• annaba

Tips för medicinering/transport av skygg och rädd katt

Någon av kattkännarna här inne som har tips och funderingar att dela med sig av för hur man enklast och med minst stress ska hantera medicinering och transport till veterinär av en halvskyggis.

Katten ifråga är snart 9 år, har bott hos mig de senaste 5 åren, kommer ursprungligen från ett misär-hem med 70-talet katter hos en gammal man boende ute i skogen. Halvt utefödd och uppvuxen utan någon nära mänsklig kontakt. Skyggis mot främlingar (gömmer sig under soffa/säng), halvskyggis mot de han känner igen (tolererar närvaro men går undan) och relativt social med mig (tillåter klappar, buffar med huvudet - men springer undan om jag blir för närgången). Han har två kattkompisar hemma som han funkar bra med, Feliway finns kontinuerligt, fyra toalådor till katterna som är rena och underhållna, bra med gömställen både på höjden och grottor, många leksaker, aktivering med matte dagligen, en kapsel Zylkene i blötmaten etc.

Tyvärr har han även hälsoproblem - stressrelaterad alopecia där han tvättar bort pälsen, samt förhöjda levervärden som kräver regelbunden veterinärkontroll. Medicineras för närvarande med 5 mg Klomipramin per dag i ett försök att minska oron och bryta vanan att tvätta bort pälsen. Veterinärkontroller för att ta blodprov och följa leverhälsan varje till varannan månad som det ser ut i dagsläget.

Medicinen försöker jag idag tajma in när han ligger på något ställe där han känner sig trygg, oftast funkar det att försiktigt bända upp munnen, lägga in medicinen, hålla upp huvudet och stryka över halsen tills han sväljer. Ser dock att det är ett stressmoment och att han blir orolig när jag börja röra mig närheten. Vill helst inte rasera det förtroende som finns och byggts upp under fem års tid... Har provat att krossa och blanda i mat/tonfisk/smör/annat gott, funkar inte då jag misstänker att medicinen har någon bismak som han känner av redan innan han ätit. Har provat att krossa, lösa upp i vatten och ge med spruta i munnen - ungefär samma resultat som att ge tabletten direkt i munnen - kanske lite mer stressmoment än bara tabletten eftersom han ser sprutan i handen då jag kommer.

Några andra bra tips och funderingar på hur man kan få i honom medicinen på lindrigast möjliga sätt, eller har jag uttömt de alternativ som finns?

Transporterna är också ett stressmoment, som oftast innebär både avföring och kräk i transportburen för att han blir så extremt stressad av att bli infångad och instängd. Försöker även här att ta honom när han ligger så lugnt som möjligt, vilket inte alltid funkar och då innebär att jag får hämta upp en fräsande, protesterande katt under sängen eller soffan. Han attackerar aldrig, markerar bara att han tydligt vill vara ifred och blir sen resignerat stel när jag lyfter in honom i buren. Har försökt ha transportburen stående framme för att vänja honom vid den (tar alltid fram kvällen innan i vilket fall som helst eftersom han sticker in under soffan när han ser att den kommer fram), har försökt avdramatisera den genom att lägga godis/servera mat inne i buren utan att stänga dörren (går inte in). Använder Feliway spray i buren innan transport för att försöka minska stressen.

Även här, några andra bra tips och funderingar på saker som går att förändra eller göra på annat sätt för att minimera stressmomentet för honom.

Sannolikt kan jag aldrig få medicinering eller veterinärbesök helt stressfria för honom, men målsättningen måste vara att göra det så lindrigt för honom som möjligt.

• Svar på tråden Tips för medicinering/transport av skygg och rädd katt
  • Dina08

Jag har också en skyggis från vanvårdshem. Klorna måste klippas hos veterinär och vägen dit innebär kattjakt med handskar. Jag är också intresserad av goda råd.

• nemo1

Låt buren stå framme hela tiden, har ofta skyggisar hemma och flera av dem har efter en tid börjat använda buren som sovplats. Jag hänger alltid en handduk över buren när de ska iväg till veterinären vilket minskar stressen avsevärt.
    Har du provat med rå köttfärs när du ger tabletten? Eller ostpasta som finns att köpa på tex zoomarknad eller zooplus på nätet? De flesta katter älskar den kopiöst.

• Zeldis

Försök att hitta en kattbur där handtaget inte kan svänga fram och tillbaka utan bara lyftas upp och ned. Jag köpte en sådan och min katt är mycket mindre stressad av den buren än den tidigare jag hade. Den svänger ju inte längre när hon flyttar på sig i och med att jag kan parera rörelsen. Det kanske lindrar något.

• annaba

Köttfärs rynkar alla tre här hemma på nosarna åt vet jag sedan tidigare. Ostpastan var en super-hit dock! Den hade jag helt missat. Herrn smaskade glatt i sig hela klicken med krossad Klomipramin iblandat och fortsatte sen att slicka fatet tills glasyren nästan försvann. Tungan ute

Kattburen står numera under köksbordet bredvid en av de mjuka tygkorgarna så får vi se om den blir lite mindre skrämmande till nästa omgång vi ska iväg. Handduk eller en stor sjal över har jag haft sedan tidigare, glömde bara att skriva dit, då jag vet från jobb på katthem med skyggisar att det brukar hjälpa.

• Tigrie
    nemo1 skrev 2013-12-18 19:08:27 följande:
    Låt buren stå framme hela tiden, har ofta skyggisar hemma och flera av dem har efter en tid börjat använda buren som sovplats. Jag hänger alltid en handduk över buren när de ska iväg till veterinären vilket minskar stressen avsevärt.
    Har du provat med rå köttfärs när du ger tabletten? Eller ostpasta som finns att köpa på tex zoomarknad eller zooplus på nätet? De flesta katter älskar den kopiöst.

Jag har också märkt av att min katt trivs bättre när buren är övertäckt när man väl färdas med honom nånstans.
Svar på tråden Tips för medicinering/transport av skygg och rädd katt