• jannicab

Hur mycket hjälper ni pappor till i hemmet?

Hej! Jag startar en ny tråd. Hur mycket hjälper ni pappor till i hemmet efter en arbetsdag? Jag har tidigare skrivit i en annan tråd om problemet mellan mig och min man efter vår son föddes. Nu är jag nyfiken på hur ni delar upp sysslorna hemma, och vill ha svar från både pappor och mammor hur en vanlig eftermiddag/kväll ser ut hemma hos er.

• Svar på tråden Hur mycket hjälper ni pappor till i hemmet?
  • nevermind

Vadå "hjälpa till"? Du menar förstås "hur stor del av det gemensamma ansvaret..."

• nevermind

Vi har inga barn men min kille:
    - Diskar.
    - Lagar oftast maten.
    - Dukar fram, dukar av, torkar av bordet.
    - Lagar frukost.
    - Vattnar blommor.
    - Håller koll på toapapper, tvättmedel, tandkräm etc och handlar hem.
    - Handlar mat.
    - Dammsuger.
    - Moppar.
    - Bäddar rent.
    - Plockar i ordning mina prylar som ligger överallt.
    - Tvättar hälften.

Jag:
    - Städar toaletter och dusch en gång i veckan.
    - Storstädning som till exempel ugnen. Kör med tandpetare och grejer... Sånt händer väl en-två gånger i månaden.
    - Dammar en gång i veckan.
    - Tvättar ibland.

Jag jobbar inte för tillfället...

• Airhostess

Ändra inställning, alltså från att vara den som tjatar och vädjar om förståelse och hjälp till den som förväntar sig att han gör det du gör.

Alltså låtsas om som att han är en ansvarsfull man och diskutera med honom därefter. Av med offerkoftan och på med militärdojjerna!

• Maddi
    jannicab skrev 2013-12-21 22:50:40 följande:
    Absolut skulle ha skrivit, hur mycket ansvar tar era partners hemma. Men jag har det inte lika perfekt här hemma på den fronten. Så här hemma måste jag be om hjälp. Ex vill du hjälpa mig att ta lillen. Vill du hjälpa mig med tvätten. Osv. Sjukt är det
    Men varför gör du så? Han är ju vuxen, det accepterar inte jag från en vuxen person. Som en annan sa, du måste sätta hårt mot hårt, annars kommer han aldrig ändra sig. Sluta tvätta hans kläder t ex, lägg dom i ett hörn istället. Då kanske han börjar fatta. Ställ inte undan hans disk, om han inte plockar bort dom själv så lägg dom på hans säng, något måste ju funka. 
  • ingeborg34
    jannicab skrev 2013-12-21 22:50:40 följande:
    Absolut skulle ha skrivit, hur mycket ansvar tar era partners hemma. Men jag har det inte lika perfekt här hemma på den fronten. Så här hemma måste jag be om hjälp. Ex vill du hjälpa mig att ta lillen. Vill du hjälpa mig med tvätten. Osv. Sjukt är det

Sluta med det då? Prata igenom och kom överens hur ni ska göra. Funkar inte det; tvätta inte hans kläder, laga mat bara åt dig själv och sluta vara "först" med att ta hand om ert barn.. Tips: dela på föräldraledigheten.
  • mrbackaryd

Ja du! Jag jobbar, frun är hemma, jobbar timmar. men men, två barn ( flickor 6 och 4 år ) jag drar 06 till 07 beroende på vart jag jobbar den dagen, kommer hem till 5, maten står på bordet. vi äter sen plockar alla ut sin talrik, även barnen. jag brukar diska upp medans frun släpper ut hunden en stund. slänger på kaffet gör jag. frun brukar vara den som tar tvätten men det har sin förklaring.. jag har sabbat en hel maskin tvätt och hennes favorit tröja som kostade en hel dagslön. men men, jag är väl den som går o plockar och kör sista rycket vid 8 tiden med alla leksaker som ligger över hela golvet... vet att hon plockar hela dgarna efter ungarna... men men, jag brukar natta barnen lite oftare, damsugar o skurar golv gör hon oftast när barnen är på dagis o skola... helgerna är jag alltid ledig.. då lagar jag till 99% maten, disken har jag tagit i alla tider... vi åker in till stan en runda o shoppar lite.. städet tar jag på helgerna. samt fixar me hemmet, rensade alla avlopp igår och putsade faktiskt fönsterna, kors i taket.. 

nej men ska man sumera det hela så delar vi på det mesta. 

