mannagrynsgröt vid magsjuka?
Kan man ge mannagrynsgröt när barnet är magsjuk? Man ska ju undvika mjölk? Min flicka är jättelös i magen och jag misstänker magsjuka.
Kan man ge mannagrynsgröt när barnet är magsjuk? Man ska ju undvika mjölk? Min flicka är jättelös i magen och jag misstänker magsjuka.
Jag ger mina barn det som de är sugna på när de är sjuka. Men det kan ju vara en idé att ge stoppande mat.
Mannagrynsgröt låter ju inte som det smartaste att ge nej.
Bror väl på hur gammalt barnet är? Vad jag minns fick jag när jag började bli bättre äggröra och rostat vitt bröd eller skorpor när jag var liten, äggröran gjord på vatten och ägg och inget fett, samma med brödet inget smör eller margarin eller annat pålägg. Te ska vara stoppande (även det utan mjölk) men koffeinet borde vara irriterande (borde egentligen vara samma problem med avslagen cola).
Blåbärssoppa ska vara stoppande, finns även i osötad variant att göra själv (ekströms pulver typ) - akta bara för den sort som har sockret istället ersatt med sötningsmedel.
Mjölk är ju det man helst ska undvika även ett tag efter. Det är svårsmält i sig, men sen kan man även bli tillfälligt laktosintolerant efter en rejäl magsjuka (laktosfria alternativ hjälper inte mot den svårsmälta biten).
Sonen hade Rotavirus och var riktigt jävla dålig. Han kunde knappt äta något utan att det kom ur alla ändar och han tappade i vikt snabbt. Kollade upp ordentligt oih detta gäller. Blåbär är bara stoppande för vissa, för ca 1/4 är det lösande! Banander är stoppande om de är gröna, är de mogna är de lösande! Skulle inte ge mannagrynsgröt, absolut inga mjölkprodukter. Det man kan ge är typ rostat vitt bröd med smör, kokt ris, kokt fisk eller fiskbullar. Avslagen cocacola, vätskeersättning. Isglass. Vätska viktigt speciellt vid diarré!
Tacksam för alla svar.
Min dotter är 1,5 år och har enbart diarré. Läst att filmjölk och yoghurt går bra men inte mjölk samt att fett är bra. Hon vägrade majsvälling och jag kom inte på någonting annat som var stoppande utöver mannagryn. Hon ogillar även blåbärssoppa.
Vår minste har haft en hel del diarré som liten och hos oss funkade att undvika mjölk, men ok med t.ex. smör och ost. Hann fick ris, jasminris som vi kokade lite längre så det blir riktigt klibbigt, och formade små bollar av, sen en klick smör och lite salt på så plockade han i sig dem som snacks, jättegott tyckte han. Ibland strödde vi även rismjöl på riset innan vi gjorde bollarna, rismjöl är riktigt stoppande och bra. Han fick även kokta morötter, vi skar dem i fina former så kunde han äta dem också lite som godis
TS något som alltid fungerat bra på mina barn är morotssoppa gjort på de där små barnmatsburkarna.
Inte så gott kanske men ett par skedar har jag kunnat få i dem och två av barnen gillade det till och med :)