• Bella06

    Utredning pga upprepade missfall - vad kan man kolla?

    Jag har precis fått mitt 3:e MF under 1½ års tid. Vi har 2 barn sedan innan. (Samma pappa - jag 33 år han 35)
    På fredag ska läkaren ringa mig angående en ev. utredning och jag har ingen aning om vad man kan/bör kolla?!

    Verkar inte ha så svårt att bli gravid utan mitt problem verkar vara att behålla graviditeterna.
    Tips på vad som är aktuellt att kolla upp då? Känner att jag behöver ha lite fakta själv innan jag talar med läkaren.

    Förstår ju såklart att vissa saker som man kollar upp under utredning då man inte har några barn alls inte kanske är aktuellt i mitt fall, fast å andra sidan kanske vissa saker kan förändras?! Sånt som va bra för 4-5 år sedan kanske inte är bra idag - man blir ju trots allt äldre.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias 060910 ♥ .?°`°?. ♥ Maja 091121 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Utredning pga upprepade missfall - vad kan man kolla?
  • Solsken78

    Lite sent svar kanske, mest troligt har du redan pratat med din läkare och förhoppningsvis är du snart igång med din utredning. Vi fick 3 missfall under 1 år, sen väntade vi 6 månader för att stabilisera min kropp helt men fick missfall igen, vi har en dotter sen innan som är 3 år, har inga problem att bli gravid, men får inte behålla de sen.
    Vi fick göra en utredning, där jag fick lämna 12 rör med blod för att kolla allt möjligt, exakt vad vet jag faktiskt inte, men det var bland annat kromosom ihopsättningar och hur lätt jag fick blödningar osv osv, för och se om det var nåt i min kropp som påverkade att ägget inte ville stanna kvar. sen fick jag göra en Hydroskopi ( eller vad det nu heter, glömmer alltid bort:=)) Man gör en gynekologisk undersökning för att kolla att allt står rätt till inne i livmodern och att mitt snitt ( jag snittades med min dotter) var ordentligt ihopsytt, det kunde vara så att dom sytt ihop väggarna med varandra och att det gå gjorde att jag fick missfall. Så fall kunde dom fixa det, men dom hittade inget fel utan allt såg rätt ut. Så min utredning gav ingenting, på ett sätt känns det hopplöst, hade vi åtminstonde fått reda på vad det var så kanske man kunde göra något åt det och om man inte kunde göra nåt åt det så visste man iallafall varför det inte gick igen. Jag hade då något för högt BMI som gjorde att missfallsriskerna ökade med 30% så läkaren rekommenderade mig att gå ner, nu har jag gått ner nästan 20 kg på 3 månader och sist jag träffade min gynekolog så sa han att det fanns ytterligare ett blodprov jag kunde ta, och det var för att kolla min kvalitet på mina ägg, märkligt att dom inte kollade de redan från början, men jag är glad att dom gör det nu, så när jag får min nästa mens ska jag in och ta det blodprovet, måste ta det 3-5 dagar efter mensens första dag. Sen är det bara och vänta och se vad som händer. Om det är kört pga dålig äggkvalitet eller om det bara är så att det inte går. Jag är 35 år och vem vet, jag kanske är en av de kvinnor som inte bör vara så här "gammal" när jag skaffar barn. Vi är överlyckliga över att vi har ett barn sen innan. Dom som går igenom det här utan att ha något barn sen innan måste ha det fruktansvärt tungt.

  • Bella06

    Tack för svaret!
    Väntar på att få en kallelse till nu i januari..


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias 060910 ♥ .?°`°?. ♥ Maja 091121 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Utredning pga upprepade missfall - vad kan man kolla?