• Anonym (Egenföretagare)

Vilken föräldrapenning har jag rätt till?

Hej! Jag startade ett aktiebolag för några månader sedan som har rullat igång bra, men jag tar ut minimalt med lön och försöker investera mycket i bolaget nu i början för att få igång verksamheten maximalt. Jag hoppas bli gravid och få en bebis under nästa år, men börjar känna mig orolig för det här med föräldrapenningen. Vad gäller för mig som är nystartad och har små löneuttag? Bör jag ta ut mer i lön? Hur ansöker jag om föräldrapenning hos er i och med att jag har varit igång såpass kort tid? Dvs har inte min nuvarande inkomst i deklarationen ännu. Lämnar jag in lönespecifikationer? Hjälp! 

• Svar på tråden Vilken föräldrapenning har jag rätt till?
  • Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenning baseras på den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). Om du driver och arbetar i ett aktiebolag ska SGI baseras på den faktiska lön som du tar ut.

Om bolaget är etablerat får man skicka in lönespecifikationer för 12 månader. För nystartade bolag kan man istället skicka in lönespecifikationer från att företaget startades samt ett intyg från revisor eller redovisningsassistent att det finns utrymme för fortsatt löneuttag.

Här kan du läsa mer om SGI:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_egen_foretagare/ 

På vår hemsida finns det även flera planeringsverktyg inför föräldraledigheten:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Vilken föräldrapenning har jag rätt till?