• Anonym (MC)

    Sjukskrivning som egen företagare

    Hej.


    Jag är egenföretagare och har nyligen blivit beviljad heltidssjukskrivning av min läkare då jag inte längre klarar av att utföra mitt arbete pga min graviditet.


    Nu ligger mina papper under handläggning hos er på försäkringskassan och eftersom de är massor med röda dagar nu jul/nyår så sa min läkare att det kan ta upp till en månad innan jag vet om jag får det beviljat eller ej.


    Hur skulle det se ut om jag inte blev beviljad, då har jag gått hemma utan pengar i en hel 1 hel månad och alla räkningar blivit drabbade. Kan ni bara säga nej och jag blir satt utan pengar fast jag inte kan återgå till mitt jobb?

    Tacksam för svar :)


     

  • Svar på tråden Sjukskrivning som egen företagare
  • Anonym (MC)

    Hej.


    Det var inte riktigt svar på min fråga.

    Jag undrar:
    "Hur skulle det se ut om jag inte blev beviljad sjukpenning, då har jag gått hemma utan pengar under handläggningstiden från er på försäkringskassan och alla räkningar blivit drabbade.
    Kan ni bara säga nej och jag blir satt utan pengar fast jag inte kan återgå till mitt arbete?"






  • Försäkringskassan

    Hej


     


    Handläggaren utreder om det finns en sjukpenninggrundad inkomst och att läkarintyget innehåller tillräckligt underlag för en bedömning.


     


    Om det under handläggningen framkommer fakta som kan leda till att vi inte kan bevilja sjukpenning skickar vi alltid ett kommuniceringsbrev där vi förklarar de fakta som framkommit och som kommer att ligga till grund för ett eventuellt avslag.


    Du ges då alltid möjlighet att komplettera och/eller lämna synpunkter innan ett visst datum.


     


    Hälsningar


    Felix, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning som egen företagare