• Katt123

Hur klara vinterkräk själv?

Är ensam med min dotter som nu är 6 månader. Har spyfobi och lever alltid med skräcken för vinterkräksjukan så här års. Nu är det ännu värre. Jag har haft vinterkräk två gånger i mitt liv och båda gångerna har jag blivit totalt däckad. Dels noll ork förstås eftersom man inte får behålla något. Dels paniken när jag spyr. Båda gångerna jag haft det har jag typ bott inne på toa. Nu till min fråga. Hur hanteraur man detta med barn? Hon måste ju tas om hand. Ammas, bytas, tröstas osv. Och om hon också får det är det ju ännu värre. Hur gör man när man är själv? Vännerna lär ju inte stå på kö för att hjälpa till direkt... Så förbaskat smittsamt.

• Svar på tråden Hur klara vinterkräk själv?
  • Skimra

Man tar det som det kommer och gör det absolut nödvändigaste, laddar med matlådor till barnet innan så du slipper stå och laga när du är sjuk, ser till att ha stoppande mat hemma som vitt bröd har funkat på mig och cola, hoppas du slipper bli sjuk

• Katt123

Ja jag ska ladda upp med cola och vätskeersättning. Bra! Och matlådor till tjejen. Hoppas också jag slipper!

• mia maria

Oroa dig inte i förväg, det är mitt råd! 
    Kräksjuka kommer att komma tids nog - sen om det blir i år eller nästa, det kan du ju aldrig veta!
    Men dumt att oroa sig i förväg.

Som ovan skrev; handskas med det när det kommer, det kommer du att bli tvungen att göra.
    Jag har själv stått över toastolen med en 1-åring hängandes i ena benet - men tro mig; man fixar det också!

• Katt123

Sant! Oroa mig kommer jag göra men det är ju bara att inse att jag/vi säkerligen kommer bli sjuka förr eller senare. Bara att acceptera.

• Linastrumpan

Oroa dig inte i förväg, du kommer att klara det när du väl ställs inför det. Jag är ensam med två barn och när min minsta var ca5mån insjuknade jag och min 3.5åring i kräksjuka. Min stora tjej satt på badrumsgolvet med huvudet i en hink, jag hängde över toaletten och bebisen satt utanför i en babysitter som jag vaggade lite på emellanåt. Sen drog jag ner madrassen från sängen, hade TVn på med barnprogram hela dagarna och bebisen på en filt bredvid. Hon ammades vilket i sig kändes enkelt o bra. Inget att fixa o trixa med för jag var så matt att jag var tvungen att krypa. Så låg vi på golvet i 2 dygn jag och mina barn. Det är den värsta sjukperioden jag varit med om, men det gick

• Katt123

Linastrumpan: fy lät inte kul :( Men som sagt man klarar det. Jag har ju bara en dessutom...! Väldigt bra så länge man ammar vilket jag hoppas göra ett bra tag till.

Svar på tråden Hur klara vinterkräk själv?