• Anonym (föräldraledig)

Föräldraledig med ettåring

Hej!

Har studerat ett tag och ska nu vara föräldraledig på heltid i några veckor. Mitt barn är över året och jag måste ju därför ta ut föräldraledigt minst fem dagar i veckan.

När jag kollade på er hemsida så stod det att man måste ta ut fem hela dagar i veckan och det jag undrar är det fem hela dagar sammanlagt, alltså tex halva måndagen, tisdagen, onsdagen och torsdagen och sedan heldagar fredag, lördag och söndag eller måste man ta ut fem heldagar alltså tex heldag onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag?

Jag ska börja studera igen i februari och ska då studera på halvfart med studiemedel för den tiden jag studerar (alltså 50%) stämmer det att min SGI då är skyddad utan att jag täcker upp övrig tiden med jobb eller föräldraledighet? 

Tack

MVH
    J

• Svar på tråden Föräldraledig med ettåring
  • Försäkringskassan

Hej

Du kan välja att ta ut den del halvdagar under veckan och sedan ta heldagar under helgen för att komma upp till fem dagar med föräldrapenning.

Tänk på att ta ut 5 dagar med föräldrapenning så att du skyddar dig SGI. När du studera så ska du tänka på att ha CSN under hela studieperioden.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig med ettåring