• Anonym (Från USA)

Invandrat och fått 480 dagar, men måste jobba 240 dagar först....?

Hej,

Vi fick 2011 en dotter i USA och flyttade hem till Sverige i somras. I USA fick vi ingen betald 'föräldraledighet', och nu har vi fått 480 dagar. Om jag förstått det rätt måste man börja med SGI-dagar, stämmer det? För då måste vi ju arbetat 240 dagar för att få mer än 225kr/dag, eller....?

Jag skulle vilja arbeta 80%, och ta föräldrapeng fredag, lördag och söndag, men måste jag då vänta till mars för att få full ersättning? (Jag började jobba den 1/7). Kan jag börja nu, med 225 kr/dag (?), och sedan få en högre nivå då jag arbetat ihop 240 dagar? Hur räknas de 240 ihop om jag från och med nu jobbar 80%?

Sedan undrar jag också om den nya regeln; att bara ett begränsat antal dagar ska kunna sparas efter 4-årsdagen - är det beslutat? När börjar det i så fall att gälla?

• Svar på tråden Invandrat och fått 480 dagar, men måste jobba 240 dagar först....?
  • Försäkringskassan

Hej,

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. Om ni innan barnets födelse arbetade i ett land utanför EU/ESS så får ni generellt inte räkna med den inkomsten.

Det innebär att de första 180 dagarna som tas ut på barnet bör utbetalas enligt grundnivån. Först när 180 dagar är uttagna så kommer föräldrapenningen att räknas enligt er nuvarande SGI, om ni har eller kommer att arbeta stadigvarande i minst 6 månader.

För barn födda eller adopterade den 1 januari 2014 eller senare så är det 96 dagar som man kommer att kunna spara efter barnets 4 årsdag. Om barnet är fött tidigare så ska de nya lagändringarna inte påverka er.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden Invandrat och fått 480 dagar, men måste jobba 240 dagar först....?