• modsey

Ingenting och inte jag heller, hjälper till alltså. Däremot så tar vi hand om de sysslor gällande hemmet och barnen tillsammans.
    Ex, om han lämnar så väcker vi barnen i hop om vi båda är hemma. Jag åker sen till jobbet o han till f-skolan innan jobbet. Eller tvärtom.
    Kvällen hämtar en av oss och den andre åker hem och börjar med middagen.
    Sen tar en av oss pyjamas, tandborstning och den andre tar disken. Sen nattar någon av oss medan den andre gör ingenting eller tar lite tvätt.
    Vi jobbar heltid båda två, min man skiftjobb som sliter på sitt vis lite mer och jag dagtid men ett mer krävande jobb med uppgifter jag även tar hem.

• Catti41

Under den tiden som någon av oss var föräldraledig så gjorde den föräldraledige mer hushållsarbete, mest pga att den arbetande föräldern tog hand om barnet så snart hen kom innanför dörren. Då fick den föräldraledige lite tid att pusta ut samt att ploppa in en bok/pod/musik i hörlurar och röja runt lite inne eller ute.
    Eftersom vi delade föräldraledigheten så gott som lika så jämnade det ut sig i förlängningen.

Efter att barnet började förskolan som tvååring så har vi ungefär samma rutin:
    En av oss hämtar barn, kommer hem, sätter igång maten. Slänger kanske in en maskin tvätt eller gör nåt annat medans maten puttrar, men mest umgås med barnet (pratar, hjälps åt, pysslar) - ibland vill barnet styra runt själv på sitt rum.
    Den arbetande föräldern kommer hem till dukat bord (eller ibland lite senare, men det finns mat redo att värma då). Äter upp sin mat och ägnar sedan tid åt barnet. Lek eller lego eller spel eller nåt alla tre.
    Barnet går och lägger sig senast halv åtta. Oftast läser pappa saga och sedan ligger mamma bredvid en stund och pratar och klappar lite. Under tiden röjer den andra föräldern av i köket och hänger den där tvätten osv. När nattandet är klart gör vi det sista tillsammans, väldigt sällan det är nåt kvar att göra.

Efter det är klockan senast 20.30 och någon av oss kanske behöver jobba lite till, eller så tittar vi på tv ihop eller sitter vid varsin dator och surfar/spelar. under det ljusare halvåret är ofta en av oss ute och springer eller jobbar i trädgården

Om någon av oss är borta på kvällen så får ju förälder och barn göra det de hinner med. Då kanske köket inte är skinande rent. särskilt inte om den hemmavarande föräldern måste jobba.

Så ser det ut med vissa undantag. Vi hämtar ungefär lika många dagar i snitt. Jag började nytt jobb för några veckor sedan så jag är lite mer bortskämd just nu med att sambon hämtar lite fler gånger så jag kan ägna min fulla uppmärksamhet åt jobbet. Men den perioden är nog slut nu.

På helgerna kör vi ett städrejs på lördagsförmiddagen. Ofta gör vi så att en av oss åker till simhallen med barnet och den andra är hemma och röjer av. Eller så gör vi det alla tre ihop. (Barnet slänger sopor och byter sängkläder och viker tvätt, vi andra dammsuger, moppar och plockar) Det tar nån timme. Resten av helgen gör vi saker ihop eller isär, det kommer vi överens om under veckan hur det ska se ut. På sommarhalvåret är vi mest ute. Barnet har ofta kompisar över eller åker till kompisar.

Vi har inte så mkt grejjor och försöker hålla undan under veckorna. Vi har ingen städerska, men däremot beställer vi nästan all mat på nätet så vi slipper lägga tid på att åka och handla.

• Catti41

Runt 22-23 går vi och lägger oss. Jag lite tidigare för jag behöver lite mer sömn. Efter att allt är klart med hushållsgörandet brukar det bli 2 timmar "egentid" på kvällen innan det är läggdags.

• puss
    Maddi skrev 2013-12-21 13:57:25 följande:

Här hjälper inte vi vuxna med hushållssysslorna, här delar vi på ansvaret. Barnen hjälper till hemma däremot. Lika blir jag förundrad hur t ex en mamma kan uttrycka sig "pappan hjälper till att  passa barnen" de är ju inte så att en pappa hjälper till att passa barnet, man har lika mycket ansvar, men det hörde inte hit.

Däremot är jag som föräldraledig och sambon driver eget jobbar 10-12 timmar 5-6 dagar i veckan, kan jag säga att han kan passa på att umgås med barnet så passar jag på att laga mat eller någon annan hushållssyssla, men han skulle utan att tveka göra det också om det är så.
    Jag kan tycka det är skönt, på rätt sätt, att göra något annat som behövs när han är hemma och leker med barnet, som jag annars gör om dagarna. 

"Hjälpa till" är ett bra uttryck tycker jag. Det heter ju "hjälpas åt".
  • NoOx

Jag lämnar och hämtar våra små på skola/dagis, handlar och lagar oftast middag.

Städar och tvättar gör vi tillsammans, disken tar den som känner för det.

For Ze LuLz
Svar på tråden Hur mycket hjälper ni pappor till i hemmet?