• Nessan

Gravid trots kopparspiral och PCOS!

Ny här och vet inte om jag har någon direkt frågeställning, men ville bara dela med mig till någon mer än pojkvännen antar jag och kanske höra från folk som gått igenom något liknande... Som rubriken lyder fick jag för någon dag sedan reda på att jag var gravid, trots kopparspiral och PCOS (aldrig någon regelbunden mens).

Jag älskar barn och har alltid sagt för mig själv att abort inte är ett alternativ oavsett när det blir, men varit noggrann med att ha kopparspiral för att jag och pojkvännen inte skulle lyckas få ett barn nu. Sen att jag har PCOS och fått höra flera gånger att det kommer kanske vara svårt för mig att få barn är ytterligare en historia som borde styrka att jag inte skulle kunna bli gravid nu...Men ändå så är jag det!

Varit väldigt förvirrad och chockad, jag är själv resultatet av en oplanerad graviditet (slarv) när mina föräldrar var 20-21 år gamla, och här kommer jag nu och har en oplanerad graviditet (21 och 22 år gamla) trots att jag "följt alla regler" för att inte bli det... Och trots att jag innan aldrig trott att jag skulle säga det så lutar det faktiskt mot abort i dagsläget. Mycket praktiska detaljer, jag och pojkvännen håller på att renovera en gemensam lägenhet men bor fortfarande hemma, har inte mycket pengar över då vi lagt så mycket på renoveringen, jobb har vi båda just nu men ingen har pluggat ännu, vi har inte rest och bor som sagt inte ihop än etc...

Mina föräldrar har alltid haft det knapert och fått plugga efter de skaffade barn med ekonomi därefter (och fler syskon), och än idag handlar alltid hela familjens liv om pengar att klara månaden, de har inte rest som de velat, skralt varje månad och allmänt ledsna att de inte kunnat ge mig och mina syskon allt de har velat ge eller som vi behövt. Alltså alltid sagt till mig själv att jag ska aldrig slarva och råka bli gravid, och så vill jag ha ordnat upp mitt liv betydligt mer än vad mina föräldrar gjorde så att jag inte "igen" ska behöva leva och fostra ett barn under sådana förhållanden.
    Abortsamtal inbokat den 2 januari, var första lediga tiden som fanns, ringt runt i hela Skåne men alla har stängt eller fullbokat iomed jul och nyår... Problemet är att jag har ingen aning om hur långt gången jag är! Har ju aldrig regelbunden mens så reagerar aldrig om mensen inte kommer som den ska. Mått ganska bra men varit rätt hungrig nonstop och min vanliga putmage har blivit lite större (till följd av extramaten trodde jag innan då). Så att vänta två veckor till innan de kollar hur långt gången jag är och sen bestämmer abortmetod känns lite oroveckande, vet ju inte om jag gått 6 veckor eller 9-10 veckor i dagsläget...

Dela gärna med er om ni varit med om något liknande eller har några förslag eller synpunkter på min historia...

• Svar på tråden Gravid trots kopparspiral och PCOS!
  • Anonym (pcos-tjej)

Hej! Jag har också pcos med hårväxter o putmage. Är 26 år och har en sambo på 28. vi har fastjobb o hus.
    vi körde oskyddat eftersom min pcos kan göra att det tar tid att bli gravid... men jag blev det och sambon ångrade sig o ville inte. jag tänkte inte göra abort eftersom jag gärna vill ha men att behålla mot hans vilja och att barnet sen ska veta det i framtiden kändes inte rätt. så jag gjorde det nu i veckan. var i vecka 6. det känns ok, det går nog fler tåg senare för mig.
    ville bara dela med av min berättelse, du känner själv hur du vill göra. kramar.

Svar på tråden Gravid trots kopparspiral och PCOS!