Under den tiden som någon av oss var föräldraledig så gjorde den föräldraledige mer hushållsarbete, mest pga att den arbetande föräldern tog hand om barnet så snart hen kom innanför dörren. Då fick den föräldraledige lite tid att pusta ut samt att ploppa in en bok/pod/musik i hörlurar och röja runt lite inne eller ute.
Eftersom vi delade föräldraledigheten så gott som lika så jämnade det ut sig i förlängningen.
Efter att barnet började förskolan som tvååring så har vi ungefär samma rutin:
En av oss hämtar barn, kommer hem, sätter igång maten. Slänger kanske in en maskin tvätt eller gör nåt annat medans maten puttrar, men mest umgås med barnet (pratar, hjälps åt, pysslar) - ibland vill barnet styra runt själv på sitt rum.
Den arbetande föräldern kommer hem till dukat bord (eller ibland lite senare, men det finns mat redo att värma då). Äter upp sin mat och ägnar sedan tid åt barnet. Lek eller lego eller spel eller nåt alla tre.
Barnet går och lägger sig senast halv åtta. Oftast läser pappa saga och sedan ligger mamma bredvid en stund och pratar och klappar lite. Under tiden röjer den andra föräldern av i köket och hänger den där tvätten osv. När nattandet är klart gör vi det sista tillsammans, väldigt sällan det är nåt kvar att göra.
Efter det är klockan senast 20.30 och någon av oss kanske behöver jobba lite till, eller så tittar vi på tv ihop eller sitter vid varsin dator och surfar/spelar. under det ljusare halvåret är ofta en av oss ute och springer eller jobbar i trädgården
Om någon av oss är borta på kvällen så får ju förälder och barn göra det de hinner med. Då kanske köket inte är skinande rent. särskilt inte om den hemmavarande föräldern måste jobba.
Så ser det ut med vissa undantag. Vi hämtar ungefär lika många dagar i snitt. Jag började nytt jobb för några veckor sedan så jag är lite mer bortskämd just nu med att sambon hämtar lite fler gånger så jag kan ägna min fulla uppmärksamhet åt jobbet. Men den perioden är nog slut nu.
På helgerna kör vi ett städrejs på lördagsförmiddagen. Ofta gör vi så att en av oss åker till simhallen med barnet och den andra är hemma och röjer av. Eller så gör vi det alla tre ihop. (Barnet slänger sopor och byter sängkläder och viker tvätt, vi andra dammsuger, moppar och plockar) Det tar nån timme. Resten av helgen gör vi saker ihop eller isär, det kommer vi överens om under veckan hur det ska se ut. På sommarhalvåret är vi mest ute. Barnet har ofta kompisar över eller åker till kompisar.
Vi har inte så mkt grejjor och försöker hålla undan under veckorna. Vi har ingen städerska, men däremot beställer vi nästan all mat på nätet så vi slipper lägga tid på att åka och handla.