med fötterna. Och det är så jobbigt så jag nästan får panik ibland, och ett litet barn som inte ver vad det beror på blir ju såklart hysterisk!! :)

Hoppas ni hittar felet! :)

• straw2008
    kossan skrev 2013-12-18 08:06:20 följande:
    Kan det vara så att fötterna somnar? Att han ligger med benen på varandra på något vis? Annars känner jag själv igen mig med att fötterna kliar när man ligger i sängen, mina fötter, särskilt hälarna börjar tok-klia när jag är varm och ligger under täcket med fötterna. Och det är så jobbigt så jag nästan får panik ibland, och ett litet barn som inte ver vad det beror på blir ju såklart hysterisk!! :) Hoppas ni hittar felet! :)

Min man är likadan
    I kinamockaskogen.....
  • modsey

är du säker på att det är klåda?
    En trött två åring kan ju inte så lätt berätta vad som felas?

Tänker växtvärk annars kan vara jobbigt, prova med lite Alvedon någon natt och se vad som händer.

• linnn89
    my1313 skrev 2013-12-18 07:31:24 följande:

Har han torra fötter? Eller finns det något annat tecken på att det är fötterna som kliar? För det är ju möjligt att kliandet på fötterna är hans sätt att lugna sig själv och att orsaken är något helt annat. 

Händer det något särskilt på dagarna? 
    I den där åldern var min lilla väldigt känslig för intryck och vi märkte att tecknad film på tv fick henne att panikgråta på nätterna. När vi slutade med tv-tittandet så försvann paniken och kom aldrig tillbaka. 

Orsakerna kan vara många, så försöka att inte måla in dig i ett hörn. 

Nej han har inte torra fötter .. Kan också vara det med drömmar... Inget speciellt som händer på dagarna men tv...
  • linnn89

Tack snälla ni som svarade..jag känner mig inte ensam om problemet.. Tack för era tips o förslag...

Jag ringde VC och BVC dom tog upp de ni säger om tv-tittandet på kvällar och växtvärk hmmm fick också tipset att smörja hans fötter innan läggdags och inte tv-tittande innan läggdags.

Svar på tråden min 2 åring panik gråter på nätterna pga klåda på fötterna. någon erfaren??