• Anonym (föräldrapenning)

Hur räknas föräldrapenningen efter 2år?

Hej, jag har tänkt vara föräldraledig efter min dotter är 2 år också.. så läste jag om att min föräldrapenning skyddas till 2år.. vad händer sen då?
    är det skillnad om jag är helt föräldraledig eller om jag jobbar nåt pass?

• Svar på tråden Hur räknas föräldrapenningen efter 2år?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har skyddat din sjukpenninggrundande inkomst, SGI från det att barnet fyllde 1 år med att ha en sysselsättning med fem dagar per vecka så ska din föräldrapenning inte påverkas.

Det viktiga är att du ska ha en sysselsättning med fem dagar per vecka och är du helt föräldraledig så behöver du ta ut din föräldrapenning med minst fem dagar per vecka.

Om du inte har skyddat din SGI från 1 årsdagen kommer vi att räkna om din föräldrapenning efter din faktiska inkomst.

Hälsningar

Doris, handläggare

• Anonym (föräldrapenning)

Va bra.. men vad menas egentligen då med att den skyddas till dom är 2år?? vad är poängen med det textstycket på fk sidan??
    för man måste ju skydda sin fp efter 1år annars förstörs den. det vet man ju. men tycker ändå det är skumt att det står just till 2år. är det alltså om man inte skyddar efter ett år så skyddas det ändå fram till 2årsdagen och då försvinner skyddet?

• Försäkringskassan

Hej!

Den sgi man fick fastställd innan barnet kom gäller inte enbart till föräldrapenning utan även för sjukpenning och tillfällig föräldrapenning (vab). Den sgin är skyddad helt under barnets första år så länge man vårdar sitt barn under tid man är helt föräldraledig.

För att skydda sin sgi även för sjukpenning och tillfällig föräldrapenning (vab) från barnets 1 årsdag kan man skydda den antingen med att ta ut 5 hela dagar/v med föräldrapenning eller arbeta delvis och ta ut föräldrapenning upptill sin sgi. Den sgi man har då är skyddad för föräldrapenning till dag innan 2 årsdagen på barnet även om man skulle få en sänkt sgi från 1 årsdagen.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Så länge du har skyddat din sgi efter barnets 1 årsdag med att ha full sysselsättning hela tiden från 1 årsdagen som motsvarar din sgi är den skyddad även när barnet blir 2 år.

För att veta hur det blir just för dig kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen

Länken du fick är till vårt faktablad om hur man kan skydda sin sgi från barnets 1 års dag.
    Under rubriken Du kan behålla din sjukpenning finns detta beskrivet.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Hur räknas föräldrapenningen efter 2år?